356C
-
- Posts: 100
- Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
- Location: Svartsjölandet
356C
Ser lite "svullen" ut, längs tröskel och dörr....
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche ... 6.htm?aw=1
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche ... 6.htm?aw=1
911T Targa 2.4
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
Ser ut som en typisk vad man brukar kalla "äldre renovering".
Om den är renoverad i samband med att han köpte bilen, dvs för 30+ år sedan, så var dessa bilar billiga. Att ekonomiskt försvara dagens nivåer på renoveringar fanns det ingen möjlighet till.
Som jämförelse så köpte jag en prydlig -56 som var rostlagad och mekaniskt ok för 12 000:- 1980...
Om den är renoverad i samband med att han köpte bilen, dvs för 30+ år sedan, så var dessa bilar billiga. Att ekonomiskt försvara dagens nivåer på renoveringar fanns det ingen möjlighet till.
Som jämförelse så köpte jag en prydlig -56 som var rostlagad och mekaniskt ok för 12 000:- 1980...
Jag köpte vår 356SC 1982 för 17500:-. Körde med den i kanske ett år innan jag insåg att renoveringsbehovet var överväldigande. Nu när den står renoverad och fin i garaget efter ca 30år har totalkostnaden vida överskridit vad den är värd (i alla fall i Sverige) men jag blir ändå glad varje dag av att bara se den:-)
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Lite OT, men..
Pengar och värde är en sak, men hjärtat är en annan sak..
Jag håller på och renoverar min gamla 125:a som jag hade när jag var 16 år.
Om jag skulle få för mig och sälja den, så skulle jag aldrig få tillbaka renoveringskostnaden.
Så förhoppningsvis, får mina efterlevande ta beslut om försäljning.
Men som Bernard skriver, jag blir så glad varje gång jag ser den...
Pengar och värde är en sak, men hjärtat är en annan sak..
Jag håller på och renoverar min gamla 125:a som jag hade när jag var 16 år.
Om jag skulle få för mig och sälja den, så skulle jag aldrig få tillbaka renoveringskostnaden.
Så förhoppningsvis, får mina efterlevande ta beslut om försäljning.
Men som Bernard skriver, jag blir så glad varje gång jag ser den...
Re: 356C
Har inte denna varit ute på Blocket tidigare?Aircooled Crazy wrote:Ser lite "svullen" ut, längs tröskel och dörr....
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche ... 6.htm?aw=1
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: 356C
Jo, i höstas har jag för mig. Då till något högre pris, runt 400' vill jag minnas.HenrikL wrote:Har inte denna varit ute på Blocket tidigare?Aircooled Crazy wrote:Ser lite "svullen" ut, längs tröskel och dörr....
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche ... 6.htm?aw=1
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: 356C
felix83 wrote:Jo, i höstas har jag för mig. Då till något högre pris, runt 400' vill jag minnas.HenrikL wrote:Har inte denna varit ute på Blocket tidigare?Aircooled Crazy wrote:Ser lite "svullen" ut, längs tröskel och dörr....
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche ... 6.htm?aw=1
Sture begärde 425 000:- för sin 356C i höstas.
Re: 356C
Jämför med denna (enligt uppgift en A) http://www.blocket.se/trelleborg/Porsch ... =23_14&w=3Martin M. wrote:felix83 wrote:Jo, i höstas har jag för mig. Då till något högre pris, runt 400' vill jag minnas.HenrikL wrote: Har inte denna varit ute på Blocket tidigare?
Sture begärde 425 000:- för sin 356C i höstas.
Jag känner mig ur led med tiden...
m v h
Tomas
Re: 356C
Han måste fått dit en 1:a för mycket var min tanke....tt475197 wrote:Jämför med denna (enligt uppgift en A) http://www.blocket.se/trelleborg/Porsch ... =23_14&w=3Martin M. wrote:felix83 wrote: Jo, i höstas har jag för mig. Då till något högre pris, runt 400' vill jag minnas.
Sture begärde 425 000:- för sin 356C i höstas.
Jag känner mig ur led med tiden...
m v h
Tomas
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Spana in priserna på mobile.de för fina 356:or så ser ni den otroliga prisutvecklingen. Nu säger jag inte att det skall vara samma priser som i Tyskland men vi är snart där.
Priserna för fina 356:or har nästan dubblerats på några år vad jag förstått. De fina bilarna säljs inte heller på Blocket utan de säljs via kontakter. En polare köpte en 356 SC -64 för en tid sedan för nästan 600k
.
Priserna för fina 356:or har nästan dubblerats på några år vad jag förstått. De fina bilarna säljs inte heller på Blocket utan de säljs via kontakter. En polare köpte en 356 SC -64 för en tid sedan för nästan 600k
.
Med tanke på vad det kostar att renovera en bil ordentligt är det inte konstigt att bilarna blir så pass dyra.
Problemet är väl de dåliga bilar som rider på vägen. Inte vidare kul att köpa en C för 600´och sedan behöva lägga ner en kvarts miljon eller mer på renovering!
Talar till viss del av egen erfarenhet
Problemet är väl de dåliga bilar som rider på vägen. Inte vidare kul att köpa en C för 600´och sedan behöva lägga ner en kvarts miljon eller mer på renovering!
Talar till viss del av egen erfarenhet
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
"Fantasipriser" har det varit på 356:or konstant sedan mitten på åttiotalet - nu var toppen nådd osv osv
Jag tror att orsaken till att så inte är fallet är att Porschen är en användbar klassiker till skillnad från t ex en radda engelska sportbilar. Det går alldeles utmärkt att sätta sig i sin 356 eller tidig 911 och blåsa ned till södra Frankrike och tillbaka utan att förvänta sig tekniska problem. Någon frivillig i en MGA eller MGB? Obs att flickvän/fru ska följa med och dessutom njuta av färden...
Jag tror att orsaken till att så inte är fallet är att Porschen är en användbar klassiker till skillnad från t ex en radda engelska sportbilar. Det går alldeles utmärkt att sätta sig i sin 356 eller tidig 911 och blåsa ned till södra Frankrike och tillbaka utan att förvänta sig tekniska problem. Någon frivillig i en MGA eller MGB? Obs att flickvän/fru ska följa med och dessutom njuta av färden...
Håller med Sven +
Om man räknar baklänges så är det inte så himla mycket fantasipriser för rätt objekt, men det är just "rätt objekt" som är viktigt, tror jag.
Plåtjobb springer snabbt iväg till 200 tusen
Lägg till:
Bromsar
Bussningar
Däck
Inredning
Koppling
Lack
Motorrenovering
Ny hårdvara
Stötdämpare
Växellåderenovering
och allt det där andra man glömmer!
Ska man sedan börja jaga NOS och årsspecifika detaljer så springer det iväg till summor jag inte ens vill tänka på
Tur att man renoverat en 912:a som står så oerhört högt i kurs att köparna bara skriker efter sådana
Om man räknar baklänges så är det inte så himla mycket fantasipriser för rätt objekt, men det är just "rätt objekt" som är viktigt, tror jag.
Plåtjobb springer snabbt iväg till 200 tusen
Lägg till:
Bromsar
Bussningar
Däck
Inredning
Koppling
Lack
Motorrenovering
Ny hårdvara
Stötdämpare
Växellåderenovering
och allt det där andra man glömmer!
Ska man sedan börja jaga NOS och årsspecifika detaljer så springer det iväg till summor jag inte ens vill tänka på
Tur att man renoverat en 912:a som står så oerhört högt i kurs att köparna bara skriker efter sådana
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Jo, jag menar inte så....
Hur många kommer om 10 år tycka att det är en fantastisk klassiker och som har pengar nog?
Dom som växer upp idag drömmer ju inte om en 911 från 73, de fantiserar om senaste Nissan GTR eller nått liknande. När de är 40+ och kan lägga 400.000 på en "klassiker" blir det en GTR eller en 356/911?
Så någon gång kommer ju priserna på gamla Porschar att sjunka.
Hur många kommer om 10 år tycka att det är en fantastisk klassiker och som har pengar nog?
Dom som växer upp idag drömmer ju inte om en 911 från 73, de fantiserar om senaste Nissan GTR eller nått liknande. När de är 40+ och kan lägga 400.000 på en "klassiker" blir det en GTR eller en 356/911?
Så någon gång kommer ju priserna på gamla Porschar att sjunka.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jesse wrote:Med tanke på vad det kostar att renovera en bil ordentligt är det inte konstigt att bilarna blir så pass dyra.
Problemet är väl de dåliga bilar som rider på vägen. Inte vidare kul att köpa en C för 600´och sedan behöva lägga ner en kvarts miljon eller mer på renovering!
Talar till viss del av egen erfarenhet
Kompisens SC -64 som är köpt för dyra pengar är tämligen i nyskick och är renoverad av kända pensionerade Porschemekaniker (Krüger med flera) i Stockholm. Det enda jag gjort med bilen var att skaffa en instruktionsbok samt en reservnyckel. I övrigt underhållsladdar vi bara bilen inför vårens drabbningar. Tyvärr tycker jag att bilen är för fin så det känns svårt att använda den. Tror inte att lacken var så fin 1964 till exempel. I övrigt är den inte överrenoverad.
Det är samma visa med tidiga 911 S i fint skick.
.
Last edited by Martin M. on Thu Feb 28, 2013 9:42 am, edited 1 time in total.
Det stämmer precis det Magnus!MagnusW wrote:Tror ni inte att dessa "fantasipriser" betalas av de som drömde om dessa bilar när de var yngre?
Misstänker att dessa priser är övergående inom en 10 års period.
Äger du en kristallkula Magnus!!??
Minns att jag skakade på huvuded när samma vän köpte en Carrera RS 2,7 för stora pengar för en tid sedan. Nu finns det folk som är villiga att betala fem gånger mer än vad han betalade. Tur att han inte säljer så jag kan njuta av denna kärran ibland.
Sven wrote:"Fantasipriser" har det varit på 356:or konstant sedan mitten på åttiotalet - nu var toppen nådd osv osv
Jag tror att orsaken till att så inte är fallet är att Porschen är en användbar klassiker till skillnad från t ex en radda engelska sportbilar. Det går alldeles utmärkt att sätta sig i sin 356 eller tidig 911 och blåsa ned till södra Frankrike och tillbaka utan att förvänta sig tekniska problem. Någon frivillig i en MGA eller MGB? Obs att flickvän/fru ska följa med och dessutom njuta av färden...
Väl talat Sven!
Vill bara säga att jag generellt sätt tycker det är ointressant att prata om bilars så kallade värde om man inte är tvungen att sälja eller värdera om bilen (för försäkringen)
356
Jag håller med Sven till 100%.
Klassiska bilar som Porsche 356 och tidiga 911 som är design ikoner kommer alltid stiga i pris eftersom det alltid kommer att finnas en grupp med mäniskor som är villiga att betala för detta.
Men kan någon förklara varför tidiga Aston Martin stigit i pris med 400% de senaste tio åren.
Klassiska bilar som Porsche 356 och tidiga 911 som är design ikoner kommer alltid stiga i pris eftersom det alltid kommer att finnas en grupp med mäniskor som är villiga att betala för detta.
Men kan någon förklara varför tidiga Aston Martin stigit i pris med 400% de senaste tio åren.
Re: 356
Enkelt, före jag köpte min 911 1987 så tittade jag på en DB4 som det begärdes 29.000 mer än vad jag gav för 911:an, men det kändes fel att köpa en högestyrd. Vilket nog hade varit mer lättsålt i dagsläget och pengarna nu räckt till både en 356 och en 911S.insw wrote: Men kan någon förklara varför tidiga Aston Martin stigit i pris med 400% de senaste tio åren.
Förövrigt så imponerade inte DB4:an så mycket som bil, men den var löjligt vacker.
Tror inte att jag kunnat använda DB:n så som jag använt 911:an
Det är väl annars 911:ans styrka som någon nämnde och andra bevisat att dom går att åka på lång-semester i, samt använda som bruksbil den saltfria delen av året.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)