Provstart - varför ryker det?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Provstart - varför ryker det?

Post by Calle »

Jag tog ut nyförvärvet (911E -71) på en kort provtur i helgen (kul! :D ). Den startar direkt och går fint och rent men efter en stund börjar den ryka jättemycket. Jag stängde av och väntade en stund. När jag startade igen rök den inte onormalt men efter någon minut började den bolma på samma sätt.

Först trodde jag att jag överfyllt olja då röken ser ut som oljerök. Men jag hällde bara på sju liter och röken luktar avgaser, inte bränd olja. (Jag ska försöka få upp en bild på dimman)

Det enda jag har gjort är att byta olja och filter, annars är allt som det var 1985. Även bensinen. Kan gammal bensin ge sådana symptom? Har expertisen några teorier?
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

När min 2,2E hade stått 6 veckor på sensommaren så rök den på samma sätt som du beskev, utan att ha rykt tidigare.
Körde en 30min och sedan var det borta.
I optimistisk anda tolkar jag detta som att bimetall brickorna för cold enrichment fungerar.
Kan det vara så att vi glömt av att bilar rök förr när det var kallt?
Ett kallt avgassytem kyler avgaserna lagom för att vatten ångan skall kondensera precis när det kommer ut i atmosfären.
Men jag funderar fortfarande på vad det kan ha varit.
Kan även vara tändningen som ej är helt optimerad m.a.p. brytarspetsarna och timing.

Jag skall svetsa in Lamda muttrar på rören in till ljuddämparen i samband med ST modden. Blir eventuellt på värmekamrarna om dessa demonteras.
Några rekomendationer angående Lambda sonder?

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Det låter ju lite som att det kan vara kondens i bensinen med tanke på att den är så gammal. Men det är ju en gissning... Kan ju vara bra att fylla på ny, frisk bensin i vilket fall som helst.


//Johan
911SC -82 (såld)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag skulle gissa på att det har runnit ut olja i avgassystemet under tiden motorn stått still. Då börjar det inte ryka förrän avgassystemet är riktigt varmt, och sedan fortsätter det tills du har eldat ur hela systemet. Tror inte du kan låta den stå på tomgång utan du behöver köra den på väg tills den slutar ryka. Så var det för mig i alla fall.


mvh Johan
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

jsoderbe wrote:Jag skulle gissa på att det har runnit ut olja i avgassystemet under tiden motorn stått still. Då börjar det inte ryka förrän avgassystemet är riktigt varmt, och sedan fortsätter det tills du har eldat ur hela systemet. Tror inte du kan låta den stå på tomgång utan du behöver köra den på väg tills den slutar ryka. Så var det för mig i alla fall.


mvh Johan
Jag håller med, det behövs inte mycket olja i cylindrar och avgassystem innan man lägger en Lützendimma över nejden. Efter vintern brukar jag få köra ut ur bostadsområdet lite kvickt för att något sånär bibehålla grannsämjan. Det brukar ryka en 10 - 15 minuter. Har kamrater vars cylindrar var så fulla av olja att vagnen inte gick att starta, fast då var uppehållet något längre än en vinter...

Kör så det ryker!!!
:D
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Ok, det låter ju inte som jag behöver oroa mig för att något är paj i alla fall. Jag gör ett nytt försök och låter den gå en bra stund den här gången.

Tack för svar! Jag återkommer.
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Post Reply