Hej.
Jag har en bil som små grodorna skulle bli knallgröna av avundsjuka på.
911L- 68 SWB), Motor-65 2,0. Vxl 67 902 5vx, sänkt bilstein dämpare hårda, 225 /50-15 bak. Löbro drivaxlar
Från början var kopplingen tvär slut, slirade så fort man rörde gaspedalen. När den slirade hoppade bilen kraftigt på alla växlar.
Jag plockade ur och delade motor och växellåda 911. Svänghjulet var helt slut och lamellen.
Jag bytte till en 901 låda och monterade ihop med ett beg svänghjul(för ögat i bra skick men inte uppmätt på vindhet/planhet), ny lamell, beg tryckplatta, nytt stödlager, nytt urtrampningslager.
Nu studsar bilen kraftigt vid igångsättning på ettans växel oavsett om jag smyger igång med 200 rpm eller vid 3000 rpm. Backen ingen studs, 2:ans växel ingen studs varken vid 200 eller 3000 rpm.
Jag misstänker slitna drivaxlarna eftersom det inte finns bakåt, men varför finns det inte på 2:ans växel? För lågt vridmoment?
Vad tror forumet?
Studsar vid igångsättning på ettans växel.
Studsar vid igångsättning på ettans växel.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Det var min första fundering också, Såg ok ut när jag skiftade drivlina. Hyfsat mjukt gummi och inga sprickor eller lösa hylsor.
Märkte dock att det bara sitter stora brickor på ovansidan med konkava sidan uppåt.
Läst tidigare att den kan bli stadigare med konkava sidan neråt.
Jag provar med att vända och sätt på undersidan också.
Märkte dock att det bara sitter stora brickor på ovansidan med konkava sidan uppåt.
Läst tidigare att den kan bli stadigare med konkava sidan neråt.
Jag provar med att vända och sätt på undersidan också.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Satt dit bricka på undersidan, Vänt båda brickorna med konkava sidan mot gummit.
Bytt till M12 isf M10 som satt där tidigare . En liten förbättring men inte bra. ska ta en längre åktur för utvärdering.
Tack för tipset Johannes, Känns bra att få dit M12 or.
Bytt till M12 isf M10 som satt där tidigare . En liten förbättring men inte bra. ska ta en längre åktur för utvärdering.
Tack för tipset Johannes, Känns bra att få dit M12 or.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
På en folkvagn kan man kolla motorupphängningen genom att öppna motorluckan, ställa en kompis bakom bilen och låta honom titta på motorn när man drar iväg lite halvsnabbt på ettan från stillastående. Då syns det rätt bra om motorn rör sig för mycket.
Borde fungera även för en Porsche, men se till att du har ettan och inte backen i....
Borde fungera även för en Porsche, men se till att du har ettan och inte backen i....
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Hej,
Jag hade samma problem på min. Det var gummit i växellådskuddarna som var för mjuka.
Eftersom det inte gick att byta dessa svarvade jag till 3mm brickor som var lika stora som gummits diameter, monterade dessa på över- och undersida av upphängningen sen den vanliga brickan underst. Då klämmer man ihop gummit och vips var problemet borta.
Mvh
Loffe
Jag hade samma problem på min. Det var gummit i växellådskuddarna som var för mjuka.
Eftersom det inte gick att byta dessa svarvade jag till 3mm brickor som var lika stora som gummits diameter, monterade dessa på över- och undersida av upphängningen sen den vanliga brickan underst. Då klämmer man ihop gummit och vips var problemet borta.
Mvh
Loffe
Hej!
Tack för alla tips.
Kollade mer på växellådsupphängningen. Jmf med skiss på ferdinand.se. Det saknas bricka på ovansidan. Satt dit och vände båda brickorna åt fel hål, konkava mot gummit. Nu går det att starta rakt fram utan hop med både 500 rpm och 5000 rpm. Vid start i sväng ca 2000 rpm vill det studsa lite. Har ni det så också?
Tack för alla tips.
Kollade mer på växellådsupphängningen. Jmf med skiss på ferdinand.se. Det saknas bricka på ovansidan. Satt dit och vände båda brickorna åt fel hål, konkava mot gummit. Nu går det att starta rakt fram utan hop med både 500 rpm och 5000 rpm. Vid start i sväng ca 2000 rpm vill det studsa lite. Har ni det så också?
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation