Hur skiljer man 17" CUP original från kopior?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Hur skiljer man 17" CUP original från kopior?

Post by jsoderbe »

Hej!

Jag har en uppstättning 17" CUP-fälgar över, som jag tänkte sälja iväg. Hur ser man om det är original eller kopior? De är tillverkade i Italien, 7,5 + 9", men inga porscheloggor eller 911.-nummer instansat.

Mvh Johan
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Hur skiljer man 17" CUP original från kopior?

Post by HenrikL »

jsoderbe wrote:Hej!

Jag har en uppstättning 17" CUP-fälgar över, som jag tänkte sälja iväg. Hur ser man om det är original eller kopior? De är tillverkade i Italien, 7,5 + 9", men inga porscheloggor eller 911.-nummer instansat.

Mvh Johan
Finns det inget Porsche reservdelsnummer är det kopior. Alla Cup med lågt ET är kopior, då Porsche aldrig tillverkade några sådana.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Fint, tackar, man vill inte lura någon. De har ET15, så det är väl ytterligare ett tecken på att de är kopior.

Mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag har läst någonstans att Porsche överlät eller sålde rättigheterna till Cup 1-designen till Mille Miglia, och att deras fälg är egentligen inte kopior utan i praktiken en fortsättning på Porsches egen serie, utan Porsches reservdelsnummer men med samma kvalitet. MM gjorde då dessutom fälgar med lågt ET för att passa tidigare bilar. Om det hela är sant eller ej vågar jag däremot inte svara på. Italienare och kopietillverkning har det ju t.o.m. skrivits böcker om...

Det finns även andra Cup-kopior, Borbet har gjort en del olika Porschekopiefälgar, bl.a. Cup 1, och det kanske kan finnas andra märken. Men MM är nog absolut vanligast ute på beg-marknaden.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tack Jonas, då blev jag lite fundersam. De är märkta med något som ser ut som ett M, så det kan nog stämma. Någon som kan bekräfta det?

Jag skrev "kvalitetskopior" i annonsen, så det stämmer väl i så fall. Det syns dessutom på gjutningen att det inte är någon porig kina-gjutning....

6500 kr för 4 st i halvbra skick, är det rimligt?

mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Skicket bör styra pris, att "renovera" kan ju kosta mer än hela settet. Om de bara är att skruva på bilen 8000:- - 10 000:- men om de behöver snyggas upp kanske 6500:- är rimligt. "Kopior" eller ej, det viktiga är ju om det är en bra fälg. MM uppfattar jag som en kvalitetstillverkare.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

8-10.000 för beg fälgar låter lite dyrt i mina öron. Det går ju t.ex. att hitta nya Keskin 18" Speedlinekopior för det priset (iofs ej till älder bilar). Kanske även kartongnytt Cup 1 även om de är lite besvärliga att jaga tag i numera. Mer än 6-7.000 skulle inte jag betala för beg om det är med dåliga däck eller utan. Fast det betyder ju inte att det inte finns folk som betalar mer ;)

Sålde faktiskt ett fint set med lågt ET i vintras för 4.000:-
I och för sig var väl det osedvanligt billigt även om en av fälgarna hade lite lackskrap på några ekrar.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

En amatör fråga; vad är det här ET nummret ni pratar om förnågot?

Wikipedia i all ära men jag gissar att ni inte pratar om : E.T. the Extra-Terrestrial (Atari 2600), a game released in 1982 for the Atari 2600
:lol:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Inpressningsdjup. Hur långt ut från bilen / in i fälgen, som navet går.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jonas, Lucas bråkar på mig att jag inte hänger i prisutvecklingen, 8-10 kanske gällde när de var heta, på 80-talet. :-)
Last edited by Parced911 on Tue May 12, 2009 10:25 am, edited 1 time in total.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jesper von Wowern wrote:Inpressningsdjup. Hur långt ut från bilen / in i fälgen, som navet går.
Aha, tack.
/jonas
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

ET = Einpresstiefe på det vackra tyska språket. Offset på engelska.

Åtta till tio tusen fick man nog år 2000, men nu verkar det vara billigare. 7x17, 7.5x17 och 9x17 är billigast. Dyrare är 8x17 och ovanliga 7.5x17 med jättehög ET som används fram på 928. Jättedyra är magnesiumcup till 964 RS.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Man kan visst se skillnad på cup och cup-kopior på en kant på fälgbanan, men jag förstod inte riktigt när jag fick det förklarat.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hmm, jag är ju inte nedringd direkt, och då har jag ändå skrivit 6500 kr eller bud vilket brukar öppna för alla möjliga skambud. jag vill inte sälja dem för billigt heller, för en vacker dag står det en bil på tomten som de passar på, och då kommer jag att svära över min dumhet....


Mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Fälgar är ett tacksamt objekt att ha ute på annons, vänta ett par veckor innan du börjar oroa dig. Enda tveksamheten är väl iofs att det är lite i senaste laget, bäst är nog att sälja i mars-april!
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Kan ju vara kul att veta att det går att sälja 17" för 6500 kr i alla fall. Nu är de borta, ska sitta på en Carrera -84 i kanonskick!

Mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

CUP 1

Post by Parced911 »

De första CUP-fälgarna kom 1990 på, surprise, 964 CUP-bilarna. De kom sedan på 964 RS. Dessa fälgar gjordes av Speedline för Porsche och de var lätta, sköra och i magnesium.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

"Cup-cupparna" är också bredare än de "vanliga" cupparna (inklusive rs-cup), 9.5" bak, fram kommer jag inte ihåg.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply