Vansinnigt projekt - bygga egna toppar?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Vansinnigt projekt - bygga egna toppar?

Post by jsoderbe »

Hej!

Som nygammal 911-freak (har ägt 7 st varav min nuvarande -69T targa 2 ggr) så har jag lite funderingar på motorbygge. Jag har en -72T coupé som jag troligen köper inom 2 veckor, och till den skulle jag vilja bygga en 2,7 RS-liknande maskin med webrar eller autotronic-sprut, med S-kammar eller vassare. Jag skulle vilja bygga en riktig högkompmotor, och funderar då lite runt dubbeltändning. Eller rättare sagt så funderar jag på att bygga egna topplock med dubbeltändning!

Jag har en mekanisk verkstad med en hel hög 4-axliga fräsmaskiner och MasterCAM, och då killarna är i absolut topp-klass så kan jag tillverka det mesta. MEN, de behöver en ritning! Så min fråga är om någon har en idé om hur man antingen får tag på en ritning på toppar eller var man kan låna en för att rita av?

Det finns många fördelar, bla kan jag välja ett riktigt bra material och får ytor och finish som originaltopparna aldrig kommer i närheten av. Jag kan också styra kompressionen fullt ut, tillverka kanaler och ventilsäten med den storleken som passar mig.

En annan sak är hur man löser tändningen. Måste man köpa en dubbeltändningsfördelare, eller går det att lösa helt elektroniskt?

Men sedan måste jag också fundera på hur mycket tid det är värt att lägga i maskinerna. Vad skulle det kosta att köpa sådana topplock?

Mvh

Johan, Västerås



Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det finns ett par firmor som tillverkar egna toppar.
Van man skulle vilja få till är ett bättre förbränningsrum, har sett bilder på svetsade toppar där man gått ifrån hemi tänket och byggt ett bättre njur-format förbränningsrum. Då kan man använda kolvar med mindre "puckel" som och ändå få hög kompression. Då kan man också komma ifrån dubbeltändning.

Vill du ha tidstypisk dubbeltändning är det fördelare som gäller, annars är det enkelt att fixa elektroniskt utan fördelare (crank fire).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Coolt! Inte alls svar på dina frågor, kanske lite off topic, men som inspiration så gör ju Johannes i Helsingborg top of the line toppar till folkabyggen, MS230: http://www.jpmotorsport.se/ men de är ju inte helt billet utan utgår väl från en gjutning.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

XTREME:
http://www.xtremecylinderheads.com/index.html

CMW:
http://www.cmwmotorsports.com/store/pro ... gory_1.htm
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... light=head


Här finns lite andra bilder och info:
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... light=head
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... light=head


Vill du göra något extra häfftigt så gör en 4-ventilstopp! Fast då får man nog göra som porsche själva och vattenkyla (usch..) topparna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Mums, CMW såg ut som "mina" toppar ser ut i mina drömmar. Tänk att skruva på dem på motorn. 11.5 i komp lät kanske något högt, men det går ju att justera.

Troligen är deras D-port patenterad, vilket är lite synd. Ritningar, någon? :D


Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Dom som vet/kan/har ritningar håller nog rätt hårt i dom...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Inte alls vansinnigt. Tilltag som dessa uppmuntras.
Troligtvis ingen ekonomisk god ide. Men lågkonjunkturen måste användas till något possitivt,
Saknar CAD program men får väl ut och leta på nätet.
Någon som känner till något program samt källa? Var ca 5 år sedan man jobbade med CADDS5.
Helt klart genomförbart ingen knepig halvdold bearbetning, 5-axlar rekomenderas dock för att förenkla fixturering och minimera omspänning vid bearbetning av ventilsäteslägen tändstiftshål.

Skulle dock vilja komma med ett par inputs
Skall inte vara finish/Blank på "yttre" ytor helst grov skorrig yta då en skrovlig yta har större area, påverkar värmeavledning possitivt.

Svartanodisera, även det för att bättra på värmeavledningen.

Lockande att sätta ihop dem 3 och 3 men kan ha sina risker p.g.a. värmeutvidgning.

Med förhoppning att kunna hjälpa till med modell: Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag jobbar med CAD-försäljning, så nog kan jag få tag på en trialskiva eller en tidsbegränsad licens som ligger och skräpar. Inventor Professional, funkar det?

Femaxligt har jag dock inte, men killarna är ruggigt kluriga. Det behöver oftast inte bli så krångliga fixturer, därmot många uppsättningar. Det enda problemet (förutom att ha något underlag att tillverka efter) är att lågkonjunkturen inte märks här i Västerås, eller i alla fall inte på firman. Min platschef skulle bryta ihop om jag kom in med det här projektet just nu, utan de får stoppa in jobbet när det passar.

Blir det inte svårt att svartanodisera allt utom förbränningsrummen? Eller kan det vara anodiserat där också?

Tror inte heller på 3 och 3, i så fall hade Porsche gjort det från början. Lite skeptisk till D-porten av samma anledning, hade det varit så fantastiskt så hade det suttit på alla bilar....

Mvh Johan
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det borde gå att göra med en gammaldags maskinpark. 1axlig och handjagad...det är ju i stortsett som grejor till en moped!

De högkomprimerade motorerna som byggdes hade 10,3 och ett slag på 66 mm. Den veven satt i den ursprungliga 130 hästaren - ja det fanns flera vevar med olika grad av förstärkning såklart. Men 66 slaget blir ju inte 2,7 liter. Min gissning är att du skall mäta av ett topplock från en R-motor / 20,21, 22. Borde gå att skala upp. De har dubbeltändning och stora ventiler inte de största men ganska nära. RSR 2,8 är värst beträffande ventilstorlek.

Men det är ju inte storleken som per automatik ger prestanda. När topplocken konstrueras från början så är det porten som konstrueras först och sedan ritas själva topplocket runt porten. Packning som det kallas.

Dubbeltändning är väl mest ett bevis på att man har misslyckats med förbränningen och måste kasta pengar på något som egentligen inte borde behövas, men det ser fräsigt ut.


Förbränning och avgasvärden är ju strunt samma i sammanhanget. Svårigheten torde vara att få till portarna.

Men vill minnas att jag har sett rallycrossporschar med toppar från Ford escort! fast det är ju några decennier sedan...

Men jag tror att det är totalt bortkastad tid att göra eget och eventuella följdskador kan ju bli dyra. Sannolikt ar det bättre att ta en 3.2 från -84 och frammåt, byta kammar och sätta på förgasare. Autofarm byggde ju backdaterade RS bilar med bla den konfigutationen. De har tre motorer att välja mellan.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Vill inte vara en tråkmåns utan brukar gilla vilda ideer. Har dock med åren försökt göra skillnad mellan bra och dåliga ideer. Medveten om att jag kanske är lite "off topic".

Allt går nog att backa till frågan om vad som ör syftet, är det att få vettigt med mos ur en given slagvolym eller att göra något eget och nytt, oavsett kostnad.

När det gäller toppar tror jag vi kan luta oss en del mot vad fabriken själva har gjort samt lägga till erfarenhet från de killar som skruvat med dessa motorer i 30 år. Jag låter Micke Svens bygga min drömmotor baserat på beprövade standardbitar.

En del 911/83 dvs 2.7 Carrera
En del sandgjutet 911 motorblock från 1965
En 1973 3.0 RSR kolv och cylindersats
En held drös med motorbyggarerfarenhet i Micke Svens händer

Man kan invända att jag inte maxar effektutaget iom att jag kör med, visserligen fixade, 40/46-toppar samt smala kanaler i instrutningssystemet. Där finns säkert 20-30 hästar att hitta. Jag valde dock denna väg för att ha lite koll på kostnader, juag gillar insrputning, samt för att jag ville att motorummet skall se ut som på en 73 RS.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply