Logfynd?
Hm, ni glömmer att targor har cromad mässing och inte anodiserad aluminium på en massa ställen som coupe har från MY 1968. Annars håller resonemanget.
För de som har svartmålad aluminium så kan jag berätta att vi provat att etsa bort den svartanodisering som kom på de flesta MY 74 och sedan reanodiserat dem! Kostade inte skjortan men blev heller inte så fint som original. Lägger man dock mer arbete på glans innan anodisering än vad vi gjorde tror jag att man kan komma närmare originalet. Jag har tänkt lägga upp bilder i min byggtråd på den röda senare.
Pär
För de som har svartmålad aluminium så kan jag berätta att vi provat att etsa bort den svartanodisering som kom på de flesta MY 74 och sedan reanodiserat dem! Kostade inte skjortan men blev heller inte så fint som original. Lägger man dock mer arbete på glans innan anodisering än vad vi gjorde tror jag att man kan komma närmare originalet. Jag har tänkt lägga upp bilder i min byggtråd på den röda senare.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Min kalkyl är inget försök eller argument för att pruta.
En fin färdig bil kostar 125-150. Man går ju i tankar där man jämför kostnaden för ett objekt i jämförelse med en färdig bil. Fördelen med ett objekt är att man då vet vad som är gjort och vad som behöver göras.
Fördelen med en färdig bil är att man ser vad man får.
Som ni tidigare skrivit i tråden är priserna på fina bilar överdrivna.
Se länken:
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche_9 11_911_912_TARGA_SVART_20730325.htm?ca=14&w=3
Vilket objekt är bäst av dom i tråden, 912 Coupé från -66 eller 911 Targa från -71?
912 tycker jag är snyggare, men Targa är överlägsen när man ska glida runt i, en varm sommardag.
En fin färdig bil kostar 125-150. Man går ju i tankar där man jämför kostnaden för ett objekt i jämförelse med en färdig bil. Fördelen med ett objekt är att man då vet vad som är gjort och vad som behöver göras.
Fördelen med en färdig bil är att man ser vad man får.
Som ni tidigare skrivit i tråden är priserna på fina bilar överdrivna.
Se länken:
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche_9 11_911_912_TARGA_SVART_20730325.htm?ca=14&w=3
Vilket objekt är bäst av dom i tråden, 912 Coupé från -66 eller 911 Targa från -71?
912 tycker jag är snyggare, men Targa är överlägsen när man ska glida runt i, en varm sommardag.
Vilken fin färdig bil hittar man för 125 000:- till 150 000:-? Man skall ha tur som en tok om man hittar en fin bil för de pengarna. Den tiden är för länge sedan över anser jag. Jg skulle säga att bil i skapligt bruksskick kostar 150 000:- till 200 000:- idag. Det speglar i alla fall de affärer jag hört på senare tid. Sedan finns självklart undantag. Den 73 E som såldes i år var ett fynd, den gula T targan som var på blocket var ett klart fynd och jag tror också den silver coupe som någon här plockade för under 150 000:- var ett fynd. Sakta men säkert börjar säljarna kolla priserna på mobile.de och närma sig dessa. Sverige är fortfarande en fyndmarknad! Bra bilar betalas klart bättre internationellt. Skräp kan man kanske hitta billigt.
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
För att komplettera Pärs inlägg så har targa anodiserad alu endast på listen runt framrutan, samt i underkant av bakrutan, d.v.s. de som sitter i gummirutlisterna. Dessa lister är klart smartast att köpa nytt då det som sagt är svårt att få riktigt snyggt i efterhand.
Allt annat "ovan midjan" är krom, jag skulle inte gå på dem med slippapper! Det går ju däremot antagligen att skicka på omkromning om man så vill.
Jag har nog f.ö. liggande de bakre gejdrarna för sidorutorna, de som har en kromad "topp". Kanske även någon av skraplisterna till sidorutan samt de på sidorna under bakrutan. Har haft ventruteramar också men de blev nog sålda för något år sedan, om jag minns rätt.
MVH Jonas
Allt annat "ovan midjan" är krom, jag skulle inte gå på dem med slippapper! Det går ju däremot antagligen att skicka på omkromning om man så vill.
Jag har nog f.ö. liggande de bakre gejdrarna för sidorutorna, de som har en kromad "topp". Kanske även någon av skraplisterna till sidorutan samt de på sidorna under bakrutan. Har haft ventruteramar också men de blev nog sålda för något år sedan, om jag minns rätt.
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Priserna i Tyskland ska man ta med en nypa salt. En jag känner handlar med bilar (veteranbilar), dock inte med Porsche. Han handlar även internationellt, Tyskland, Österike, USA... Både köper och säljer.
Enligt honom så är priser på mobile överdrivna. Han annonserar själv på bla mobile, men slutpriserna blir något helt annat.
En annan kompis kollade på mobile efter bil, och flög sedan ner till Frankfurt och köpte en Focus, långt under priserna på nätet. Handlaren i detta fall köper tillbaka hyrbilar, ett år gamla med ca 2000 mil på mätaren.
Var kromar man billigt? I de fall jag har kollat är det billigare att köpa nytt.
Men det finns kanske någon i någon håla som jobbar gratis...
Enligt honom så är priser på mobile överdrivna. Han annonserar själv på bla mobile, men slutpriserna blir något helt annat.
En annan kompis kollade på mobile efter bil, och flög sedan ner till Frankfurt och köpte en Focus, långt under priserna på nätet. Handlaren i detta fall köper tillbaka hyrbilar, ett år gamla med ca 2000 mil på mätaren.
Var kromar man billigt? I de fall jag har kollat är det billigare att köpa nytt.
Men det finns kanske någon i någon håla som jobbar gratis...
Henrik, helt sant att det är stor skilnad mellan begärt pris och faktiskt betalt pris. Faktum kvarstår att du inte får 600 000:- - 700 000:- för en bra renoverad 2.4 S i Sverige. Det får du dock i Tyskland.
Tyskland och England har mycket större befolkning, dvs fler dårar. Kanske en något förenklad förklaring...
Mer vanliga bruksbilar vet kan i vissa fall köpas mycket under Sverigepriser.
PC
Tyskland och England har mycket större befolkning, dvs fler dårar. Kanske en något förenklad förklaring...
Mer vanliga bruksbilar vet kan i vissa fall köpas mycket under Sverigepriser.
PC
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Sista halvåret kanske året tycker jag mig ha märkt en markant ökning av g modellernas prisbild inte minst på targa och kanske framför allt carrera 3.0 - den senare har ju inte alltid varit i ropet.
-65 or och S bilar är de där avikelsen från begärt pris på mobile är minst efter vad jag har förstått.
Det finns en swb S som någon försöker prångla ut för över miljonen sedan en tid tillbaks. Den kan möjligen ligga kvar ett tag till...
Men veteranbilar i Tyskland är inte som i Sverige där det ofta är en gör det själv grej. När jag bodde i Wiesbaden - där är det mest skräddarsytt och veteranbilar som gäller. Inget får se nytt ut såklart. Till och med fanns det bullmercor som taxibilar för tio år sedan. Champagne och jordgubbar har gett stan dåligt rykte i resten av Tysklands ögon. De går nog efter principen att möbler och bilar skall vara ärvda.
Vid tillfälle på stans spielcasino berättade en herre för mig att de som inte har råd att köpa en veteranporsche får väl nöja sig med en fabriksny...
Stan var som ett rullande museum. Det var en aning spektakulärt med en och annan gammal Bugatti eller Blower Bentley från trettiotalet nonchalant parkerad utanför nåt cafe. Och så 901 från -65 ...
Det fanns även en handlare som hade specialiserat sig på Mercedes 123! De gick ur tiden 1985.
-65 or och S bilar är de där avikelsen från begärt pris på mobile är minst efter vad jag har förstått.
Det finns en swb S som någon försöker prångla ut för över miljonen sedan en tid tillbaks. Den kan möjligen ligga kvar ett tag till...
Men veteranbilar i Tyskland är inte som i Sverige där det ofta är en gör det själv grej. När jag bodde i Wiesbaden - där är det mest skräddarsytt och veteranbilar som gäller. Inget får se nytt ut såklart. Till och med fanns det bullmercor som taxibilar för tio år sedan. Champagne och jordgubbar har gett stan dåligt rykte i resten av Tysklands ögon. De går nog efter principen att möbler och bilar skall vara ärvda.
Vid tillfälle på stans spielcasino berättade en herre för mig att de som inte har råd att köpa en veteranporsche får väl nöja sig med en fabriksny...
Stan var som ett rullande museum. Det var en aning spektakulärt med en och annan gammal Bugatti eller Blower Bentley från trettiotalet nonchalant parkerad utanför nåt cafe. Och så 901 från -65 ...
Det fanns även en handlare som hade specialiserat sig på Mercedes 123! De gick ur tiden 1985.
Som vanligt vet de gamla rävarna Pär och Johannes vad de talar om. Henrik; jag tror du och Pär har olika uppfattning om vad "en fin bil" är. Pär har under åren sålt och köpt flera 911 i varierande skick så han har sett hur det kan, och ska, se ut. Faktum är att priserna på vissa äldre "intressanta" bilar, däribland "longhood elvor", ökat kraftigt de sista tre- fyra åren. De priser som Pär pratar om har även nämts på DKK forumet.
Som ett exempel kan jag nämna att jag för tre år sedan beslutade mig för att lämna Sverige och jobba extra hårt för att sedan köpa en "rolig bil". Nu när de tre åren snart passerat har priserna ökat mer än vad jag har råd med. Aston Martin DB5, Ferrari Dino 246 GT, 911 RS, 356 speedster är exempel på bilar som haft en prisstegring på runt 50%. Den ökningen har även påverkat priserna på friska T,E,S vagnar.
Som ett exempel kan jag nämna att jag för tre år sedan beslutade mig för att lämna Sverige och jobba extra hårt för att sedan köpa en "rolig bil". Nu när de tre åren snart passerat har priserna ökat mer än vad jag har råd med. Aston Martin DB5, Ferrari Dino 246 GT, 911 RS, 356 speedster är exempel på bilar som haft en prisstegring på runt 50%. Den ökningen har även påverkat priserna på friska T,E,S vagnar.
Tack för alla inlägg i denna tråd.
Harry har rätt. Jag är NYBÖRJARE inom Porscheområdet. Har idag en 911 Targa -74 i enligt mig i hyfsat bruksskick. När jag 2005 köpte denna bil kollade jag runt lite på några 911:or. Det är väl dessa priser som ligger kvar i mitt huvud.
Att jag vill skapa mig en rätt prisbild är för att det är jättetråkigt att betala för mycket. Det har hänt förr...
Men man lär så länge man lever.
I helgen så ska jag kolla på bilen igen. Har blivit lovad en provtur.
Vad ska jag kolla efter, förutom rost, rost och rost?
Oljetryck? -Vad är normalt och vad är för lågt? Ägaren säger att oljetrycket
alltid är lägre på dessa 2,0 i jämförelse med nyare!?
Vad ska man kolla på mer, förutom det sedvanliga, vxlåda, bromsar, lager, inredning, karossens passform.
Harry har rätt. Jag är NYBÖRJARE inom Porscheområdet. Har idag en 911 Targa -74 i enligt mig i hyfsat bruksskick. När jag 2005 köpte denna bil kollade jag runt lite på några 911:or. Det är väl dessa priser som ligger kvar i mitt huvud.
Att jag vill skapa mig en rätt prisbild är för att det är jättetråkigt att betala för mycket. Det har hänt förr...
Men man lär så länge man lever.
I helgen så ska jag kolla på bilen igen. Har blivit lovad en provtur.
Vad ska jag kolla efter, förutom rost, rost och rost?
Oljetryck? -Vad är normalt och vad är för lågt? Ägaren säger att oljetrycket
alltid är lägre på dessa 2,0 i jämförelse med nyare!?
Vad ska man kolla på mer, förutom det sedvanliga, vxlåda, bromsar, lager, inredning, karossens passform.
-
- Posts: 191
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Köp en bil du gillar, använd den och ha roligt!
Även om bilen skulle ha lite rost i golven så går den att köra!
Många ligger sömnlösa bara därför att de hittat lite rost någonstans i underredet men i praktiken så är det ingen fara för dessa bilar står numera i garage hela vintern och används bara vid "festligare tillfällen" och då är det oftast torrt.
Oroa dig inte så mycket över priset heller, även om du skulle betala 10-20.000 "för mycket" så får du mer än du gett för bilen när du säljer den om några år.
Även om bilen skulle ha lite rost i golven så går den att köra!
Många ligger sömnlösa bara därför att de hittat lite rost någonstans i underredet men i praktiken så är det ingen fara för dessa bilar står numera i garage hela vintern och används bara vid "festligare tillfällen" och då är det oftast torrt.
Oroa dig inte så mycket över priset heller, även om du skulle betala 10-20.000 "för mycket" så får du mer än du gett för bilen när du säljer den om några år.
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig
Mitt logfynd från 1988
Bilen hämtas från Sala 1988. Varit avställd sedan 1978, Trasig motor, svänghjul suttit löst och skadat vevaxel.
Jag har lagt upp en projekttråd
viewtopic.php?t=2773
Bilen hämtas från Sala 1988. Varit avställd sedan 1978, Trasig motor, svänghjul suttit löst och skadat vevaxel.
Jag har lagt upp en projekttråd
viewtopic.php?t=2773
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Idag kollade på 911 i denna tråd. Bilen ser helt ok idag också.
Man ser ju småfel över allt när man synar med lupp, men inget utöver vad man förväntar sig på en nära 40 år gammal bil. torra liste, lite lackbubblor, skador på mattor och säten osv...
Tyvärr startade inte motorn! Den tände till vid varje startförsök, men gick aldrig igång. Det visade sig att ena förgasaren läcker vid accelerationspumpen.
När man pumpar med gasen så sprutar det kring pumpen.
Är det detta kan vara felet? När man lossade en slang så sprutade det friskt från bränslepumpen, så det är ju inte fel fram till förgasarna.
Det är väl dax för förgasarrenovering a´ 10 lapp.
Alla bränsle slangar byttes i somras, då även tanken "spolades" ur.
Vi skulle höras av om priset under veckan som kommer. Vi enades om en prisidé som den står, men han ville fundera några dagar.
"Det kommer bli tomt i garaget" Det förstår man när man haft en bil i snart 25 år. Särskilt en Porsche.
Man ser ju småfel över allt när man synar med lupp, men inget utöver vad man förväntar sig på en nära 40 år gammal bil. torra liste, lite lackbubblor, skador på mattor och säten osv...
Tyvärr startade inte motorn! Den tände till vid varje startförsök, men gick aldrig igång. Det visade sig att ena förgasaren läcker vid accelerationspumpen.
När man pumpar med gasen så sprutar det kring pumpen.
Är det detta kan vara felet? När man lossade en slang så sprutade det friskt från bränslepumpen, så det är ju inte fel fram till förgasarna.
Det är väl dax för förgasarrenovering a´ 10 lapp.
Alla bränsle slangar byttes i somras, då även tanken "spolades" ur.
Vi skulle höras av om priset under veckan som kommer. Vi enades om en prisidé som den står, men han ville fundera några dagar.
"Det kommer bli tomt i garaget" Det förstår man när man haft en bil i snart 25 år. Särskilt en Porsche.
Hej!
Jag tycker du överdriver lite vad allt ska kosta, förgasarrenovering 10 papp, kromlister 30`, visst en renovering kan kosta hur mycket som helst, ( har erfarenhet) men som jag förstår det är den "billig" mao under 100? Köp fixa det som behövs för bes, kör o ha kul, gillar du inte den sälj "skiten" igen! köp en annan/bättre, Eller slanta 300 och du får en bil som du bara behöver tvätta o dammsuga, men den kommer du inte att använda för det är för dåligt väder! ( har erfarenhet även av detta) Vad gäller priser på i Tyskland, var på mässan i Essen i våras, skyhöga, men det såldes bilar, vad priserna blev vet jag inte, men tror inte det går att pruta 200-300?
Vi bor i ett lågpris land, och många vill ha bilar men ingen vill betala!
Martin R
Jag tycker du överdriver lite vad allt ska kosta, förgasarrenovering 10 papp, kromlister 30`, visst en renovering kan kosta hur mycket som helst, ( har erfarenhet) men som jag förstår det är den "billig" mao under 100? Köp fixa det som behövs för bes, kör o ha kul, gillar du inte den sälj "skiten" igen! köp en annan/bättre, Eller slanta 300 och du får en bil som du bara behöver tvätta o dammsuga, men den kommer du inte att använda för det är för dåligt väder! ( har erfarenhet även av detta) Vad gäller priser på i Tyskland, var på mässan i Essen i våras, skyhöga, men det såldes bilar, vad priserna blev vet jag inte, men tror inte det går att pruta 200-300?
Vi bor i ett lågpris land, och många vill ha bilar men ingen vill betala!
Martin R
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Jag överdriver inte PMartinR.
Skickade ett mail till Ferdinand med kromdelarna jag skulle behöva, inkl. värmekammare. Det slutade på äver 43.000 kr.
Kollade vad förgasarrenovering kostar i Linköping. Fick ett pris på ca 8000 kr. "om inget oväntat dyker upp under renoveringen"
I en annan tråd under teknik läste jag om weberrenovering.
I denna tråd verkar det inte finnas kompitens att renovera i sverige, utan förgasarna renoverades i USA! Level 1 kostar 825 USD + frakt tur och retur.
Om jag köper bilen tar man lite då och då, men renovering av förgasare kommer ganska högt upp på listan.
Det ska vara ett fritidsintresse och ett nöje att renovera sin ögonsten.
Vi får se vad det bär hän. Det kanske blir min första "early"
Skickade ett mail till Ferdinand med kromdelarna jag skulle behöva, inkl. värmekammare. Det slutade på äver 43.000 kr.
Kollade vad förgasarrenovering kostar i Linköping. Fick ett pris på ca 8000 kr. "om inget oväntat dyker upp under renoveringen"
I en annan tråd under teknik läste jag om weberrenovering.
I denna tråd verkar det inte finnas kompitens att renovera i sverige, utan förgasarna renoverades i USA! Level 1 kostar 825 USD + frakt tur och retur.
Om jag köper bilen tar man lite då och då, men renovering av förgasare kommer ganska högt upp på listan.
Det ska vara ett fritidsintresse och ett nöje att renovera sin ögonsten.
Vi får se vad det bär hän. Det kanske blir min första "early"
Kväll!
Om man väljer att köpa en bil som den du tittar på, och har tänkt göra den i mint cond, det blir hur dyrt som helst! Min erfarenhet säger att det blir oftast billigare att köpa "färdigt" men då har du inget tidsfördriv i 3-5år, En bil som stått i ca 20 år behöver en viss omsorg, personligen skulle jag aldrig skicka Webrar till USA för renov, Man får gräva i alla sina kontakter och lösa det på enklare o smidigare sätt, (brukar gå) Hur du än gör så lycka till med det ev köpet, trots allt så växer dom inte på trän som vi säger i Skåne,
Martin R
Om man väljer att köpa en bil som den du tittar på, och har tänkt göra den i mint cond, det blir hur dyrt som helst! Min erfarenhet säger att det blir oftast billigare att köpa "färdigt" men då har du inget tidsfördriv i 3-5år, En bil som stått i ca 20 år behöver en viss omsorg, personligen skulle jag aldrig skicka Webrar till USA för renov, Man får gräva i alla sina kontakter och lösa det på enklare o smidigare sätt, (brukar gå) Hur du än gör så lycka till med det ev köpet, trots allt så växer dom inte på trän som vi säger i Skåne,
Martin R
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Köp den om priset känns rätt. Att den inte startar gör väl bara priset bättre möjligen. Att renovera förgasarna är inget som är en självklarhet bara för att det läcker ur acc-pumpen. Att byta de membramen m.m. är en baggis jämfört med att ha glapp i spjällaxlarna m.m. (som diskuterades i annan tråd) Om det sedan är sådana slitage så har det inget med startproblem att göra i alla fall. Glapp i spjällaxlarna känner du om du tar tag i den runda "slutbricka" som i 911:ans fall sitter längst in på förgasarens ände, och ruckar den uppåt och nedåt. Lite svårt att förklara men från den synliga delen av förgasaren i motorns bakkant där förgasarlänkaget ansluter så går det en axel rakt igenom förgasaren och det är den axelns ev. glapp du ska försöka känna. Kanske bäst att ta en sprängskiss och titta på för att förstå vart du ska titta. Tycker hur som helst att en sådan sak inte ska avgöra köp, för om du behöver göra en sådan renovering så kanske du kan få hjälp här i Sverige att hitta någon som gör det (vilket inte jag tyckte var så lätt) annars skickar du dem som jag gjorde till Paul Abott vilket var mycket smidigt och till fast pris.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
För mig är detta en stor affär. Inköpet är bara toppen på ett isberg.
Vanligtvis brukar jag impulsköpa mina bilar.
I somras när jag och min fru var på sommarstugan, skulle jag bara in till stan och handla. Hem kom jag med en Smart ForTwo. Min fru tyckte att hon skulle ha någon åsikt om det hela. Det är hon som ska köra den.
I detta fall med 911T:n har jag lite betänketid, då bilen inte är ute på annons.
Jag har redan en g-modell, men vill helst ha en äldre klassisk. När dessa dyker upp till överkomliga priser har jag svårt att motstå.
Som med alla bilar är ju äldre desto större risker. Därför söker jag hjälp på detta forum. Jag ser inte ett renoveringsobjekt som en uppförsbacke, utan som ett äventyr. Men jag föredrar lite mer tillrättalagt äventyrscharter framför överlevnad i vildmarken.
Jag hoppas på hjälp även framöver, med stöd från detta forum. Jag ser fram emot en rolig och spännande tid framöver med renovering.
Mitt mål är en prydlig och väl fungerande bil, lika originalet som möjligt, oavsett om det blir min gamla g-modell eller ett nyförvärv
Vanligtvis brukar jag impulsköpa mina bilar.
I somras när jag och min fru var på sommarstugan, skulle jag bara in till stan och handla. Hem kom jag med en Smart ForTwo. Min fru tyckte att hon skulle ha någon åsikt om det hela. Det är hon som ska köra den.
I detta fall med 911T:n har jag lite betänketid, då bilen inte är ute på annons.
Jag har redan en g-modell, men vill helst ha en äldre klassisk. När dessa dyker upp till överkomliga priser har jag svårt att motstå.
Som med alla bilar är ju äldre desto större risker. Därför söker jag hjälp på detta forum. Jag ser inte ett renoveringsobjekt som en uppförsbacke, utan som ett äventyr. Men jag föredrar lite mer tillrättalagt äventyrscharter framför överlevnad i vildmarken.
Jag hoppas på hjälp även framöver, med stöd från detta forum. Jag ser fram emot en rolig och spännande tid framöver med renovering.
Mitt mål är en prydlig och väl fungerande bil, lika originalet som möjligt, oavsett om det blir min gamla g-modell eller ett nyförvärv
Hej Henrik, jag tycker, medveten om att jag generaliserar och att det är en ganska banal spaning, att det i grund och botten verkar finnas tre kategorier av (early) bil-köpare:
1) Han som vill ha en cool bil att köra med.
2) Han som vill ha en cool bil att köra och pyssla lite med när "andan faller på".
3) Han som på sikt vill ha en cool bil att köra med, men som nu, under fyra års tid bara älskar tanken på att plocka isär och pyssla med varenda del av bilen, gärna iförd en Porsche-overall som han köpt på tyska ebay av en kille som jobbade i Zuffenhausen 1963 (den luktar lite illa och sitter ganska dåligt, men det spelar ingen roll).
Enligt samma förenklade och banala resonemang fins det tre olika sorters bilar till salu.
1) Bruksbilar i bra skick som är skoj att åka runt i.
2) Bruksbilar i okej skick som är skoj att åka runt i, men som behöver lite extra mycket kärlek för att dom skall bli som man vill.
3) Bilar som inte är i bruksskick.
Som vid all cirkelbevisföring passar dom här två förenklade resonemangen varandra nästan helt perfekt - om man kombinerar dom rätt! Och det är det som är själva poängen. Att man inte lurar sig själv och köper en bil som i bästa fall blir körbar om två år, när man egentligen bara vill ut och åka bums. Eller tvär om, man köper en som är fin-fin, men egentligen är det ett minutiös plockande och pysslande man egentligen vill åt.
Jag förstår att det låter ganska elementärt, men om man surfar runt lite och läser om folks projekt runt om på olika forum så tycker jag det förvånansvärt ofta verkar vara många som faktiskt inte riktigt lyssnat på sig själva innan dom valt "inriktning" på sitt köp.
Lycka till.
1) Han som vill ha en cool bil att köra med.
2) Han som vill ha en cool bil att köra och pyssla lite med när "andan faller på".
3) Han som på sikt vill ha en cool bil att köra med, men som nu, under fyra års tid bara älskar tanken på att plocka isär och pyssla med varenda del av bilen, gärna iförd en Porsche-overall som han köpt på tyska ebay av en kille som jobbade i Zuffenhausen 1963 (den luktar lite illa och sitter ganska dåligt, men det spelar ingen roll).
Enligt samma förenklade och banala resonemang fins det tre olika sorters bilar till salu.
1) Bruksbilar i bra skick som är skoj att åka runt i.
2) Bruksbilar i okej skick som är skoj att åka runt i, men som behöver lite extra mycket kärlek för att dom skall bli som man vill.
3) Bilar som inte är i bruksskick.
Som vid all cirkelbevisföring passar dom här två förenklade resonemangen varandra nästan helt perfekt - om man kombinerar dom rätt! Och det är det som är själva poängen. Att man inte lurar sig själv och köper en bil som i bästa fall blir körbar om två år, när man egentligen bara vill ut och åka bums. Eller tvär om, man köper en som är fin-fin, men egentligen är det ett minutiös plockande och pysslande man egentligen vill åt.
Jag förstår att det låter ganska elementärt, men om man surfar runt lite och läser om folks projekt runt om på olika forum så tycker jag det förvånansvärt ofta verkar vara många som faktiskt inte riktigt lyssnat på sig själva innan dom valt "inriktning" på sitt köp.
Lycka till.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Jonas Y har en bra poäng. Dock är min erfarenhet att det tar några Porscheköp innan man exakt vet vad man själv vill. Räkna inte med att träffa rätt på första försöket!
Eller så ändrar sig viljan allteftersom. För jag är inte riktigt säker ännu själv, trots innehav av 7 Porschar som passerat alla slags skaländor avseende skick och modell
P.S: Just nu suktar jag efter en 996 GT3 Mk 2, börjar jag bli gammal eller vad är felet?
MVH Jonas T
Eller så ändrar sig viljan allteftersom. För jag är inte riktigt säker ännu själv, trots innehav av 7 Porschar som passerat alla slags skaländor avseende skick och modell
P.S: Just nu suktar jag efter en 996 GT3 Mk 2, börjar jag bli gammal eller vad är felet?
MVH Jonas T
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
"Real Carreras don't drink water"tigerman67 wrote:Jonas Y har en bra poäng. Dock är min erfarenhet att det tar några Porscheköp innan man exakt vet vad man själv vill. Räkna inte med att träffa rätt på första försöket!
Eller så ändrar sig viljan allteftersom. För jag är inte riktigt säker ännu själv, trots innehav av 7 Porschar som passerat alla slags skaländor avseende skick och modell
P.S: Just nu suktar jag efter en 996 GT3 Mk 2, börjar jag bli gammal eller vad är felet?
MVH Jonas T
Japp, det är åldern som slår till som fetvadd kring öronen...
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
hotet
Jonas ser min gamla -73 närma sig i backspegeln så han behöver mer effekt...tigerman67 wrote:Exakt. Jag skäms... Men en lagom preppad Club Sport vore wunderschön för banmöten! Nåja, nog om dessa missfoster i denna trådenJohannes wrote:Är inte den vattenskadad?
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
Det verkar dra ihop sig till affär! Det blir en 911T targa från 1971, i hjulklapp!
Man vågar inte ropa hej förrän bilen står tryggt hemma i garaget.
Ska skriva mer på söndag och kanske lägga upp några premiärbilder på första färden.
Nu ska det röjas lite i garaget under veckan. Röda mattan ska rullas ut för ett värdigt och högtidligt mottagande.
Man vågar inte ropa hej förrän bilen står tryggt hemma i garaget.
Ska skriva mer på söndag och kanske lägga upp några premiärbilder på första färden.
Nu ska det röjas lite i garaget under veckan. Röda mattan ska rullas ut för ett värdigt och högtidligt mottagande.