Besiktigade bilen idag

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Besiktigade bilen idag

Post by HenrikW »

Åkte till bilprovningen idag. Bilen har inte rullat sedan 1989. Det var med stor spänning som jag körde in i hallen.

CO-halten är väldigt låg. 0,0 - 0,1! Vad ska det vara? Är det svårt att justera?

Jag fick en anmärkning, en 2:a på ojämn handbroms. Justeras den med skruvmejsel, som man gör på trumbromsar på en gammal bubbla?
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

CO'n skall vara mellan 1-3% - på äldre bilar är gränsvärdet hos besiktningen 4%, tror jag. Din bil går för magert. Inge vidare för den går varmare då och kan överhetta i längden. Googla stoichiometriska punkten :D så finns det massor intressant att läsa om luft/bränsleförhållande.

Börja med att kolla att bilen andas ordentligt och inte har igensatta filter. Efter det kan det vara förgasar/insprutningsfråga. Jag vet inte vad du har för motor men det vimlar av kunskap här inne - det där fixar du på ett kick! :wink:
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Handbromsen justeras med skruvmejsel, precis som du tänkte.

CO-halten måste jag nog veta först vilken motor som du har
911 -72 Rennsport
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Tack för tipsen1

Motorn är en 2,2 med Webrar. Sitter det en CO-skruv till varje cylinder eller en på varje cylinderrad? Meckar man co själv eller är det bara att lämna bort?
Jag har en gammal co-mätare...
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Hej!

Kan inte stämma med CO halt på noll.
Motorn en 2,2:a med webrar skulle rimligtvis inte gå då!
Står det verkligen så? Då bör det vara besiktningsmannen som inte mätt riktigt. Jag tror f.ö. att Co halten numer på så här gamla bilar får vara smått otroliga 7,0 (jo du läste rätt) Men detta är ju inget att eftersträva...

Någonstans runt 3,5 bör den nog ligga på för att gå bra.

I all ödmjukhet. Jag kan ha fel, men jag är en bezzerwizzer! :wink:

Edit. Kom på att detta kanske inte hjälpte dig så mycket. Blandningsförhållandet på tomgång justeras på en skruv för varje förgasarhals, en spårskruv som sticker ut med räfflad skalle och fjäder innanför. skruvar du in dem så minskar co och ut ökar. Tycker dock inte du ska vrida på dem förrän du verkligen vet att CO halten står på noll. Om du har noll i CO skulle förgasarna antagligen bakskjuta i insuget.
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag hade så låga värden på en bubbla en gång men då hade jag tankat etanol (lite för mycket) för jag var oroligt för för just höga värden. (gammalt djungelknep :wink: )

Skulle luftfiltern vara igensatta skulle väl inte värdet vara lågt?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Luftfiltret ser ut att vara nytt. Bilen är tankad med 10 liter 95 oktan.
Är det enkelt att justera upp CO-halten på Weberförgasare (40 tror jag)?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Det är Step 7 en bra bit ner här då som Christer pratar om
http://www.huskyclub.com/Porsche40IDA3CWeber.html

Image

Blandskruven är nr 62 här då. Prova att ta loss tomgångsmunstyckerna (ovan där det står en pil och "add seal" Så att inte de är täta men som sagt, den borde inte gå speciellt bra då... Kan ju kanske vara så att när han rände in sitt instrument i avgasröret fick han ner det i något hörn där det passerar så mycket avgaser.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Om du bor inne i Stockholm, och inte får snurr på grejerna själv, så är ett tips att du åker förbi hos herr Vogel.

Jag tycker, förvisso utan att veta så värst mycket om sånt här, att han brukar fixa den här sortens saker bra.

Autotjänst E Vogel AB
Kungstensgatan 48
11359 STOCKHOLM
08-317770
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Jesse
Posts: 1692
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Tack för toppinfon Rickard!

Ingen som råkar ha en liknande toppsida för 912-webrar, tror att jag har 40 mm (?)


Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jesse: Du kör med Weber IDF då antar jag, väldigt vanlig i bubblatrimkretsar.
http://www.aircooled.net/gnrlsite/resou ... etting.htm
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply