Nu har jag gjort det!!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Man får skaffa en gammal 911a till, så man alltid har en att köra med när man renoverar den andra.
Seriöst alltså. Två 911or tillhör förövrigt livets nödtorft! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Eller 7.... :shock:

Mvh Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jsoderbe wrote:Hej svejs,

En sak i taget låter som en bra plan! Det är nog lite så att jag personligen tycker bilen ser alldeles för fin ut för att riva ner, speciellt utan att lära känna bilen nu när du har möjlighet att köra den.

Mvh, Johan
Det har väl varit planen hela tiden att ta en sak i taget även om det kanske inte låtit så, sugen som f@sen att plocka den i bitar men är ödmjuk nog att inse att det kanske är ett för stort projekt just nu (barn, villa och kunskap)plus att det dessutom är helt onödigt.

Målet är att bilens utsida ska motsvara det mekaniska som är riktigt fint, ingen rost, inte ens ytrost nånstans och nästan allt funkar ju kanon. Saknar lite när det gäller det estetiska.
Här är en lista på vad jag ska göra med bilen.

●Fixa lacken
Förardörren+huv måste antingen lackas om helt eller bara fixa området som är skadat. Eventuellt taket också, småblåsor underifrån som jag tror uppkommit från när det ena lagret av primer inte hinner torka som det ska innan man lägger på nästa lager.
●Inredning+bagage+ljuddämpning.
●Instrumentbräda+radio+ högtalare. Elspeglarna.
●motorgenomgång(får se hur långt jag tar det( don't fix what's not broken)
●Ska ge motor och motorutrymme och fälgar en rejäl uppfräschning, pulverlack.
●"Ny" ljuddämpare
●Plus en hel del småsaker, batterifäste, saknar ett cover för handbromsen tror jag. osv.
fästet för domkraft+verktygssats+minikompressorn. Nån med en bra bild som kan visa hur det ska se ut?

Men mitt största problem just nu är att det ser ut som om det inte blir nåt garage byggt förrän nästa år :evil: Hur klarar sig dom här bilarna, -78:rna mot rost? hur mycket står rostskyddet emot? Carport en hel fuktig vinter känns inte bra, kanske måste magasinera iaf. Tråkigt i sådana fall, kommer inte kunna jobba med den då.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Jesse wrote:Ola, jag skulle aldrig ha köpt bilen! Skulle ha köpt något åkfärdigt...


:shock:
:lol: ha ha så illa alltså! ?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote:
Men mitt största problem just nu är att det ser ut som om det inte blir nåt garage byggt förrän nästa år :evil: Hur klarar sig dom här bilarna, -78:rna mot rost? hur mycket står rostskyddet emot? Carport en hel fuktig vinter känns inte bra, kanske måste magasinera iaf. Tråkigt i sådana fall, kommer inte kunna jobba med den då.
Magasinera den, eller skaffa ett sådant där uppblåsbart kapell/garage med avfuktare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

MagnusW wrote: Magasinera den, eller skaffa ett sådant där uppblåsbart kapell/garage med avfuktare.
Googlade uppblåsbart kapell/garage, fan då...måste jag ha en sån på tomten!? :shock: 8) :shock: verkar inte ha så mycket till val.
Jobbigt ifall den inte skulle funka, skämma ut sig för ingenting liksom :lol:
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote:
MagnusW wrote: Magasinera den, eller skaffa ett sådant där uppblåsbart kapell/garage med avfuktare.
Googlade uppblåsbart kapell/garage, fan då...måste jag ha en sån på tomten!? :shock: 8) :shock: verkar inte ha så mycket till val.
Jobbigt ifall den inte skulle funka, skämma ut sig för ingenting liksom :lol:
Det finns ju en massa modeller. Var en till salu på Blocket för nån vecka sen, kommer inte ihåg vad den hette.
Men det var som ett vanligt kapell, men med en botten så det var tätt. Sen stoppade man in avfuktnings medel så den höll luftfuktigheten nere.


Det kanske är överkurs, en vinter fixar den nog i en carport. Beror på hur carporten är också. Är golvet grus och jord, eller betong.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

MagnusW wrote:
olahed wrote:[quote="MagnusW"

Det finns ju en massa modeller. Var en till salu på Blocket för nån vecka sen, kommer inte ihåg vad den hette.
Men det var som ett vanligt kapell, men med en botten så det var tätt. Sen stoppade man in avfuktnings medel så den höll luftfuktigheten nere.


Det kanske är överkurs, en vinter fixar den nog i en carport. Beror på hur carporten är också. Är golvet grus och jord, eller betong.
Har vant mig lite nu när jag tittat en stund så det får förmodligen bli en sån då :oops: ...endast hittat denna. Det är asfaltunderlag.
http://www.verktygsboden.se/fordonstael ... nomhusbruk
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

Köp lite julöl och nån torrboll istället och få några slantar över till renoveringen :)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Min 92:a renoverades uteslutande i carporten då min 73:a tar upp hela garaget. Den stod först där hela vintern, för att sedan rivas i mars. Det var lite kyligt! :D

Det innebar total nedrivning innan lack, jag tom tog bort cabbställning och all inredning utom de fasta mattorna. Jag uppgraderade chassit, gick igenom elsystemet och bytte alla lister.

Problemet med att ha bilen kallt är om rosten har fått fäste. Är det kallare än +7 (?) grader kommer kondensen, och därmed eventuell rost. Så visst är det bättre att ha bilen i ett varmgarage, speciellt om du redan har blåsor. Men innebär det att du måste ställa bort den och inte kan meka med den så tror jag personligen den överlever en vinter i kallgrader. Jag har bara ett enkelt täcke till min bil, som jag täcker över den med.

Förresten, jag vet inte vad du köpte för nya stolar men de ser ut som galonstolarna jag hade i min 74:a. Nu kanske inte det spelar någon roll för dig om bilen är i originalskick, men jag tänkte jag kunde nämna det. Är det galonstolarna så är de tyvärr inte speciellt bekväma, de blir väldigt varma och kladdiga....


Mvh Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jsoderbe wrote:Min 92:a renoverades uteslutande i carporten då min 73:a tar upp hela garaget. Den stod först där hela vintern, för att sedan rivas i mars. Det var lite kyligt! :D

Det innebar total nedrivning innan lack, jag tom tog bort cabbställning och all inredning utom de fasta mattorna. Jag uppgraderade chassit, gick igenom elsystemet och bytte alla lister.

Problemet med att ha bilen kallt är om rosten har fått fäste. Är det kallare än +7 (?) grader kommer kondensen, och därmed eventuell rost. Så visst är det bättre att ha bilen i ett varmgarage, speciellt om du redan har blåsor. Men innebär det att du måste ställa bort den och inte kan meka med den så tror jag personligen den överlever en vinter i kallgrader. Jag har bara ett enkelt täcke till min bil, som jag täcker över den med.

Förresten, jag vet inte vad du köpte för nya stolar men de ser ut som galonstolarna jag hade i min 74:a. Nu kanske inte det spelar någon roll för dig om bilen är i originalskick, men jag tänkte jag kunde nämna det. Är det galonstolarna så är de tyvärr inte speciellt bekväma, de blir väldigt varma och kladdiga....


Mvh Johan
Galonstolar? Säljaren sa skinnstolar(är det inte alltid som säljaren säger menar du 8) :lol: ), det är så vitt jag vet skinn, det känns som det och ser ut som det. Är det eftermarknad menar du?
Blåsorna jag pratade är inte rost och blåsor är nog fel ord, ser mer ut som stenskott underifrån så att säga, så nån rost har ännu inte(ta i trä) fått fäste. Torrbollar är inköpta sen tidigare.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Jag tror allt att bilen överlever en vinter under Carport.
Vet inte om ett tält ger sig på grundorsaken till rost, mitt resonemang: fukten är förutsättning för rost.
Står bilen ute så gör tempväxlingarna att då bilen är kallare än luftens daggpunkt bildas kondens.
Då tältet inte är utrustat med avfuktare så är förtjänsten främst att luftflödet blir mindre och därmed mindre fukt.
Så min rekommendation är in med några avfuktare och några burkat tunn rostskydds vax under bilen.

Angående blästring eller inte. Jag blästrar ”gärna” mindre ytor med aluminium-oxid samt direkt efter på med epoxigrund. Bra med en liten 0,5mm spruta så att man kan blanda och spruta ½ dl.
Sand består av runda korn och biter dåligt. Kräver högre tryck och därmed risk att det slår sig.
I vissa fall har jag tagit bort färg och spackel med mässingborste på vinkelslip, försiktighet krävs så att plåten ej tunnas eller värms så att den slår sig.

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Är det en trovärdig säljare så är det säkert skinn. Är det någon du känner?

Jag är ingen expert men de skinnstolar jag har haft ser helt annorlunda ut. Texturen i materialet är helt annorlunda och framför allt ser mitten av sätet helt annorlunda ut.


Mvh, Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jsoderbe wrote:Är det en trovärdig säljare så är det säkert skinn. Är det någon du känner?

Jag är ingen expert men de skinnstolar jag har haft ser helt annorlunda ut. Texturen i materialet är helt annorlunda och framför allt ser mitten av sätet helt annorlunda ut.
Mvh, Johan


Fan! :shock:


Som tur är gav jag ett skambud på ebay som till min förvåning blev accepterat...ska kolla upp det.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag tenderar att hålla med Johan, det ser misstänkt likt ut som galon, men jag är inte säker heller.

Kolla om du kan komma åt baksidan på "skinnet" under sitsen.

Galonet är ruskigt otrevligt att sitta på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Jag fick lära mig att droppa en droppe vatten på klädseln. Riktigt skinn suger åt sig droppen så småningom medan konstmaterial inte gör det. Sen finns tydligen sk. amerikanskt skinn som är plastöverdraget :shock: som följdaktligen inte suger åt sig vattnet trots att det är äkta skinn..
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Calle wrote:Jag fick lära mig att droppa en droppe vatten på klädseln. Riktigt skinn suger åt sig droppen så småningom medan konstmaterial inte gör det. Sen finns tydligen sk. amerikanskt skinn som är plastöverdraget :shock: som följdaktligen inte suger åt sig vattnet trots att det är äkta skinn..
Japp galon el dylikt...nån som är intresserad? :lol: :lol:
Last edited by olahed on Thu Dec 11, 2014 12:00 am, edited 1 time in total.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Calle wrote:Jag fick lära mig att droppa en droppe vatten på klädseln. Riktigt skinn suger åt sig droppen så småningom medan konstmaterial inte gör det. Sen finns tydligen sk. amerikanskt skinn som är plastöverdraget :shock: som följdaktligen inte suger åt sig vattnet trots att det är äkta skinn..

Nästan allt skinn idag är lackat så att det inte släpper igenom något, eller väldigt långsamt. Det är ju därför man lätt kan torka bort allt skit man spiller på skinnsoffan...
Bara riktigt exklusivt skinn som är "naturellt".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Image
Ugn (A.k.a schabraket) +kopparjordspett+kopparklammer inköpt.
Pulverlackeringsutrustning på ingång. Edit: var tvungen att skruva av dörren för att vi skulle få in den i förrådet, plus att dörren vägde ett ton! (För att inte tala om vad ugnen vägde)

Om nån har en sån här över pm:a gärna.
Imagej
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Dutch wrote:Jag tror allt att bilen överlever en vinter under Carport.
Vet inte om ett tält ger sig på grundorsaken till rost, mitt resonemang: fukten är förutsättning för rost.
Står bilen ute så gör tempväxlingarna att då bilen är kallare än luftens daggpunkt bildas kondens.
Då tältet inte är utrustat med avfuktare så är förtjänsten främst att luftflödet blir mindre och därmed mindre fukt.
Så min rekommendation är in med några avfuktare och några burkat tunn rostskydds vax under bilen.

Angående blästring eller inte. Jag blästrar ”gärna” mindre ytor med aluminium-oxid samt direkt efter på med epoxigrund. Bra med en liten 0,5mm spruta så att man kan blanda och spruta ½ dl.
Sand består av runda korn och biter dåligt. Kräver högre tryck och därmed risk att det slår sig.
I vissa fall har jag tagit bort färg och spackel med mässingborste på vinkelslip, försiktighet krävs så att plåten ej tunnas eller värms så att den slår sig.

-Bosse
Har du testat soda eller is? Tar lite längre tid men plåten påverkas inte, men tar det för lång tid är frågan.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Jovisst, läderklädslarna är oftast väldigt lackerade. Det finns de som har så kallat semi anilin och de är mindre behandlade. Anilinläder är väldigt mjukt, men funkar inte i bilmiljö.

Semi anilin värmer man upp snabbt den kalla årstiden även utan sätesvärme. Summa summarum måste alla typerna smörjas en gång i kvartalet minst. De sker såklart inte.

BMW har haft vattenbuffel, extremt mjukt, men slitstyrkan är exceptionellt låg.

I 87an har jag sportstolar med softläder och det är väldigt mjukt även om det börjar hårdna på vissa ställen
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

olahed wrote: Har du testat soda eller is? Tar lite längre tid men plåten påverkas inte, men tar det för lång tid är frågan.
Sodablästring är nog bra kan nog bli dyrt då jag inte sett bakpulver säljas i tunnor här i sverige. Jag tror att man bryter soda i stora dagbrott i USA och är därmed billigare där.
Andra alternativa blästermedel är plastkulor och nötskal dock brukar priset göra att återvinning krävs.

Kolsyreblästring är en fräck metod inte heller p.g.a. priset något för hemmaverkstan. Kolsyra fryses till pellets och används som media jag har sett annan typ av motordelar bli rena från koks och sot men är osäker på om det biter på färg definitivt inte på rost. Vi rengorde även en EB-svetskammare från kondencerad metallånga på väggarna på jobbet, det blev mycket bra.

Enklaste om man ”måste göra det själv” är, ut med en stor pressening på backen för att förenkla återvinning av sand en torr dag (gärna -10°C då är det torrt!) på med rejält med heltäckande kläder munskydd o.s.v. och blästra med sand.
Gärna aluoxid där rosten har fått grepp.


Schysst ugn BTW, ( ger lite flashback sedan tiden då Sambon drev restaurang)
Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Post by Jakesta »

Kolsyreblästring används väl främst som avancerad rengöring, man kan blästra techtylen från underreden på bilar så originallacken kommer fram oskadad. Har sett att de även blästrar motorrum med motor och kablage osv fortfarande kvar i bilen, det blir superfint, helt rent och torrt.
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Dutch wrote:
olahed wrote: Har du testat soda eller is? Tar lite längre tid men plåten påverkas inte, men tar det för lång tid är frågan.
Sodablästring är nog bra kan nog bli dyrt då jag inte sett bakpulver säljas i tunnor här i sverige. J


Schysst ugn BTW, ( ger lite flashback sedan tiden då Sambon drev restaurang)
Bosse
Jo det går att köpa soda i förpackning för sodablästring. Tror det fanns på biltema eller om det var mekonomen el dylikt.
Tackar! Jo jag tycker mig gjort ett riktigt kap med ugnen, fick den så billigt att jag funderar på att sälja den för att använda vinsten till att pimpa bilen :D

Nån som har koll på hur den nya vinylen som man bl.a. hittar på ebay som "Porsche upholstery" är? Är det nåt att ha? Har ju som den uppmärksamme lagt märke till ett par galonsäten här hemma :roll: :oops:
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Jakesta wrote:Kolsyreblästring används väl främst som avancerad rengöring, man kan blästra techtylen från underreden på bilar så originallacken kommer fram oskadad. Har sett att de även blästrar motorrum med motor och kablage osv fortfarande kvar i bilen, det blir superfint, helt rent och torrt.
Jo men tyckte jag läste nånstans att man kan styra åverkan genom tryck samt nåt med olika typer av ispellets men det är väl mest för rengöring som du säger.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
Post Reply