Är det ok att montera nyare dörrar på en early 911?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Är det ok att montera nyare dörrar på en early 911?

Post by jsoderbe »

Hej!

Vad tycker ni om att montera nyare galvade dörrar med krockbalk på en early 911? Jag har fått tag på 2 st fina galvade dörrar att ersätta mina rostiga originaldörrar, men samtidigt vill man inte göra något som inte är OK i earlyvärlden. Så vad tycker ni?

Mvh Johan
Johannes
Posts: 2125
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

I stort sett all annan plåt skiljer sig på något vis när man köper den som reservdel så de sista detaljerna har nog de flesta struntat i.

Domkraftsfästen, yttertröskel, mellantröskeln, batteriplåt, B-stolpen med uttaget för bowdenkabeln till motorluckan. är de jag spontant tänker på. Men skillnaderna beror även lite på hur early vi pratar.

Personligen tycker jag att du lungt kan montera nyare dörrar. Det måste vara bättre än dåliga orginaldörrar som kanske är plastfixade, men det kanske blir en del trix med rutstyrningar och fästpunkter för dörrklädsel osv.
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det skiljer lite i pressningen i framkanten på de nyare dörrarna. Skillnaden är inte stor men det innebär att plåten som ska trycka mot innerbelysningsbrytaren inte når fram. Skiljer ca 10 mm. Inget som synt på utsidan av bilen.

//Roger
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tackar, det var bra insikter och åsikter. det är till min -72:a, så den är inte super-early.

Det vore trist om det kostar lägre värde på bilen att montera bättre och säkrare dörrar, men ibland är porschemarknaden lite lustig på det sättet.


Mvh Johan
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Så länge det är bolt-on och originaldelen finns kvar lär det ju inte minska värdet oavsett vad man byter ut. Det finns nog inte många bilar som inte har en enda del utbytt och om det finns någon så är värdet på den högt prismässigt men bruksvärdet obefintligt - en sådan bil kan man ju bara ha i syretält :wink:
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Jesper von Wowern wrote:Så länge det är bolt-on och originaldelen finns kvar lär det ju inte minska värdet oavsett vad man byter ut.
Nu blir jag nyfiken, det blir alltså en prismässig skillnad när man ska sälja beroende på om man har sparar den rostiga orginaldörren eller ej.
Hur stor skillnad då?
:?:
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Kör på nytt, ser ju lika ut, och är säkrare. Löjligt om det skall ha någon betydelse. Diverse små skillnader i pressningar på insidan går ju alltid att lösa.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Sven wrote:Hur stor skillnad då? :?:
Det vet man ju aldrig förrän man har en köpare som vill ha original :wink:
Ett typexempel som kanske är vanligare (och mer lättförvarat) är om Du har kvar originalinstruktionsboken från 1965 i svårläsligt skick samt en i nytryck... visst vill köparen ha originalboken också.

Aspekten museiföremål är ju just att det är det ursprungliga föremålet, vilket gör det attraktivt, medan en replica är en replica oavsett om i bättre skick.

Sedan är det alltid en fråga om marknadsintresse när det gäller priser.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Visst kan det vara så att en del köpare absolut vill ha originalgrejerna, kanske de som vill ha bilar med väldigt bra historik tex.

Men samtidigt, de dörrar jag har finns det inget värde i. De är så dåligt lagade att jag bara vill grina när jag ser på dem. De har verkligen punktat plåtar på insidan och sedan spacklat på utsidan. Har folk ingen stolthet längre? Ramen är också lagad, med plåtar svetsade över rosten, inte ens kant i kant....

Det blir nog nya dörrarna som det känns nu. Framför allt för att det bara är att hänga dit dem utan en massa pickel.

Tackar för hjälp.


Mvh Johan
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Det är din bil och det verkar som om du vill ha nya dörrar så det är klart att du skall ha dom nya dörrarna!
Visst du frångår orginal/nos men dom nya dörrarna kräver ju ingen modifiering av "bilen" så det är ju återbyggbart.

Min egen linje är att det som går att bygga tillbaka samt gör bilen bättre är OK. Innom vissa tidsramar förståss.

Skall man köra NOS / orginal spåret så blir det en helt annan budget och tidsram. vilket i mitt fall (och säkert många andras) förstör glädjen. Men all heder åt dom som orkar och kan.

Jag upplever det mycket positivt i detta forum och träff vid Habo att ingen klankar ned på en att man kommer med ATS fälgar istället för deep dish Fuchs på sin SWB då jag rent ut inte har råd att lägga pengarna på Fuchsen men får funktionen från ATS:en.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Vi ska heller inte glömma bort att dessa vagnar modifierades från dag 2 efter leverans av sina ägare.
Ibland t o m före leverans.
Ta t ex 914/6 GT där ett flertal levererades i vanligt 914/6-utförande med ett GT-kit vid sidan som monterades direkt hos återförsäljaren. Vilket är original-utförandet i detta fall?

Eller alla som bytte sina 2,0S/2,2S-motor till 2,4S så fort den kom 1972?
Även alla rally-/racerbilar är kraftigt modifierade efter leverans.

Jag har lite svårt att förstå att det är skicket som den hade när den lämnade bandet som är det "rätta". Tycker att man kan hellre kan sträva efter skicket som den har haft under större delen av sin livstid, dvs de modifieringar som gjordes "på tiden" ska vara kvar. Om man nu inte vill bygga busbil av det hela förstås - då är allt tillåtet...
Fast det är klart - en riktigt smaklös och okänslig ombyggnad sprider alltid glädje omkring sig. Den får de flesta av oss att känna oss så mycket bättre än den idiot som förstörde just den här bilen.
:lol:
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Personligen gör jag med mina bilar sådant som jag vill ha och har inte en tanke på om det påverkar ett framtida försäljningspris. Dessutom blir det så förbaskat dålig väghållning med originaldäck :roll:
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Vi får inte glömma: Give gas - have fun!

Vi bör inte peka finger om det är "fel" skruvskaller eller det sitter en 72:a spak i en 73:a för vem vet hur det verkligen var!

Pär "Hotrod" Cibieholm
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply