Porsche COA

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Porsche COA

Post by Jesse »

Hejsan, börjar bli lite smått frustrerad här..

Försöker få tag i ett COA för min bil och har vart i kontakt med Porsche USA där jag vidarebefodrades till Porsche Europa och vidare till Porsche Sverige.

Bilen är en privatimport från Californien och jag har ingen data på om den sålts för Amerikanska marknaden(Porsche USA jag skall kontakta?) eller om den sålts för Europeiska (Porsche Sverige jag skall kontakta?)

Fick svar från Porsche sverige att de inte kan hjälpa mig på något sätt(de verkar inte förstå vad det är jag söker, varför jag epostade ditt en bild på ett COA utan resultat), kan någon här hjälpa mig??

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
felix83
Posts: 1012
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag har hört om detta förr, att det är svårt att få tag på COA i vissa fall. Vad jag inte fattar är att de inte verkar spara en förteckning över originalspecen vid fabriken (eller huvudkontoret). Oavsett vilken marknad en bil är avsedd för, tillverkas ju (tro't eller ej!) alla på samma ställe!
I sådana fall hade det ju bara varit att höra av sig till Porsche AG med sitt chassinummer.

I en utopisk värld kanske detta skulle kunna ske...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Jag ordnade ett sådant till min bil. Dock lite strul. Porsche center lossas inte veta vad det är, inte heller porsche sverige när jag ringde dem. Mailade då porsches historiska avdelning i tyskland och fick svaret att det är landet där bilen är såld som ny som utfärdar detta. Jag fick nr o mailadress till en person på porsche sverige som jag kontaktade. Han ordnade detta och jag fick hämta det på närmaste porsche center för 1000kr.
Porsche i tyskland borde, om du anger chassinr eller liknande kunna meddela dig vilket land bilen sålts som ny i.


jonas
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

(Vad betyder COA?)

:oops:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Jag gissar att det är "Certificate Of Authenticity" som menas med COA:
http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... henticity/
Ludwig
Posts: 93
Joined: Fri Feb 10, 2006 9:41 pm
Location: Stockholm

Post by Ludwig »

Det "rätta sättet" är att gå via ditt lokala Porschecenter som i sin tur beställer dokumentet från Porsche Sverige/Tyskland
Priset ca 1000kr och är ett A4 med utrustning från fabrik samt motor och chassi nr.
-72 911 E
User avatar
Schiefer
Posts: 36
Joined: Sun Dec 28, 2008 11:52 pm
Location: Norge

Post by Schiefer »

Hvis du sender chassisnummer til Porsche Sverige, skal de GRATIS i løpet av et par døgn skaffe en utskrift på mail av den infoen som finnes i Stuttgart. Hvis du samtidig oppgir motornummer og girkassenummer, vil du få vite om bilen er matching numbers. Hvis du ikke sender med disse nummerne, står den posten tom når du får mailen tilbake (fraud protection :twisted:)

Du vil da i utgangspunket få all info som eventuelt havner på en CoA. (Kalles vel Zertifikat hvis du velger å bestille fra Tyskland) Du skal da automatisk også få infoen som er lagret om hvor bilen er levert. Hvis det ikke står USA som den nesten garantert er levert til, skal det stå en tallkode som indikerer hvilket land den ble levert ny til.

Hvis du får bekreftet at du har en US bil, kan du velge om du vil bestile en CoA gjennom Porsche America eller PCA. Jeg synes det er mest naturlig for USA biler og så vidt jeg husker litt billigere enn fra Tyskland.

Vær obs på at Porsche ikke har "spitze kvalitet" på nøyaktighet og kundebehandling når det kommer til folk som oss som er opptatt av detaljer. Cash flow er dessverre alt som gjelder i det firmaet også etterhvert. :(

Jeg var ikke fornøyd med hverken service og kvalitet på infoen jeg fikk fra Tyskland og har sendt utallige mailer hvor jeg får litt mer info for hver gang. Venter derfor med å bestille CoA/Zertifikat til jeg føler meg sikker på at jeg har den komplette lista med options, koder etc. Så sender jeg den lista til Tyskland og ber dem kontrollere at alt kommer med. Sørgelig at det må være sånn, men de har som sagt ingen kvalitetskontroll som det går an å stole på.

Send en mail hvis ikke dette ordner seg, så kan vi eventuelt prøve gjennom Porche Norge. Gi også beskjed hvis du trenger å se et bilde av en Coa og et Zertifikat for å sammenlikne infoen du får.
59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
Post Reply