Elektriskt - startmotor 912a.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Elektriskt - startmotor 912a.

Post by Christoffer E »

Hej!

Hade lite elektriska märkligheter och valde bla att ställa bilen häromdan på Rålambsvägen - och tänk - vad trevligt det är när en förbipasserande klubbmedlem stannar till och frågar hur det står till! Worth a lot akshuly!!! Tack! :-D

Anyways - installerade en ny tändspole som gjorde att bilen gick fantastiskt bra - stark och tydlig gnista... tydligen för stark eftersom en vecka senare så brände den ett av stiften - NGK. alla stiften hade gått varma men 3ans cyl (går ju varmast på en 912a) gick upp i limningen helt och såg nästan ut som om det fått mekanisk skada - så deformerad var elektroden. Nu med gammal spole och Bosch Platina går den sval och fin igen - utan skada skedd verkar det.

NU - är det andra spöken - möjligtvis relaterade. Startmotorn "knyter sig"? Vid omvridning av nycklen så hör man hur motorn går 1- 1,5 varv innan den stannar och knyter sig helt. Om jag kablar ett extra batt (först trodde jag ju att det hade laddat ur) så går startmotorn som den ska - utan konstiga ljud eller beteenden - dock inte riktigt på "full fart". Slutledningen blir alltså att motorn är som den ska (antingen GÅR dom eller så "klickar dom" när dom är trasiga fick jag höra) - men kanske jordar den inte ordentlig eller så blir det nåt slags "överslag"? Batteriet är sprillans nytt?

Några idéer? Kan det vara solenoiden som orsakar "låsningen"? Finns det nåt relä eller är det kopplat rakt mot startmotorn? Några enkla diagnostiktrix - mätningar man kan göra för att hitta problemet? Jag är hopplöst dålig på el? :-s all hjälp är välkommen!

// hälsar C - som för säkerhets skull parkerar i nedförsbackar... :-)
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Det låter som om du har resistans någonstans i strömkretsen till startmotorn. Skruva loss och putsa upp den grova plusanslutningen på startmotorn samt gör samma sak på jordflätan som sitter mellan växellåda och chassie.
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Hej
Vi tar det enkla först
Kolla batteriets jordning (se till att kabeln/jordflätan sitter fast ordentligt både på batteriet och chassi)
Hissa upp bilen på passagerar sidan och titta ordentligt på den jordfläta som sitter mellan vxl låda och chassit, glöm inte pallbock!

när jag skriver se/titta innebär det även att man tar ett ordentligt grabba tag om flätan för att känna att den inte är rutten(hittade inte bättre ord)
förtennade koppar flätor kan se bra ut men när man tar tag i dom så är de som lika i konsistensen som kokosfibrer

glömde + sidan gör likadant som minus sidan och om du har en huvudbrytare så bygla bort den(de svarta billigare oxiderar på kontakt ytorna = det finns spänning men ingen ström)

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Tack båda!!!! Kollar och hoppas att det löser problemet!

Har faktiskt tagit för vana att ha uppallat med dubbla system när jag är under bilen - det vore bra pinsamt att dö av pur klantighet... * asg *

// C - spenderar eftermiddagen på marken
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

DÖM OM MIN FÖRVÅNING... lossade alla kablar, smärglade upp kontaktytor på plus-minus sida, jordfläta, batteripoler, kabelskor m.m - problemet kvarstod. Mätte upp hur mkt ström som försvann och det visade sig att jag tappade 1/2 V vid startmotorn och låg strax under 12V. Fortf när jag kablade ett extra batt så startade och gick startmotorn ok.

Så jag... bytte batteri...? till mitt gamla... och ställde det identiska fabriksnya på marken. Och problemet försvann...!!?? Ett dygn och ett 20 tal starter senare så är problemet fortfarande inte tillbaka.

Ett internt fel i ett sprillans nytt batteri? Weird. Man ska uppenbart inte ta nånting för givet?

Eller så är min Porsche-Fröken lite förnäm - och gillar inte biltema... :-D
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Härligt :D
en liten fundering, laddade du upp det nya batteriet innan montering (det bör man göra med alla fabrikat)

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Mmm... my mistake i så fall? Det nya batt har en sån laddningsindikator som lyste klargrönt/fulladdat - så jag stoppade i det och tänkte att det skulle räcka med att köra runt i ca 35 min för att "toppa" det lite... Även nu - när det de facto inte vrider runt startmotorn - så visar iofs indikatorn full laddning och när jag mäter så ger det 12,4 volt -men när jag kopplar in det och vrider på nyckeln så tar det stopp totalt och spänningen är totalt irrationell och hopplöst att få nån slags mätvärde. Ska skaffa en medhjälpare som kan kolla vad som händer med spänningen i startögonblicket!
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Lägg inte mer tid på det batteriet, det är bättre att du åker och byter in det mot ett nytt
Att toppladda med bilen/generatorn blir aldrig så bra som att ladda med en bra batteriladdare

Ha det. Robert
911 -72 Rennsport
Post Reply