Läckande bensinpump

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Läckande bensinpump

Post by Calle »

Hej!

När jag skulle starta upp min E71:a efter vinterns jobb började det rinna bensin från bränslepumpen. Och det verkar komma ur själva pumpen mellan plåtskalet och plaständen där slangarna ansluts. Det läcker inte vid slangarna och jag har inte rört pumpen sen jag körde bilen sist.

Någon som varit med om detta och går det att fixa?

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Ja, men jag fegade ur och bytte pump. Så jag vet inte om den går att reparera.

Just de där pumparna har en tendens att bara plötsligt balla ur, så att ha en i reserv i bekantskapskretsen är ingen dum idé.
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det är o-ringen i pumpen som torkar och då börjar det läcka. Den går att byta men det är lite pilligt att få isär pumpen. Jag kan fixa det åt dig om du inte vill göra det själv.

//Roger
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Tackar för svar! Som tur är har jag två pumpar i reserv så att jag kan komma ut på vägen (förutsatt att inte båda läcker...) men jag ska helt klart prova att laga den gamla.

Jag fick tips om denna tråd, det verkar enkelt. Återkommer förhoppningsvis med reportage!

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... -pump.html
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Var lite försiktig om du följer den instruktionen. Jag rekommenderar inte att du skruvar loss de fyra skruvarna ovanpå pumpen och öppnar själva pumphuset eftersom hålen runt skruvarna medvetet är större än skruvarna själv. Detta för att du genom att flytta läget på pumphuset justerar bränsletrycket.
Du kan förstås bli tvungen om det är där det läcker men oftast är det den stora o-ringen som sitter i magnethuset som är boven. Den kommer du åt genom att göra som det står lite längre ned i instruktionen på pelican. Du behöver inte skruva loss skruvarna för att göra detta.

//Roger
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Suveränt Roger, tackar för det!

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
gtBen
Posts: 839
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Jag fick tips från Perrys om att förvara bensinpumpen i en glasburk med bensin då den är borttagen från bilen. Det gör att tätningarna inte torkar ut.

Även den stora "kolven" i fördelaren till K-jetronicen är lämplig att lägga i bensin om man nu har en sån ...hur man nu få bort den

Bengt
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Det låter smart.
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Min gamla pump tätatde sig av sig själv när den fått blöta upp sig en liten stund, sedan var den tät och funkade perfekt, med korrekt tryck och matning, under de 3 år jag hade bilen.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Jaha. Då ger jag min ett försök till nu när den fått fukta lite.
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Provade igen och det är faktiskt mycket bättre, det droppar istället för att rinna. Men det blir byte och ett försök att byta tätningen.
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Post Reply