Stoppning

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Stoppning

Post by Jesse »

Hejsan!

Efter att ha ringt runt till ett antal bilsadelmakare har bestämt mig för att testa stoppa mina gamla stolar själv. Någon som har nå generella tips på detta?

Någon som vet om dessa :

http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui ... ccaff0d6bc

kan användas för att stoppa sittdynan eller skiljer de sig jättemycket?

Oerhört tacksam för svar!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Jag har sett (tror att det var på detta forum) någon som stoppat in skumgummi inne i fjädrarna för att styva upp stolen. Det såg väldigt enkelt (och billigt) ut.
Man kan be någon att skära till stavar som man trär in i fjädern. Om stolen blir för hård kan man bara ta ur några bitar, eller korta av dom något.

Tror ni att det funkar?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

En kompis klädde om just ett par bubblastolar själv nyligen, blev som nytt. (är ju faktiskt ganska kul och sy, som att köra bil ungefär, full gas framåt ;) )
Han köpte allt material här http://www.alfa.se/
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Mina stolar var rejält nersuttna. Fjädrarna var trötta och mjuka.
Jag köpte isoleringsrör i skumplast (sådana man har till vattenledningar) och skar av i lämpliga längder. Rören placerade jag sedan inuti fjädrarna, längs kanterna och lite här och där i mittpartiet. Satte i för många och för tätt i första försöket - det blev stenhårt. Fördelen är att man kan anpassa mängden rör till "tycke och smak och egen vikt :wink: "
Image
Själva klädseln har jag köpt från en firma i Thailand. Skickade med brev (porto 25 kr) en mall av hopklistrade A4-papper eftersom det skulle bli svindyrt att skicka den gamla klädseln. Är helnöjd med resultatet.
Image

Baklagligtvis vet jag att firman slarvat bort mallen och jag har glömt namnet på firman och adressen :evil: Tror att det var SuperFly som gav mig namnet på firman men är inte säker. :oops:

// Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Skitsnyggt!

Jag har snappat upp det där tipset (isoleringsrör) på annat håll, mycket bra! Dock är att stora problem själva stoppningen. Mina hästhårsdynor är grovt nedsuttna och jag behöver däför fylla ut stoppningen avsevärt för att fylla ut vinylklädseln (köpte ny). Har plockat lite hos special-plast på odengatan men tror inte jag är "där" ännu..

Oerhört tacksam för alla typer av tips! Någon som stoppat om stolar hos bilsadelmakare? De lönar sig att köpa nya originalstolar med fräsch klädsel sett till de priser jag fått från bilsadelmakare..

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

kanske inte riktigt vad Du söker

men nu snackar vi världsklass,

http://www.s-kladsel.se/

Vad han kan och inte kan för extrem original Porsche restauration vet jag inte. Men renoverinar i de allra högsta prisklasserna har han varit med på till de mest fantastiska bilbyggen.
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Jag har vadit i kontakt med snubben i Thailand.
Mr Chaiyapon Khampunyanuruk.
Väntar pris på stolar och baksäte.

Det har varit lite tungjobbad kontakt, så jag har nu beställt klädsel från classix.se (görs också i Thailand)
Ska skriva på forumet när jag får resultatet.
J
ag har fler bilar som ska ha ny klädsel, så Mr Chaiyapon kanske får sin chans han också.
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Ja, Chaiyapon Kampunyanuruk var det han hette.
Han skriver en otroligt "charmig" engelska men man förstår vad han menar :wink: .

Min kontakt med honom, som var i slutet av 2007, fungerade helt perfekt.
Kollade i mina papper och ser att jag fick mina två klädslar för 1686 kr inkl frakt.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Post Reply