Frågor, 912 SWB uppdatering till banbil

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Mattias
Posts: 27
Joined: Thu Sep 25, 2008 8:27 am
Location: Göteborg

Frågor, 912 SWB uppdatering till banbil

Post by Mattias »

Hej
Har tre frågor som någon kanske kan hjälpa mig med. Jag har en 912-66 som nu börjar gå in i fas 3 av renoveringen med målet att bli en bus/ban bil.

1. Skall byta låda (beroende på vilken motor det blir) och motor till en 6:a. Någon som vet hur långt upp man kan gå i motorstorlek rent fysiskt? Fungerar hela modellfloran upp till 3,6? Modifieringar med motorfästen, axel osv är helt ok. Viktigt för mig är att inte behöva ändra/bredda karossen då jag vil behålla det ursprungliga utseendet.

2. Någon som bytt öppningsmekanismen för dörrarna? Befintlig orginallösning med tryckknapp fungerar inte riktigt så bra. Kan man köpa ett komplett kit någonstans?

3. Ruta för förare och passagerare skall bytas ut mot dito i plast/lexan eller liknande. Såg riktigt fina rutor från Alfas racingbil som lockar en hel del http://www.sportbilen.nu/ för de som läst den. Finns liknande lösning för "våra" bilar?

Tack på förhand


PS
Detta innebär också att jag inom kort har en 912 motor med tillhörande 5 vxl låda samt sidorutor till salu om någon är intresserad. Bilen står just nu i Stockholm på blästring om någon vill titta på dessa.
Mattias

Porsche Hotrod 912 -66
Porsche Carrera 993 Cab -95
Porsche Carrera 964 -92
Porsche 924 -78 Rally
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Coolt projekt.
R-Replica!

1. Alla motorer passar.
3,6 i SWB låter vågat.
Se bara till att få med alla hjälp system, Soppa pump inkl. fäste Volt regulator.
Det extra du kommer att behöva är bränsle returledning. Samt olje tank för det saknar nog 912.

G50 passar ej.p.g.a. torisions tuben.
915 lådan fungerar, vet ej hur det är med kopplings mekanism. vet ej hur de kortare drivaxlarnas drivknutar passar mot 915 lådan kan vara värt att kolla upp.

Men troligtvis går det att förstärka 901 lådan en del. det är ju en viss charm samt bättre med 1:an dogleg.
Stadigare Stödgavel tror man kallar det "Billet Bearing Cage" i usa
Vet ej om det finns olje pump satser till 901 men det är väl en liknande låda som sitter i 914 och i USA stoppar man i alla möjliga motorer. så det är nog där erfarenheterna och delarna finns.
Skulle jag gissa så tål lådan med ej allt för brutala växlingar 180-200hkr, samt att man får marginal för 50hkr till per modifiering.


2. Tryck knappen inne skall vara trög. Ger en en utmärkt anledning att luta sig över blondinen man gett skjuts. (väcker till liv minnen från sent -80 tal).
En bananpassning är nog annars att ersätta mekanismen med en stropp.

3. Finns mycket snygga bakre sidorutor med gälar i R Stuk sök på USA evil bay.

Håll oss uppdaterade
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag tror mig tala för de flesta här, när jag säger att vi ser fram emot en riktig byggtråd om en svensk R-klon!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Mattias
Posts: 27
Joined: Thu Sep 25, 2008 8:27 am
Location: Göteborg

Post by Mattias »

Tack för svaren!

Söker en lösning för passagerare/förare fönster. Bakre sidorutor har jag hittat här: http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... APOR911RCL

Fortsättning följer.
Mattias

Porsche Hotrod 912 -66
Porsche Carrera 993 Cab -95
Porsche Carrera 964 -92
Porsche 924 -78 Rally
Post Reply