oljetrycket försvann!

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

oljetrycket försvann!

Post by MagnusS »

Jag körde klassiker på Gelleråsen i Söndags för första gången och det var skitkul..... i 27 minuter..... då jag märkte att bilen tappade kraft och när jag kollade instrumenten blinkade oljelampan och tryckmätaren stod på noll. Jag är inte säker på vad tempmätaren visade.Jag stängde genast av motorn och rullade in i depån. När jag öppnade motorhuven kändes motorn väldigt varm och det rök om den (ryker brukar den göra pga. oljedropp på grenröret). Lät den svalna en halvtimma och startade upp den. Rök väldigt ur avgasröret första minuterrna sen gick den lika bra som den brukar de 26 milen hem till Strömstad.
Vad kan ha hänt?? Blir inte klok på det!
Kan bilen tappa oljetrycket om oljan blir för varm? Eller kan felet bero på för mycket olja i systemet så att det "skummar"?
Nån som har erfarenhet av liknande eller en god idé?
nikke911
Posts: 283
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Post by nikke911 »

Är det möjligtvis en 3.0 motor i din bil? Den motorn(tidiga modeller) hade en tendens att samla olja i motorn,dvs pumpen pumpar inte ur vevhuset tillbaka till torrsumptanken utan olja blir kvar i vevhuset. Har nånting med oljepumpens sump att göra,minns inte exakt vad.Återkommer..
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

Post by MagnusS »

nikke911 wrote:Är det möjligtvis en 3.0 motor i din bil? Den motorn(tidiga modeller) hade en tendens att samla olja i motorn,dvs pumpen pumpar inte ur vevhuset tillbaka till torrsumptanken utan olja blir kvar i vevhuset. Har nånting med oljepumpens sump att göra,minns inte exakt vad.Återkommer..
Motorn är en 2,7 mfi med modifierat oljesystem, dvs. samma som på 3,0:an. Denna modifikation skall göra så det blir mindre oljesöl i sumpen men jag har kanske misslyckats med ombyggnaden...
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Vad hade du för oljetemp och vad har du för oljekylare?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

Post by MagnusS »

MagnusW wrote:Vad hade du för oljetemp och vad har du för oljekylare?
Det gick så snabbt att jag inte är riktigt säker men jag tror det var på dem övre delen av skalan -närmare 150 grader. Oljekytaren är en rörkrumelur under framskärmen.
User avatar
Svarten
Posts: 242
Joined: Sun Jul 01, 2007 12:33 am
Location: Solberga, Stockholm

Post by Svarten »

Hej Magnus.
Ett tips:
Kan det kanske vara så att oljerören (efter termostaten) och trombonen i fram inte var oljefyllda? Du skrev att du hade byggt om systemet och då brukar det ju vara tomt innan första, riktiga varmkörningen. Termostaten för trombonen öppnar vid 120 grader (om jag minns rätt). När den öppnar och fyller rören med olja så försvinner ju samma mängd från cirk.systemet vid tanken och motorn. Har du kollat nivån efteråt?
Mvh: Janne R.
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

MagnusS wrote:
MagnusW wrote:Vad hade du för oljetemp och vad har du för oljekylare?
Det gick så snabbt att jag inte är riktigt säker men jag tror det var på dem övre delen av skalan -närmare 150 grader. Oljekytaren är en rörkrumelur under framskärmen.
Det låter lite mystiskt att trycket helt skulle försvinna om du har varv på motorn.
Men oljan blir riktigt tunn när den är varm, vet inte vad du kör för olja men en riktigt bra 20w50 skulle nog vara bra.
Trombone snurran fram är inte mycket till kylare, merparten av kylkapaciteten med den kommer ifrån rören under bilen. Min erfarenhet är att man bör uppgradera den om man kör bana. Carrera 3.2 kylaren är bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

Post by MagnusS »

Svarten wrote:Hej Magnus.
Ett tips:
Kan det kanske vara så att oljerören (efter termostaten) och trombonen i fram inte var oljefyllda? Du skrev att du hade byggt om systemet och då brukar det ju vara tomt innan första, riktiga varmkörningen. Termostaten för trombonen öppnar vid 120 grader (om jag minns rätt). När den öppnar och fyller rören med olja så försvinner ju samma mängd från cirk.systemet vid tanken och motorn. Har du kollat nivån efteråt?
Mvh: Janne R.
Jag har kört bilen ett par år sedan modifikationen så någon gång borde termostaten öppnat -men det låter ju som en rimlig förklaring! Oljenivån har sjunkit en aning enligt mätaren men det skulle även kunna bero på min motorns benägenhet till allmäna småläckage.... så jag känner mig inte helt säker
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

Post by MagnusS »

MagnusW wrote:
MagnusS wrote:
MagnusW wrote:Vad hade du för oljetemp och vad har du för oljekylare?
Det gick så snabbt att jag inte är riktigt säker men jag tror det var på dem övre delen av skalan -närmare 150 grader. Oljekytaren är en rörkrumelur under framskärmen.
Det låter lite mystiskt att trycket helt skulle försvinna om du har varv på motorn.
Men oljan blir riktigt tunn när den är varm, vet inte vad du kör för olja men en riktigt bra 20w50 skulle nog vara bra.
Trombone snurran fram är inte mycket till kylare, merparten av kylkapaciteten med den kommer ifrån rören under bilen. Min erfarenhet är att man bör uppgradera den om man kör bana. Carrera 3.2 kylaren är bra.
Kör på classic 20W50 olja och oljerestrikorer i oljerören till topparna så det borde hålla trycket uppe. En riktig kylare är nog ingen dum idé för motorn blir lätt varm, speciellt varma sommardagar.
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Jag har en 911 sc från 78 med samma slinga i fram. aldrig problem med överhettning.
körde entimmes pass på mantorp förra året i 35graders värme. det var nära rött på mätaren men inte ända framme. så dålig är inte kylslingan tycker jag.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Post Reply