Kopplingsbyte

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Kopplingsbyte

Post by insw »

Vilken storlek på torxhylsa
behövs för att lossa på svänghjulet
User avatar
Olle
Posts: 43
Joined: Tue Sep 06, 2005 9:28 pm
Location: Lidingö

Torx till svänghjulet

Post by Olle »

På Pelican parts finns både tekniska tips och nödvändiga delar och verktyg att beställa.

12-Point/12mm Flywheel Socket
Get the correct socket to remove/install those Flywheel Bolts !

PEL-TOL-1170

Flywheel Bolt Socket Tool, 12-Point/12mm [More Info]
$36.95
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Inte Torxs. Det är XZN M12, troligen behöver du M8 till drivknutarna, så det blir att leta efter en kvalitets sats.
Finns hos alla kedjor typ Meca Mekonomen o.s.v.
Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag köpte min sats på Biltema, då de har en sats med vad som behövs för svänghjul och dörrlåsen på Porscharna. Som bonus får man med en hel hög insex som passar till drivknutarna. MEN, kvaliteten är inte den bästa och mina har börjat visa synligt slitage efter att ha skruvat bort och dit 5-6 svänghjul.

Svänghjulen på en early-porsche sitter som berget :shock: det behövs fruktansvärt mycket kraft för att få bort dem. Det är knappt min kraft-nyckel räcker, och den är inga problem att dra av en vanlig M10-bult med. Fråga gärna hur jag vet! :?

Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

jsoderbe wrote:Jag köpte min sats på Biltema, då de har en sats med vad som behövs för svänghjul och dörrlåsen på Porscharna. Som bonus får man med en hel hög insex som passar till drivknutarna. MEN, kvaliteten är inte den bästa och mina har börjat visa synligt slitage efter att ha skruvat bort och dit 5-6 svänghjul.

Svänghjulen på en early-porsche sitter som berget :shock: det behövs fruktansvärt mycket kraft för att få bort dem. Det är knappt min kraft-nyckel räcker, och den är inga problem att dra av en vanlig M10-bult med. Fråga gärna hur jag vet! :?

Mvh Johan
Jag har också en sats från Biltema, har funkar bra för mig. Dock så har jag bara skruvat av ett par svänghjul från senare motorer med 9-bultars svänghjul. De brukar inte sitta så hårt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Insex, satsa på nycklar från Unbrako. De håller.

Insexskruvarna kallas ju ibland även för unbrakoskruvar.

Att dra sönder skallen på en insex gör att de flesta håller sig för skratt. Även Stahlvilles grejor är värda att satsa på i ett sånt läge.

Unbrakoskruven som sådan är speciell. Bla så är radien mellan livet och skallen en verklig specialare. Det är ingen jämn radie utan det är en så kallad andragradare. Eller uttryckt på ett annat sätt radien ser ut som en halv parabolskål till tv apparaten. Det ger betydligt bättre styrka.

Svänghjulen mår bra av att alltid monteras med nya skruvar för säkerhetsskull. Billig försäkring. Slarva inte med lågprisskruv -även om de har samma hållf märkning så kan det vara väldiga skillnader. Till drivaxlarna skall det var 12.9, fosfaterat.(nu förtiden finns det blankförzinkad 12.9, men det är väldigt ovanligt)

de där XZN är en skruv som världen hade klarat sig utan. Opel och golfarna hade mycket sånt en gång i tiden. Tex sitter sätena på kapitän med XZN.


En insex glappar mellan skallen och verktyget. Torxen är en verkligt bra skruv i detta avseende.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Vill nog bestrida Johannes vad det gäller XZN.
DIN standard när den låg på topp!
Jag har aldrig haft problem med en XZN då dom styr bättre än in insex!
En viss risk dock om någon varit där med en insex och dratt i det.

Att det var "compound fillet" mellan skalle och bult var nyhet för mig, visar väl också hur "engineered" XZN var.

Och vi som gått MTM, Metod Tid Mätning ser fördelar med den.

Kanske läge för mig att starta en Facebook grupp, XZN Fans.

Fäst element fetishen Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

XZN är typexemplet på en bra konstruktion som förstörs av produktionstekniker -det händer alldeles för ofta. Det bygger på att vilken trött sömmerska som helst skall kunna dra dit nåt när det är nytt -eftermarknaden ingår inte i den värderingen.

Drivaxlar på gamla golfar sitter med det där skräpet. Kamkjedjekåpor på Opel 1700 och 1900 motorer likaså. Om skruven är fastrostad och man har en ny nyckel från tex Stahlwille så brukar skallen demoleras, sen börjar det roliga.

Vissa bilar har XZN till låskistan i dörrarna av utseendeskäl, ofta i rostfritt. men vad hjälper det - vi nämner inga fabrikat!

Det är de äkta Unbrako som har den avancerade övergången. Ett ännu mer påkostat exempel är de oftast väldigt svåråtkomliga Ribe CS som hålleri hop bromsoken på de äldrebilarna som har caliprar som kan klyvas. Det är i en del fall 11.9 med stäckliv. Speciellt till de bredare S-oken är det svårt att hitta skruvar för den som törs klyva. längd 50 mm för T och L, 55 mm för S bilarna.


En annan variant glorifierad av produktionstekniker är skruvar med smidd underläggs bricka, dvs skallen har en fast fläns. Den repar upp ytbehandlingen och så är det rostigt innan produkten lämnar fabriken. Att klyva en sån med huggmejsel när den dagen kommer är heller ingen succse jämfört med en traditionell skalle.

Vidare har produktionstekniker skämt ut sig med sexkantiga skallar som är lätt koniska för att mutterdragaren på monteringslinan skall halka på enkelt. Den skruven är i stort sett runddragen från fabriken...
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag skulle föredra torx eller zxn framför insex 10 gånger av 10.
Min erfarenhet av drivaxelsskruvar är att en sliten insexa sliter mycket lättare än en sliten zxn.

I mitt tycke borde insex, spårskruv och kryssskruv förbjudas. ;)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Problemet med krysskruven är oftast att den händige inte ser skillnaden mellan phillips och pozidriv på senare år andrat till posidrive med engelskt uttal.

Skallen på en pozidrive har ett tunt kryss. Dessa mejslar har en svart eller blå spets för att skilja dem mot den gamla stjärnmejseln.


Man kan ju undra varför XZN skallen har försvunnit...

Den konstruktör som har råd och får det finansierat väljer nog helst Ribe CS. Titta bara på växellådorna från Voigt!
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det tunna krysset sitter mellan spåren på pozidriven alltså...
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Var idag hos lokale järnhandlaren och köpte träskruv. De har numera bara torx, då det framöver bara skall vara en standard. Som gammal järnhandlarson blev jag mycket förvånad.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Post Reply