bur och 4punktsbälten..

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

bur och 4punktsbälten..

Post by henkesid »

Tjena alla,

är det någon som har koll på var man kan hitta delar till burar?
(helst i sverige förstås)

Jag skall nämligen försöka montera ett tvärstag i min halvbur för att få på fyrpunktsbälten på ett bra sätt.. skulle behöva ett par vettiga kopplingar som jag kan skruva på utan att behöva svetsa och greja...

Andra tips är alltid välkommet..!

Ha det
//
henkesid
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Helst skulle du väl haft några sådana här fästen
Image
(hittade bilden på "rejsa.nu" där en kille hade fått dem med till en Sparco-bur.)

Kan det tänkas finnas några typ "Burtonkopplingar" man kan skruva på annars, som man typ bygger byggnadsställningar med, kolla bygghandeln.
(Det borde funka, bolt on, de är ju vridbara, såga till ett rör och placera det bakom huvudbågen bara)
Image

Åk typ till Fredells eller nått och se om de kan tänkas ha något sådant här, de kopplingarna halvvägs upp som går bakåt.
Image

Eller gör någon typ sådan här klamma, motsvarande...
Image

Hittade den här bilden från någon sandloppebyggsats i usa, om du gör något sådant, förbereder ett rör, "notchat" så det passar huvudbågens diameter och inne i röret svetsar man fast en mutter. sen borrar du hål i bågen (borde inte försvaga bågen allt för mycket?) och sen har du ett par schyssta brickor som passar mot bågen under skruvskallen.
Image

Här är en annan bild på en helt ihopbultad båge i en jeep:
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

När jag byggde om min bur köpte jag sådana här = http://www.trendab.se/pub_images/small/aa122_905.jpg
Köpte de för att de var FIA godkända

Köpte även de här = http://www.trendab.se/pub_images/small/aa123_906.jpg

var bra kvalite och allt var lätt att få till på den gamla buren (enligt han som svetsa )
911 -72 Rennsport
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

GRymma tips. tackar.

De jag pratat med i telefon som bygger burar tex. GUSS, Finess och KBT(inte psykologer), ansåg att det inte finns något hållbart alternativ.

MEn de där från trendab verkar ju vettiga. Fastän de måste svetsas så blir det ett mindre ingrepp..

Sen insåg jag att det blir en fullbur till nästa säsong...
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag satte en GUSS i min bil. Jag har också en bur över, okänt fabrikat men ser vittig ut. 3500:- för det hela.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply