Elkoppling MFI logik hjälp sökes

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Elkoppling MFI logik hjälp sökes

Post by Dutch »

Köpte (äntligen) en 2,2l med MFI
i förhandlingarna fick jag med matarpumpen filtret och kallstarts ventilen, tändbox.
Dock ej säkrings centralen, så jag behöver lite indata. Så att jag kan ta mig till Habo i vår på early meet.

Fuel enrichment / kallstart.
Planerar en 2 sekunders signal i samband med start, 12V ok?

Shut off solenoid, stänger den av vid 12v eller skall den ha 12V för att man skall kunna starta?

Kan få en box tillverkad av kompisar på jobbet som drar ett relä över 1500rpm 75Hz. Samt koppla i serie med micro brytarn.

När man stänger av motorn skall skall solenoiden dra då också? vore ju en bra funktion men knepig om solenoiden bryter bränsle vid 12V+ enklare om man nåste ha 12V+ för den den skall starta.

Är Shut off funktionen viktig att ha med från början eller går det bra att testa lite ändå?

-Bosse
Igarage på pallbockar 11år av 21möjliga men fått inspirationen tillbaka p.g.a. detta forumet.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Shut-off solenoiden behöver du inte koppla in. Den är enbart till för att stänga av bränsletillförseln en liten stund när du släpper upp gasen helt. Detta för att förhindra avgassmällar och spara lite bränsle.

En liten fråga. Har MFI pumpen stått länge utan att köras? Risken är stor att pumpelementen har kärvat fast då...

Mvh

//Roger
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Då startar vi utan Shut off selenoiden.

Motorn köptes för ett par dagar sedan kördes för en vecka sedan.
Kan startk rekomendera Herzberg i Falköping.
Bättre motor jämfört med en 73T MFI som diskuterades på säljes forumet. och helt komplett avgas, motorplåtar hydraulika sträckare... dock ej alla reläer enligt ovan. till ett mkt bra pris.
Han har mycket intressanta saker i gömmorna kan startk rekomenderas

-Bosse, (på väg ut för att riva ut gamla motorn)
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Post Reply