Kugelfisher

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Guest

Kugelfisher

Post by Guest »

Hej
Kanske en jättedum fråga :shock: bland alla experter på det här forumet men jag har chans att köpa en 911 från 72 med kugelfisherinsprut.
Kan nån berätta lite vad som utmärker detta system, bra el dåligt, åtråvärt el inte?.
/Dan
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Här finns inga dumma frågor...

Jag är ingalunda någon expert och har aldrig hört talas om Kugelfischer, skulle nog trott att det var en tillverkare för fiskespön eller nåt :roll:

Kan bara säga lycka till
//
henke
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Om jag inte fått det om bakfoten så var Kügelfischer en tillverkare av en typ av mekanisk insprutning, MFI. De som sitter i E och S 69-73, Carrera 2.7 73-76. Det fanns också en T version för USA-marknaden. E har grön luftkåpa, S och Carrera har röd och MFI-T har gul kåpa.

Är MFI något att ha? En väl justerade MFI-motor är helt underbar och ger effekt än Webers. En dåligt justerad motor kan tom skära. I och med att en MFI pump har stora justeringsmöjligheter kan en okunnig gå rejält vilse med resultatet att den pumpar in en massa bensin som tunnar ut oljan. Länkage i spjällhusen kan också bli slitna. En sliten och dåligt justerad motor kan gå riktigt illa.

Jag älskar dock E- och S-motorer med MFI. Micke Svens lade ett antal timmar på Vincent, 2.4 E, och den går helt enormt bra, drar jämnt och fint, är stark och ändå rapp. En helt fantastisk och lättkörd motor, mer allround en de 2.4 S motorer jag haft. Den är mer lik en 2.7 Carrera faktiskt.

Så beroende av skick och vad du vill ha för typ motor så kan det vara helt rätt. Hoppas du blev lite klokare av detta.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Var det inte Bosch som gjorde Porsches MFI? Kugelfischer tror jag tillverkade insprutningen i bl.a. BMW 2002 tii.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Slarvigt av mig, jo, Bosch har byggt våra enligt Kügelfischers design. Idag sitter bolagen ihop, jag vet inte när de slogs samman. Kanske var det på 60-talet, annars så kanske Bosch licensierade designen till Bosch. Jag vet inte.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Guest

Post by Guest »

Tack för infon
MVH/Dan
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Har för mig att Kugelfisher hade prefixet FAG, Fisher Aktie Gemenshaft .
D.v.s. kulager tillverkaren. FAG hade tidigt patent på hur man slipade kulagerkulor exakt runda.
Så steget till insprutningspumpar var väl ganska naturligt.
Som en passus var att under kriget körde MB med MFI på jaktplansmotorerna och kunde därmed ha lite negativa G utan att få problem med flotörerna i förgasarna som de allierade.

-Bo "En som skruvat lite förmycket på diesel regulatorer"
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Angående Kugelfischer så tror jag faktiskt det satt i många av Porsches racemotorer, t.ex. 917. Men jag är ute på lite hal is där. Den 72 du fått nys på har dock Bosch. Är det något att ha? Har påven en rolig hatt? ;)

Pär har väl sammanfattat det rätt bra fast kanske nästan överdrivit de negativa faktorerna. Att justera in ett set Webrar är heller ingen barnlek och även de glappar och blir kass med åren, och är svindyra att byta till något vettigt (PMO t.ex.). Oavsett vilket system man har kommer ett dåligt justerat sådant att gå dåligt. Hade jag valt mellan MFI och Webrar hade jag tagit MFI alla dagar i veckan!

Det knepigaste med sprutet är väl att justera in spjällhuset, det måste vara glappfritt för att det ska gå att få till ordentligt och även då är det lite bök. Med glappa spjäll kommer man aldrig att få bilen att gå som den ska! Om sedan bara pumpen är i gott skick brukar det vara ett hyfsat lätt jobb att justera in det.

MVH
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Kugelfischer tillverkad insprutning satt på 911 SC RS. Tidigt 80 tal???
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

MagnusW wrote:Kugelfischer tillverkad insprutning satt på 911 SC RS. Tidigt 80 tal???
Även 956 sägs ha haft Kugelfischer så det är nog högst sannolikt.
Jonas Thiger
997 turbo -09
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Angående Kugelfischer så tror jag faktiskt det satt i många av Porsches racemotorer, t.ex. 917. Men jag är ute på lite hal is där.

Det var en 917-motor (och en 917) på Essen förra året. Den hade Bosch pump. Grymma grejer!

Image

Bonusbilder!
Image
Image

/Dennis
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kugelfisher

Post by MagnusW »

Bullit wrote:Hej
Kanske en jättedum fråga :shock: bland alla experter på det här forumet men jag har chans att köpa en 911 från 72 med kugelfisherinsprut.
Kan nån berätta lite vad som utmärker detta system, bra el dåligt, åtråvärt el inte?.
/Dan

Vi kanske kan sammafatta tråden som: KÖP!

Det enda som slår en MFI motor är ett modernt elektoniskt sprut (självklart på inviduella spjäll).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Citat: "Det enda som slår en MFI motor är ett modernt elektoniskt sprut (självklart på inviduella spjäll)."

Visst ett modernt sprut har bättre möjlighet till bättre styrning.
Men för oss som ständigt letar "det var bättre förr" alt "Det finns mycket att lära från historien"
Men en mekanisk har faktiskt en fördel, att insprutningstrycket är ca 18-20 bar mot ca 3 bar vilket ger en något bättre finfördelning av bränsle dropparna.

D.v.s. köp köp köp ( såvida det inte är den 2,2l motorn jag har fått nys om)
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

På en 72:a är väl ett väl fungerande MFI mest rätt...

Kugelfischer är fina grejer likväl som Bosch MFI kolla bara så att att spjällaxlarna inte glappar och att spjällhusväggen inte är sliten av spjället.

Går motorn bra på tomgång och i övrigt finns det väl inte så mycket att oroa sig för.

Om du har fått en "chans" vänta inte, köp den och om du avstår kanske man kan få andratjing :wink:
Guest

Post by Guest »

Går det att använda insprutsystemet om man bygger om till 2,7RS spec?, och hur stor cylvolym går det att öka 2,4 l-motorn till med avseende på blockets begränsningar?
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag är konservativ, inte över 2.5 Liter. Med 90 mm blir stressen på de nu gamla blocken så hög att de lätt spricker på vissa ställen och läcker olja.

Om du vill ha 2.7 Carrera bör spjällen, och plasttrattarna vara 36 mm har jag för mig. Alla pumpar går inte att skruva "upp" så det beror på vad du har.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

Köpte du bilen ?

Lite mainstream att köpa en 911 från 1972 kan jag tycka och så sitter ju oljepåfyllningen helt galet på bakskärmen dessutom. :lol:

Jag tänkte annars tipsa dig om den här superhäftiga targan med DP-kit. Dessutom en T så du slipper MFI och kan mixtra lite med förgasarna istället.

Föreställ dig den med mirralack och kornblå klädsel i äkta galon med röd piping, SUPERLÄCKERT...

http://www.blocket.se/vi/19348559.htm?ca=21_s

Image



Ps. Jag tycker att det är lite synd att "förstöra" ett 2,4 block, bättre då att försöka hitta en 3,0:a och bygga på. :wink:
Post Reply