Växellänkage - kopplingsknut

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
danielf
Posts: 22
Joined: Sat Mar 03, 2007 10:38 am
Location: Grankulla, Finland
Contact:

Växellänkage - kopplingsknut

Post by danielf »

Tänkte försöka "tighta" till mitt växellänkage inför denna säsong, vill ha mer distinkta lägen. Någon som vet hur glapp kopplingsknuten skall vara? Min är väääldigt glapp, men ska det finnas spel i längsled? Se bilden.

Image

Tänkte beställa "hona" och "styrring" och funderar nu på om kopplingsknuten också är dålig, den glappar som sagt väldigt mycket i längsled, men det ser lite ut som om det skulle vara så :?

Tacksam för info om hur det skall vara!
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Det ska vara så mycket glapp i den ledden. Annars tror jag växlarna kan hoppa ur.
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Har man "stum" knut och mjuka motorfesten så rycks växlarna ur. Har man helt solida fästen kan man tighta till. Jag vet faktiskt inte vad ett "standardglapp är men det skall vara ett ganska stort spel. En "ofarlig" upstyrning kan vara att byta till ellefantfot, om man har en 72:a, eller byta busningarna under spaken.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply