tid

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

tid

Post by 931Melander »

När jag skulle ut med motorn första gången sa Porschekompisarna att det tar 20 minuter... Synade och bad att de skulle hjälpa mig...

Det tog 2 timmar från det att jag började plocka fram verktyg till dess att motorn var nere på golvet. Bara drivaxlar och el tog mer än de lovade 20 minuterna.

Jag lade en järnbalk tvärs under motorn mellan värmekammarna och lyfte med en domkraft. Motorn gick då att "trä" ur och vinkla lite.

Bästa läget är att ställa fronten så lågt som möjligt och höja bak så att du får ur motorn under kofångaren. Det är växelförarstången som tar i hålet och det är den du ska passa så att det inte bryter i den.

2 cyl mindre bör inte göra någon tidsskillnad.
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

2 timmar är väl i stort sett detsamma som 20 minuter ;)
Om du var ensam så var det bra jobbat.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Världsrekordet på motorbyte i en folkvagn är 1minut och 4 sekunder :shock: Finns nog på youtube
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

2 timmar är ganska snabbt.

Jag brukar ta lite tid på mig, sätta mig en stund, ta en kopp kaffe och fundera på vad jag glömt, man har alltid glömt något... :)
Räknar med att det tar 3-4 timmar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

För mig tog det säkert 12 timmar första gången, fast då lades den mesta tiden på oljerör som satt som berget och runddragna drivaxelbultar.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

HenrikL wrote:För mig tog det säkert 12 timmar första gången, fast då lades den mesta tiden på oljerör som satt som berget och runddragna drivaxelbultar.
Usch ja, det har man varit ute för....

Hett tips att alltid byta alla drivaxel skruvar som ser det minsta slitna ut.
Det bästa är att byta till XZN (intolv) som sitter på tex 944, dom bettar grymt mycket bättre än insex fast de är rostiga och slitna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

En bubblamotor är ju en baggis i jämförelse. Går ju till och med att lyfta en sån på en person.. I alla fall om man är under 30 och inte fattat att man ska vara rädd om ryggen :-)

911 motorn är ju tyngre och en massa anslutningar. Så jag håller med, det får ta några timmar. Lade flera timmar bara på att koppla ur all el (och märka upp) samt olje anslutningar fast det bara var ett år sedan jag hade ur den sist.

Bra tips Magnus om drivknutsbultar. kollade på Ferdinand men hittade inget. Är det Porsche center som gäller då? Är läge för mig också att byta de gamla nu.
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

christerL wrote: Bra tips Magnus om drivknutsbultar. kollade på Ferdinand men hittade inget. Är det Porsche center som gäller då? Är läge för mig också att byta de gamla nu.
Dom vanliga insexorna, som jag fortfarande använder, köper jag på den lokala järn handeln, 12.9 hårdhet.

Jag har tänkt att ta reda på vilka XZN man ska ha, men inte kommit så långt.
När jag bytte drivknutar på min 944 turbo så trodde jag aldrig jag skulle få bort skruvarna de såg så dåliga ut men de kom ut utan problem.

De från 944 turbo -86 funkar kanske, men jag är inte säker. Det kanske skiljer några mm i längd.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

XZN m6 ( inbuss hederlig tysk standard) är mig veterligen orginal. tror dom är 65mm långa, gäller åtminstone SWB.
Luftdriven spärrnyckel är guld värt för dessa. Har dock inte hjälpt mig att komma under 2timmar. (lägger nog lite för mycket tid på att dubbelkolla att alla anslutningar är loss).
Montering tycker jag är värre då det skall vara torrt på kontakt ytorna mellan drivknut och axeltapps fläns.

Mitt bidrag:
Om man inte får upp baken högt nog så lirkar jag över motorn från garagedomkraften till masonite skiva och drar ut den.

Rekomenderar även att alltid lätta svänghjulet och byta främre packbox när motorn är ur.


-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Dutch wrote: Montering tycker jag är värre då det skall vara torrt på kontakt ytorna mellan drivknut och axeltapps fläns.

-Bo
Precis, detta slarvar nästan alla jag sett med. Men det är ju ett hel**te att inte få fett på ytorna och helst inte på gängorna heller.

Angående vilka skruvar som sitter original så har jag ingen klar bild. Knutar, skruvar, låsbrickor och halvmånar ändrades rätt mycket över tiden verkar det som.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Tack. Då ska jag besöka Würth som brukar ha specialbultar m.m. Bättre att sätta nya insex än gamla lite halvrunda. Sen hinner de ju aldrig fastna så hårt ändå eftersom man har nere motorn så ofta :lol:

Utveckla gärna det där... Var får det inte vara något fett? Inne vid växellådan eller ute vid naven? Och varför får det inte det? (säkert en dum fråga när jag fått svaret) :oops:
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

christerL wrote: Utveckla gärna det där... Var får det inte vara något fett? Inne vid växellådan eller ute vid naven? Och varför får det inte det? (säkert en dum fråga när jag fått svaret) :oops:
Anläggningsytan mellan medbringare och drivknut vill man inte ha fett på, då det minskar friktionen och därmed förbandets hålfasthet.

Nu är det skitsvårt att få dit drivaxlarna utan kladd. På senare modeller, i alla fall 964an så är knutarna kapslade med en kåpa så man inte har något fett som kladdar omkring.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply