Totalt OT eller Vinterbil?
Totalt OT eller Vinterbil?
Jag har köpt en skojjig andrabil. Jag har nervpaj på mitt vänstra ben just nu så jag har lite svårt med manuell låda och har letat automat ett tag. Stora bilar finns men jag ville ha A4 eller BMW 3:a. Hittade denna 2001 A4 2.8 Quattro i veckan. Kombination miltal, utrusningslista skick och hur enormt taight den var samt ett OK pris gjorde att jag fick ny bil 4 timmar efter jag såg annonsen.
Mätarställning: 6700mil
Motor: 2,8 liters V6 med 193hk
Färg: Silver
Info: Automat, skinnklädsel, färddator, sollucka, elhissar fram och bak, xenon, 8x
airbag, skisack, quattro, bose-stereo med cd-växlare, elstolar, vinterdäck på 17"
lättmetall och sommardäck på 18" lättmetall, MrCap-behandlad in och utvändigt, stora
6000-mil service gjord, servicebok.
Ber om ursäkt för att jag smutsar ned med irrelevant info om annat än Porsche...
Mätarställning: 6700mil
Motor: 2,8 liters V6 med 193hk
Färg: Silver
Info: Automat, skinnklädsel, färddator, sollucka, elhissar fram och bak, xenon, 8x
airbag, skisack, quattro, bose-stereo med cd-växlare, elstolar, vinterdäck på 17"
lättmetall och sommardäck på 18" lättmetall, MrCap-behandlad in och utvändigt, stora
6000-mil service gjord, servicebok.
Ber om ursäkt för att jag smutsar ned med irrelevant info om annat än Porsche...
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Otur
Tjejen köpte en A6 2004 som gått 10 000 mil stått 2 år i försäljninghallen.
Jag proppsade på kamrems byte för att inte behöva bry mig de närmsta åren.
Fick bilen longlife servad 3000 mil.
På Fredag nästa vecka lämnas skrotet tillbaka.
Då man har haft de mest idiotiska förklaringar till en gigantiskt oljekonsumption.
DKW fånarna hävdar att en modern motor kan och får dra 1 l olja per 100mil och mer om man nu skulle råka använda Syntetisk olja, dra med bilen eller köra på motorväg, för då drar dom ju förstoss mer!!
Rekordet 0,5l / 13mil kan dom däremot ej snacka bort.
Så nu letar vi BMW 330d alt 530d
Hoppas att du har lite mer tur med din och får ett bättre bemötande än vi.
-Bo
Jag proppsade på kamrems byte för att inte behöva bry mig de närmsta åren.
Fick bilen longlife servad 3000 mil.
På Fredag nästa vecka lämnas skrotet tillbaka.
Då man har haft de mest idiotiska förklaringar till en gigantiskt oljekonsumption.
DKW fånarna hävdar att en modern motor kan och får dra 1 l olja per 100mil och mer om man nu skulle råka använda Syntetisk olja, dra med bilen eller köra på motorväg, för då drar dom ju förstoss mer!!
Rekordet 0,5l / 13mil kan dom däremot ej snacka bort.
Så nu letar vi BMW 330d alt 530d
Hoppas att du har lite mer tur med din och får ett bättre bemötande än vi.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Jag har en 1.8T A6 men har inte haft problem med oljan med den. Jag hade också en 03:a Audi A2 och den kunde ibland dra 1 liter/100 mil men det var bara någon gång som jag behövde fylla mellan service. Jag fick höra samma historia. Det konstiga tycker jag var att det kunde variera så mycket.
jag har för mig att mina gamla 911:or gärna drog 1 liter/100 mil. Men på våra bilar har ju oljan fler funktioner än i en vattenkyld.
Synd att det blev en så tråkig upplevelse med A6:an. Jag har kört vår i 8 år och 15 000 mil. Det ända som stört mig är kostnaderna för alla j-la länkarmar som slits ut. Det har INTE varit bra men bilen är annars en kanonkärra. Det är också snyggare än den senaste "direktörsvräket", kan inte se mig bakom ratten på en sådan. Frontpartiet är som ett större krigsskepp!
jag har för mig att mina gamla 911:or gärna drog 1 liter/100 mil. Men på våra bilar har ju oljan fler funktioner än i en vattenkyld.
Synd att det blev en så tråkig upplevelse med A6:an. Jag har kört vår i 8 år och 15 000 mil. Det ända som stört mig är kostnaderna för alla j-la länkarmar som slits ut. Det har INTE varit bra men bilen är annars en kanonkärra. Det är också snyggare än den senaste "direktörsvräket", kan inte se mig bakom ratten på en sådan. Frontpartiet är som ett större krigsskepp!
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
DKW
VAd konstigt..
JAG har precis det problemet med min A4 -06.
Det sitter en liten turbo fyra på 200 hästar i den och den drar sjukt mkt olja typ tre ggr så mkt som vår stora volvo.
fattar inte varför...
//
henke
JAG har precis det problemet med min A4 -06.
Det sitter en liten turbo fyra på 200 hästar i den och den drar sjukt mkt olja typ tre ggr så mkt som vår stora volvo.
fattar inte varför...
//
henke
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
1 liter olja per 100 mil ger ju dessutom en kostnad på 2 liter milen om man köper dyr märkes-longlife olja. Inte konstigt att det drar olja när man kör moderna bilar på 0W/30 - konsistens som vatten.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Grattis till en i mitt tycke mycket snygg och välutrustad A4!
Jag har ägt 5st A4, ingen har dragit olja överhuvudtaget, har aldrig behövt fylla mellan servicearna.... *ta i trä*
Enda som jag kan tycka är tråkigt med min nuvarande A4 2.0 TDi Quattro Avant 2008 är kanske just diesel motorn i kombination med manuell 6-växlad låda i stan, landsväg går ju hur fint som helst, men just i stan blir det lite väl mkt växlande - den har ju väldigt kort register och är allmänt kinkig på att rätt växel är i. Spanar lite efter en automat bruksbil själv, känns som man får nog med växlande i entusiastbilarna
Jag har ägt 5st A4, ingen har dragit olja överhuvudtaget, har aldrig behövt fylla mellan servicearna.... *ta i trä*
Enda som jag kan tycka är tråkigt med min nuvarande A4 2.0 TDi Quattro Avant 2008 är kanske just diesel motorn i kombination med manuell 6-växlad låda i stan, landsväg går ju hur fint som helst, men just i stan blir det lite väl mkt växlande - den har ju väldigt kort register och är allmänt kinkig på att rätt växel är i. Spanar lite efter en automat bruksbil själv, känns som man får nog med växlande i entusiastbilarna
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Okej, nu när det helt plötsligt visar sig att hela forumet kryllar av Audi ägare kanske ni kan hjälpa mej att förklara hur fanken man kopplar in en vanlig iPod i en A4 från typ 2004 med fabriks ljud system. Tydligen kan man koppla in en "adapter" i bakluckan i den ingång som egentligen är avsedd för en extern cd-växlare. (Man lixom lurar förstärkaren att tro att ipoden är en växlare). Men hur gör man, någon som har några ledtrådar?
/jonas
/jonas
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Du bör kunna hitta allt om hur du kopplar in en ipod till A4 originalstereo här: http://www.nordicaudi.com/php/forum/pos ... =Bilstereo
Den här kanske:
http://www.xcarlink.co.uk/product.php?p ... t=0&page=1
Mvh,
Daniel
Den här kanske:
http://www.xcarlink.co.uk/product.php?p ... t=0&page=1
Mvh,
Daniel
Porsche 911 Carrera S -05 (997) seal grey, manual.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Porsche 911 -74 (2.7) - sold.
Volkswagen 1200 -63, soltak - sold.
Nu ger jag mig in i diskussionen. Min 2.6 6:a i min Audi cab får aldrig någon olja mellan de glesa servicarna .
Mina tidigare A4 Avanter hade däremot de klassiska problemen med länkarmarna. Dessa berodde på fabrikationsfel från början och även på de som de bytte till. Efter att ha fått problem inom ett år efter att dessa bytts ut kollade jag om det skulle gå på garantin och fick detta bekräftat. Sålde bilen med löfte om detta men köparen debiterades 4.000 ändå för arbetskostnaden. Efter att ha skickat ett av mina klassiska "rättshaveristsmail" till VD, skrevs den kostnaden av.....
Ipod till stereon - det finns till de flesta olika ingångar om du kollar på E-bay. Jag köpte en kabel till ingången på min Pioneers växlaringång, men det var till en nyare modell så den passade inte. Kollade med en bilstereofirma i Alvik och enligt dom fanns det ingen kabel passande äldre ingången utan dom rekommenderade mig att köpa ny stereo i stället . Hade just fått tag på en DEH 77 mp som skulle passa bra i Porschen så det var inte aktuellt. Har idag fått en ny kabel i posten som jag köpt på E-bay för $9, som installeras i morgon......
/C
Mina tidigare A4 Avanter hade däremot de klassiska problemen med länkarmarna. Dessa berodde på fabrikationsfel från början och även på de som de bytte till. Efter att ha fått problem inom ett år efter att dessa bytts ut kollade jag om det skulle gå på garantin och fick detta bekräftat. Sålde bilen med löfte om detta men köparen debiterades 4.000 ändå för arbetskostnaden. Efter att ha skickat ett av mina klassiska "rättshaveristsmail" till VD, skrevs den kostnaden av.....
Ipod till stereon - det finns till de flesta olika ingångar om du kollar på E-bay. Jag köpte en kabel till ingången på min Pioneers växlaringång, men det var till en nyare modell så den passade inte. Kollade med en bilstereofirma i Alvik och enligt dom fanns det ingen kabel passande äldre ingången utan dom rekommenderade mig att köpa ny stereo i stället . Hade just fått tag på en DEH 77 mp som skulle passa bra i Porschen så det var inte aktuellt. Har idag fått en ny kabel i posten som jag köpt på E-bay för $9, som installeras i morgon......
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Formula F233 Sportsman
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Öh, är det bara Audi-ägare som huserar här??? Jag som bara säljer mina early-projekt är tydligen också rent allmänt avvikande med min BMW 120d. Ruggigt fin bil att köra, funkar t.o.m på bana, och snål är den dessutom.
Fast den som har en bättre beg Audi A4/A6 quattro i 50-150 kSEK-klassen, med låg oljeförbrukning, är välkommen att höra av sig för ett eventuellt byte
MVH Jonas
Fast den som har en bättre beg Audi A4/A6 quattro i 50-150 kSEK-klassen, med låg oljeförbrukning, är välkommen att höra av sig för ett eventuellt byte
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
BMW 320iA Touring förflyttar mig till vardags, så helt ensam är du inte.
(Fast min förra bil var en Audi. Inget större fel på bilen, men katastrofalt usel verkstad här i stan.)
(Fast min förra bil var en Audi. Inget större fel på bilen, men katastrofalt usel verkstad här i stan.)
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
BMW 323 ia -96 funkar som råttsoffa för mig.
Jag har en av mina kamrater som avskräckande exempel om jag nu skulle få för mig att byta till Audi. Han har nu haft flera och det verkar alltid inkludera en motorrenovering. En gång var det en kamrem som brast en smula före serviceschemat, en annan gång var det Audis nya fina ihåliga kamaxel där det plötsligt var en kamlob som släppt... De bilar det handlar som har han köpt har varit max tre år och c:a 5-6 tusen mil.
Jag har en av mina kamrater som avskräckande exempel om jag nu skulle få för mig att byta till Audi. Han har nu haft flera och det verkar alltid inkludera en motorrenovering. En gång var det en kamrem som brast en smula före serviceschemat, en annan gång var det Audis nya fina ihåliga kamaxel där det plötsligt var en kamlob som släppt... De bilar det handlar som har han köpt har varit max tre år och c:a 5-6 tusen mil.
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Tänk vad livet är underligt ibland. Nu är även jag Audi-ägare!
Sålde BMW:n för ca en månad sedan och har letat nytt sedan dess vilket tidvis hållt mig sömnlös om nätterna. Porschar köper jag alltid spontant på ren ingivelse men vinterbilen kan jag analysera mig blodig på... Efter att plånboken fått sista ordet och därmed avvisat ett nybilsköp (alternativen var BMW 3-serie och MB C-klass) blev det följande kärra:
Audi A4 TDI 170 avant quattro -07. Silver med svart läderklädsel, i stort sett maxutrustad exklusive aut, Navi/TV, parktronic fram och elhissar bak (!), vilket bl.a. innebär xenonljus med kurvljus, dieselvärmare med fjärr, drag, stora färddatorn, Bose-stereo, fabrikstonade rutor och förstås hela S-linepaketet m.m. En ägare och 3700 mil, absolut rep- och buckelfri, i så nära nyskick man kan komma. Vinterhjulen t.ex. kom förpackade i separata tygpåsar med dragkedjeöppning så de inte smutsar ner bagaget
Hämtar blien från rekond imorgon och ser fram emot en liten semestertripp under helgen för att köra in mig på den.
Apropå ägare som är noga om sina bilar minns jag första Porschen jag köpte, en 944. Den ägaren körde bilen i strumplästen eftersom han inte ville smutsa ner golvmattorna, skorna lämnade han på garageuppfarten! Däremot visste han inte om att man måste kolla oljan så det första jag fick göra var att fylla på två liter
MVH Jonas
Sålde BMW:n för ca en månad sedan och har letat nytt sedan dess vilket tidvis hållt mig sömnlös om nätterna. Porschar köper jag alltid spontant på ren ingivelse men vinterbilen kan jag analysera mig blodig på... Efter att plånboken fått sista ordet och därmed avvisat ett nybilsköp (alternativen var BMW 3-serie och MB C-klass) blev det följande kärra:
Audi A4 TDI 170 avant quattro -07. Silver med svart läderklädsel, i stort sett maxutrustad exklusive aut, Navi/TV, parktronic fram och elhissar bak (!), vilket bl.a. innebär xenonljus med kurvljus, dieselvärmare med fjärr, drag, stora färddatorn, Bose-stereo, fabrikstonade rutor och förstås hela S-linepaketet m.m. En ägare och 3700 mil, absolut rep- och buckelfri, i så nära nyskick man kan komma. Vinterhjulen t.ex. kom förpackade i separata tygpåsar med dragkedjeöppning så de inte smutsar ner bagaget
Hämtar blien från rekond imorgon och ser fram emot en liten semestertripp under helgen för att köra in mig på den.
Apropå ägare som är noga om sina bilar minns jag första Porschen jag köpte, en 944. Den ägaren körde bilen i strumplästen eftersom han inte ville smutsa ner golvmattorna, skorna lämnade han på garageuppfarten! Däremot visste han inte om att man måste kolla oljan så det första jag fick göra var att fylla på två liter
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå