renovera styrväxel

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

renovera styrväxel

Post by jsoderbe »

Hej,

lite nyfiken på om någon har renoverat styrväxeln på en 911? Jag har min lös, men den känns lite "raspig" när man vevar på den. Vad brukar man egentligen renovera på dem? Är det bara plocka isär, rengöra, byta kullager och tätningar? Eller är det något mer avancerat som måste kollas?


Mvh Johan
User avatar
gtBen
Posts: 839
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Jag har tänkt att kolla över min när den ändå ska plockas bort, och har tänkt följa det här - http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... edure.html

Det verkar inte alltid behöva bytas ut några delar :roll:

Bengt
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Lysande, den hade jag inte hittat själv. Tackar!

Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

jag lyfter den här tråden då jag har tagit isär min styrväxel. Den ser på det stora hela rätt bra ut måste jag säga, men frågan är om det går att mäta eller känna spel mellan kuggarna? Någon som har testat?

Min kändes lite "taggig" innan, och jag vet faktiskt fortfarande inte vad som är felet. Både nållagret och kullagret verkar rimligt fräscha, så ajg ska inspektera "pucken" lite mer noggrannt.

Mvh Johan
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

hack

Post by 931Melander »

På min är det ett hack i kuggstången, eller var det drevet, kan vara efter ett slag i styrstoppet eller liknande. Är det i drevet återkommer det varje rattvarv.

Det behöver ju vara så lite för att det ska kännas med bilen uppallad, men jag märker inget när jag kör.
Fredrik Melander
PCS 8349
Post Reply