Nivå i flottörhuset

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Nivå i flottörhuset

Post by HenrikW »

Tog en tur med bilen igår. Efter några mil började motorn hacka. Det gick knappt framåt efter några hundra meter. Bilen går inte på tomgång. Efter att ha pumpat med gasen ett tiotal ggr, så startar motorn. Bilen går jättehackigt. Finsam körning tillbaka hem i promenadtakt. Extra svårt var trafikljusen, så bilen inte hann över på grönt.

Tror att det har med bränsletillförseln att göra. Hittade fel på nivån i ett av flottörhusen här om dagen (nästan ingen bensinnivå).

Vad ska det vara för bränslenivå i flottörhuset på en Weber-förgasare?
Var ifrån mäter man? Finns det någon märkning på huset?
Är det M8X1 gänga i pluggen?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Det går att mäta hyfsat när man har isär gasaren, och kilar fast flotören med lite toapapper viewtopic.php?t=1216&highlight=flot%F6rniv%E5 Jag gjorde så och provade senare med ett sånt där specialverktyg som man har istället för pluggen på tomgång (och så shimsar man in nålventilerna efter behov) och det stämde riktigt bra. http://youroil.net/float_gauges.html
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Tack för länken hur man mäter nivån. Ska mäta imorgon.

Mätte bränsleflödet fram till förgasarna. 2 dl på 10 sek = 1,2 liter per min.
Är det tillräckligt? Läste en annan tråd om 2 liter per min...
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Du ska ha runt 3,5psi till ett par gasare, Har du mer får du ha en regulator (har du mindre fyller den väl inte upp) Som tips har biltema en pump som jag vet ett par webernissar här kör med (art.nr 52-3225 á 329:-) ska ge 0,25 bar enligt spec.
1 bar= 14psi
0,25bar x14=3,5psi
Kontrollmätt i Christers 914-6 till 4 så det verkar stämma.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Jag trodde att allt var frid och fröjd. Körde bilen varm på tomgång och mätte co-halten till 3,5.

Idag var jag påväg till toppless träffen i Nyköpings hamn. Efter ungefär 5 mils körning börjar eländet igen. Motorn hackar och blir orkeslös. I höjd med Åby orkar inte bilen mer och stannar helt.

Efter en stund och oljetempen går nerfrån 100 gr till 80 provar jag att starta bilen. Den går, men är fortfarande orkeslös. Jag vänder hem igen med plattan i botten. Bilen toppar mellan 50 och 70. Nerförs så går det riktigt fort, typ 90.

Väl hemma mäter jag upp flöde från bensinpumpen (vid förgasaren)= 1 l /min
CO=3,5

Vad är det som är fel?
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

En möjligen redan påtänkt tanke: går det nån bränsleslang nära insugen eller nån plats där strålningsvärmen är stark? Teoretiskt skulle du kunna få expanderande/förångning i slangen - nåt "luftlås" - till förgasarna/förgasare efter ett par mil då värmen kommit igång ordentligt?

Ev filter sitter dom på sug eller trycksidan?

Min bil hade ett dolt in-line-filter vid tanken som inte syntes (ett dolt vid tanken och ett synligt i motorrummet). Var tvungen att ta ner skyddsplåten under styrstagen för att upptäcka det. Kolsvart och fullt med sediment.

Fick även höra en historia av min Landrovermekaniker om ett problem liknande ditt. Bilen gick i 20 minuter och tvärdog, vilade och gick i 20 minuter till osv, osv. Tanken hade varit full med metallflagor som av suget från bränslepumpen staplat sig vid tankens avtappning. När bilen stod still föll flagorna till botten igen och bilen gick i 20 min till innan flagorna täppte till ånyo.

Mysko fel!?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Jag vet inte vad du har för tändsystem...


Det skulle eventuellt kunna vara en kondensator som inte fungerar när den blir varm. I såfall har du blå gnista på kall kondensator och gul när den är för varm. men ofta stannar motorn helt och hållet om det är kondensatorn.

Man kan snabbtesta genom att kyla ner den med en isblåsa om man inte har någon att byta med. I Teknos bildata fanns det förr angivet hur många microfarad respektive kondensator skulle vara på. Finns kanske på stadsbiblioteket för den som är nyfiken. På brytarspetsen kan man se om materialet vandrar från den fasta eller rörliga delen. Det är en indikation om kondensatorn är för stor eller för liten. Men jag minns inte på rak arm åt vilket håll.

Nyttan med teknos bildata är att man kan välja en kondensator som kanske fanns på macken - idag har de bara limpa och dålig korv...
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Ringde Perrys Motor. Perry tror inte att felet har med tändingen. Troligen är det bränsletillförseln som spökar.
Han tror att det är skit i filtret i tanken. Finns det ett filter i tanken på bilar med förgasarmotorn?

Jag själv misstänker att det är cdi-boxen som slutar funka när motorrummet blir varmt. Är det någon som haft problem med cdi-boxen som kommer och går beroende på temperaturen?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Själva "utloppet" är som ett filter, tror det har artikelnummer 901 201 023 05, det brukar kunna bli tät, (kanske suger på sig flagor tills det blir tätt och sen när den lägger av släpper det några.) kostar inte så mycket.
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply