Är det ok att montera nyare dörrar på en early 911?
Är det ok att montera nyare dörrar på en early 911?
Hej!
Vad tycker ni om att montera nyare galvade dörrar med krockbalk på en early 911? Jag har fått tag på 2 st fina galvade dörrar att ersätta mina rostiga originaldörrar, men samtidigt vill man inte göra något som inte är OK i earlyvärlden. Så vad tycker ni?
Mvh Johan
Vad tycker ni om att montera nyare galvade dörrar med krockbalk på en early 911? Jag har fått tag på 2 st fina galvade dörrar att ersätta mina rostiga originaldörrar, men samtidigt vill man inte göra något som inte är OK i earlyvärlden. Så vad tycker ni?
Mvh Johan
I stort sett all annan plåt skiljer sig på något vis när man köper den som reservdel så de sista detaljerna har nog de flesta struntat i.
Domkraftsfästen, yttertröskel, mellantröskeln, batteriplåt, B-stolpen med uttaget för bowdenkabeln till motorluckan. är de jag spontant tänker på. Men skillnaderna beror även lite på hur early vi pratar.
Personligen tycker jag att du lungt kan montera nyare dörrar. Det måste vara bättre än dåliga orginaldörrar som kanske är plastfixade, men det kanske blir en del trix med rutstyrningar och fästpunkter för dörrklädsel osv.
Domkraftsfästen, yttertröskel, mellantröskeln, batteriplåt, B-stolpen med uttaget för bowdenkabeln till motorluckan. är de jag spontant tänker på. Men skillnaderna beror även lite på hur early vi pratar.
Personligen tycker jag att du lungt kan montera nyare dörrar. Det måste vara bättre än dåliga orginaldörrar som kanske är plastfixade, men det kanske blir en del trix med rutstyrningar och fästpunkter för dörrklädsel osv.
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
Så länge det är bolt-on och originaldelen finns kvar lär det ju inte minska värdet oavsett vad man byter ut. Det finns nog inte många bilar som inte har en enda del utbytt och om det finns någon så är värdet på den högt prismässigt men bruksvärdet obefintligt - en sådan bil kan man ju bara ha i syretält
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
Kör på nytt, ser ju lika ut, och är säkrare. Löjligt om det skall ha någon betydelse. Diverse små skillnader i pressningar på insidan går ju alltid att lösa.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
Det vet man ju aldrig förrän man har en köpare som vill ha originalSven wrote:Hur stor skillnad då?
Ett typexempel som kanske är vanligare (och mer lättförvarat) är om Du har kvar originalinstruktionsboken från 1965 i svårläsligt skick samt en i nytryck... visst vill köparen ha originalboken också.
Aspekten museiföremål är ju just att det är det ursprungliga föremålet, vilket gör det attraktivt, medan en replica är en replica oavsett om i bättre skick.
Sedan är det alltid en fråga om marknadsintresse när det gäller priser.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
Visst kan det vara så att en del köpare absolut vill ha originalgrejerna, kanske de som vill ha bilar med väldigt bra historik tex.
Men samtidigt, de dörrar jag har finns det inget värde i. De är så dåligt lagade att jag bara vill grina när jag ser på dem. De har verkligen punktat plåtar på insidan och sedan spacklat på utsidan. Har folk ingen stolthet längre? Ramen är också lagad, med plåtar svetsade över rosten, inte ens kant i kant....
Det blir nog nya dörrarna som det känns nu. Framför allt för att det bara är att hänga dit dem utan en massa pickel.
Tackar för hjälp.
Mvh Johan
Men samtidigt, de dörrar jag har finns det inget värde i. De är så dåligt lagade att jag bara vill grina när jag ser på dem. De har verkligen punktat plåtar på insidan och sedan spacklat på utsidan. Har folk ingen stolthet längre? Ramen är också lagad, med plåtar svetsade över rosten, inte ens kant i kant....
Det blir nog nya dörrarna som det känns nu. Framför allt för att det bara är att hänga dit dem utan en massa pickel.
Tackar för hjälp.
Mvh Johan
Det är din bil och det verkar som om du vill ha nya dörrar så det är klart att du skall ha dom nya dörrarna!
Visst du frångår orginal/nos men dom nya dörrarna kräver ju ingen modifiering av "bilen" så det är ju återbyggbart.
Min egen linje är att det som går att bygga tillbaka samt gör bilen bättre är OK. Innom vissa tidsramar förståss.
Skall man köra NOS / orginal spåret så blir det en helt annan budget och tidsram. vilket i mitt fall (och säkert många andras) förstör glädjen. Men all heder åt dom som orkar och kan.
Jag upplever det mycket positivt i detta forum och träff vid Habo att ingen klankar ned på en att man kommer med ATS fälgar istället för deep dish Fuchs på sin SWB då jag rent ut inte har råd att lägga pengarna på Fuchsen men får funktionen från ATS:en.
-Bo
Visst du frångår orginal/nos men dom nya dörrarna kräver ju ingen modifiering av "bilen" så det är ju återbyggbart.
Min egen linje är att det som går att bygga tillbaka samt gör bilen bättre är OK. Innom vissa tidsramar förståss.
Skall man köra NOS / orginal spåret så blir det en helt annan budget och tidsram. vilket i mitt fall (och säkert många andras) förstör glädjen. Men all heder åt dom som orkar och kan.
Jag upplever det mycket positivt i detta forum och träff vid Habo att ingen klankar ned på en att man kommer med ATS fälgar istället för deep dish Fuchs på sin SWB då jag rent ut inte har råd att lägga pengarna på Fuchsen men får funktionen från ATS:en.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Vi ska heller inte glömma bort att dessa vagnar modifierades från dag 2 efter leverans av sina ägare.
Ibland t o m före leverans.
Ta t ex 914/6 GT där ett flertal levererades i vanligt 914/6-utförande med ett GT-kit vid sidan som monterades direkt hos återförsäljaren. Vilket är original-utförandet i detta fall?
Eller alla som bytte sina 2,0S/2,2S-motor till 2,4S så fort den kom 1972?
Även alla rally-/racerbilar är kraftigt modifierade efter leverans.
Jag har lite svårt att förstå att det är skicket som den hade när den lämnade bandet som är det "rätta". Tycker att man kan hellre kan sträva efter skicket som den har haft under större delen av sin livstid, dvs de modifieringar som gjordes "på tiden" ska vara kvar. Om man nu inte vill bygga busbil av det hela förstås - då är allt tillåtet...
Fast det är klart - en riktigt smaklös och okänslig ombyggnad sprider alltid glädje omkring sig. Den får de flesta av oss att känna oss så mycket bättre än den idiot som förstörde just den här bilen.
Ibland t o m före leverans.
Ta t ex 914/6 GT där ett flertal levererades i vanligt 914/6-utförande med ett GT-kit vid sidan som monterades direkt hos återförsäljaren. Vilket är original-utförandet i detta fall?
Eller alla som bytte sina 2,0S/2,2S-motor till 2,4S så fort den kom 1972?
Även alla rally-/racerbilar är kraftigt modifierade efter leverans.
Jag har lite svårt att förstå att det är skicket som den hade när den lämnade bandet som är det "rätta". Tycker att man kan hellre kan sträva efter skicket som den har haft under större delen av sin livstid, dvs de modifieringar som gjordes "på tiden" ska vara kvar. Om man nu inte vill bygga busbil av det hela förstås - då är allt tillåtet...
Fast det är klart - en riktigt smaklös och okänslig ombyggnad sprider alltid glädje omkring sig. Den får de flesta av oss att känna oss så mycket bättre än den idiot som förstörde just den här bilen.
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge