tid
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
tid
När jag skulle ut med motorn första gången sa Porschekompisarna att det tar 20 minuter... Synade och bad att de skulle hjälpa mig...
Det tog 2 timmar från det att jag började plocka fram verktyg till dess att motorn var nere på golvet. Bara drivaxlar och el tog mer än de lovade 20 minuterna.
Jag lade en järnbalk tvärs under motorn mellan värmekammarna och lyfte med en domkraft. Motorn gick då att "trä" ur och vinkla lite.
Bästa läget är att ställa fronten så lågt som möjligt och höja bak så att du får ur motorn under kofångaren. Det är växelförarstången som tar i hålet och det är den du ska passa så att det inte bryter i den.
2 cyl mindre bör inte göra någon tidsskillnad.
Det tog 2 timmar från det att jag började plocka fram verktyg till dess att motorn var nere på golvet. Bara drivaxlar och el tog mer än de lovade 20 minuterna.
Jag lade en järnbalk tvärs under motorn mellan värmekammarna och lyfte med en domkraft. Motorn gick då att "trä" ur och vinkla lite.
Bästa läget är att ställa fronten så lågt som möjligt och höja bak så att du får ur motorn under kofångaren. Det är växelförarstången som tar i hålet och det är den du ska passa så att det inte bryter i den.
2 cyl mindre bör inte göra någon tidsskillnad.
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
För mig tog det säkert 12 timmar första gången, fast då lades den mesta tiden på oljerör som satt som berget och runddragna drivaxelbultar.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Usch ja, det har man varit ute för....HenrikL wrote:För mig tog det säkert 12 timmar första gången, fast då lades den mesta tiden på oljerör som satt som berget och runddragna drivaxelbultar.
Hett tips att alltid byta alla drivaxel skruvar som ser det minsta slitna ut.
Det bästa är att byta till XZN (intolv) som sitter på tex 944, dom bettar grymt mycket bättre än insex fast de är rostiga och slitna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
En bubblamotor är ju en baggis i jämförelse. Går ju till och med att lyfta en sån på en person.. I alla fall om man är under 30 och inte fattat att man ska vara rädd om ryggen
911 motorn är ju tyngre och en massa anslutningar. Så jag håller med, det får ta några timmar. Lade flera timmar bara på att koppla ur all el (och märka upp) samt olje anslutningar fast det bara var ett år sedan jag hade ur den sist.
Bra tips Magnus om drivknutsbultar. kollade på Ferdinand men hittade inget. Är det Porsche center som gäller då? Är läge för mig också att byta de gamla nu.
911 motorn är ju tyngre och en massa anslutningar. Så jag håller med, det får ta några timmar. Lade flera timmar bara på att koppla ur all el (och märka upp) samt olje anslutningar fast det bara var ett år sedan jag hade ur den sist.
Bra tips Magnus om drivknutsbultar. kollade på Ferdinand men hittade inget. Är det Porsche center som gäller då? Är läge för mig också att byta de gamla nu.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Dom vanliga insexorna, som jag fortfarande använder, köper jag på den lokala järn handeln, 12.9 hårdhet.christerL wrote: Bra tips Magnus om drivknutsbultar. kollade på Ferdinand men hittade inget. Är det Porsche center som gäller då? Är läge för mig också att byta de gamla nu.
Jag har tänkt att ta reda på vilka XZN man ska ha, men inte kommit så långt.
När jag bytte drivknutar på min 944 turbo så trodde jag aldrig jag skulle få bort skruvarna de såg så dåliga ut men de kom ut utan problem.
De från 944 turbo -86 funkar kanske, men jag är inte säker. Det kanske skiljer några mm i längd.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
XZN m6 ( inbuss hederlig tysk standard) är mig veterligen orginal. tror dom är 65mm långa, gäller åtminstone SWB.
Luftdriven spärrnyckel är guld värt för dessa. Har dock inte hjälpt mig att komma under 2timmar. (lägger nog lite för mycket tid på att dubbelkolla att alla anslutningar är loss).
Montering tycker jag är värre då det skall vara torrt på kontakt ytorna mellan drivknut och axeltapps fläns.
Mitt bidrag:
Om man inte får upp baken högt nog så lirkar jag över motorn från garagedomkraften till masonite skiva och drar ut den.
Rekomenderar även att alltid lätta svänghjulet och byta främre packbox när motorn är ur.
-Bo
Luftdriven spärrnyckel är guld värt för dessa. Har dock inte hjälpt mig att komma under 2timmar. (lägger nog lite för mycket tid på att dubbelkolla att alla anslutningar är loss).
Montering tycker jag är värre då det skall vara torrt på kontakt ytorna mellan drivknut och axeltapps fläns.
Mitt bidrag:
Om man inte får upp baken högt nog så lirkar jag över motorn från garagedomkraften till masonite skiva och drar ut den.
Rekomenderar även att alltid lätta svänghjulet och byta främre packbox när motorn är ur.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Precis, detta slarvar nästan alla jag sett med. Men det är ju ett hel**te att inte få fett på ytorna och helst inte på gängorna heller.Dutch wrote: Montering tycker jag är värre då det skall vara torrt på kontakt ytorna mellan drivknut och axeltapps fläns.
-Bo
Angående vilka skruvar som sitter original så har jag ingen klar bild. Knutar, skruvar, låsbrickor och halvmånar ändrades rätt mycket över tiden verkar det som.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tack. Då ska jag besöka Würth som brukar ha specialbultar m.m. Bättre att sätta nya insex än gamla lite halvrunda. Sen hinner de ju aldrig fastna så hårt ändå eftersom man har nere motorn så ofta
Utveckla gärna det där... Var får det inte vara något fett? Inne vid växellådan eller ute vid naven? Och varför får det inte det? (säkert en dum fråga när jag fått svaret)
Utveckla gärna det där... Var får det inte vara något fett? Inne vid växellådan eller ute vid naven? Och varför får det inte det? (säkert en dum fråga när jag fått svaret)
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Anläggningsytan mellan medbringare och drivknut vill man inte ha fett på, då det minskar friktionen och därmed förbandets hålfasthet.christerL wrote: Utveckla gärna det där... Var får det inte vara något fett? Inne vid växellådan eller ute vid naven? Och varför får det inte det? (säkert en dum fråga när jag fått svaret)
Nu är det skitsvårt att få dit drivaxlarna utan kladd. På senare modeller, i alla fall 964an så är knutarna kapslade med en kåpa så man inte har något fett som kladdar omkring.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79