men jag snackade med en kille idag. Han kom fram och kolla de på min 911.
Han berättade att han bodde tidigare utanför Mjölby. En granne där han bodde hade en Porsche från 50-talet. En coupé av något slag. Karossen var gjord i aluminium!? Det skulle bara ha tillverkats i 50-100 st totalt, enligt grannen. Bilen är inte körd sedan 60-talet.
Vad kan detta vara för något? Finns det någon Porsche coupé gjord i aluminium?
Kanske fel forum
Låter som en Österrikisk verision tillverkad i Gmünd. Är ingen expert på 356 or men tror att de tillverkades mellan 48-51. Sen flyttades produktionen till Tyskland och de riktiga "knick-schiebe" = splitframrutorna blev en hel framruta istället för delad. Sen kom 356 fram till -54? Sen 356A o.s.v. Jag vet om EN orenoverad -49:a i Sverige. Finns det fler? I så fall är den värd över miljonen i orenoverat skick.
Mvh: Janne R
Mvh: Janne R
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
Det finns 3 st Gmünd bilar i Sverige, ingen är till salu. Ägarna har blivit bjudna högar med pengar, nya bilar och annat men ägarna håller fast vid bilarna. En av ägarna har 2 bilar, den ena ganska komplett möjligen tom körbar. Var de finns vet jag inte men en bil står i ett vagnslider, möjligen är det den som är i Mjölbytrakten. En gång i tiden hade jag möjlighet att köpa en Gmünd bil i mycket dålig skick. Men, men....
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jag känner till bil # 49 mycket väl.
Lite allmänt om Gmünd-bilarna: Karossen på dessa första bilar var gjord i aluminium men chassiet, dörrar och stötfångarna av stål. Framrutan var delad och samtliga sidorutor var tillverkade i plexiglas. Framsätet bestod av en soffa och en del bilar hade även två separata fällbara ryggstöd. Bilarna utrustades med 1100-motorer på cirka 40 hk. Innan tillverkningen flyttades till Stuttgart han man tillverka cirka 50 bilar. Av dessa bilar kom hela 15 stycken Gmünd-Porschar till Sverige. Den första bilen kom till Sverige 11 maj 1950, den sista i mars 1951. Alla bilar var täckta.
Lite allmänt om Gmünd-bilarna: Karossen på dessa första bilar var gjord i aluminium men chassiet, dörrar och stötfångarna av stål. Framrutan var delad och samtliga sidorutor var tillverkade i plexiglas. Framsätet bestod av en soffa och en del bilar hade även två separata fällbara ryggstöd. Bilarna utrustades med 1100-motorer på cirka 40 hk. Innan tillverkningen flyttades till Stuttgart han man tillverka cirka 50 bilar. Av dessa bilar kom hela 15 stycken Gmünd-Porschar till Sverige. Den första bilen kom till Sverige 11 maj 1950, den sista i mars 1951. Alla bilar var täckta.