Soppan, vem vet och kan?
Soppan, vem vet och kan?
Hello alla,
Jag börjar känna stor oro för vad det är vi får när vi tankar våra bilar. Min okunskap i ämnet är stor och jag är säker på att några av er kanske vet mer.
Saker som jag hört ganska nyligen är att VPower som jag alltid värderat högt (utan kunskap dock), numera sedan det blev ST1 enbart är en "vanlig" 95-oktanare som spätts ut med alkohol (E85?) för att få ett högre oktantal.
En racingkollega till mig berättade igår att alkoholinblandningen löste upp de skumplastbitarna vi har i racetankar av säkerhetsskäl, och skapade en bedrövlig sörja som sedan proppar igen filter och i värsta fall mycket mer.
Att våra gamla bilar inte tål de här kemikalierna i slangar och packningar vet vi redan och därför är det superviktigt vad vi ska tanka, eller?
Måste vi snart köpa racebränsle för dyra pengar för att kunna köra (i alla fall de kraftfullare motorerna)?
Hjälp?
Bernard
Jag börjar känna stor oro för vad det är vi får när vi tankar våra bilar. Min okunskap i ämnet är stor och jag är säker på att några av er kanske vet mer.
Saker som jag hört ganska nyligen är att VPower som jag alltid värderat högt (utan kunskap dock), numera sedan det blev ST1 enbart är en "vanlig" 95-oktanare som spätts ut med alkohol (E85?) för att få ett högre oktantal.
En racingkollega till mig berättade igår att alkoholinblandningen löste upp de skumplastbitarna vi har i racetankar av säkerhetsskäl, och skapade en bedrövlig sörja som sedan proppar igen filter och i värsta fall mycket mer.
Att våra gamla bilar inte tål de här kemikalierna i slangar och packningar vet vi redan och därför är det superviktigt vad vi ska tanka, eller?
Måste vi snart köpa racebränsle för dyra pengar för att kunna köra (i alla fall de kraftfullare motorerna)?
Hjälp?
Bernard
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Re: Soppan, vem vet och kan?
Hej Bernard, otroligt fin bil du har...
Jag tankar Statoil MilesPLUS 98, tycker att det verkar vara bästa alternativet sen Shell slutade sälja "riktig" V-Power.
Här kan du läsa:
https://www.statoil.se/sv_SE/pg13340724 ... miles.html
Det finns skum som tål etanol, här tex.
http://dalhems.com/sv/p/cd5735a07c2d438 ... skum-liter
Ser fram mot att få se/höra din bil i framtiden..
Jag tankar Statoil MilesPLUS 98, tycker att det verkar vara bästa alternativet sen Shell slutade sälja "riktig" V-Power.
Här kan du läsa:
https://www.statoil.se/sv_SE/pg13340724 ... miles.html
Det finns skum som tål etanol, här tex.
http://dalhems.com/sv/p/cd5735a07c2d438 ... skum-liter
Ser fram mot att få se/höra din bil i framtiden..
Re: Soppan, vem vet och kan?
Supertack för tipsen Poppe (och berömmet om bilen)!
Dags att skaffa nytt tankkort!
Det som gör mig mest upprörd är att man inte får information om vad som distribueras. På min vanliga familjebil (Alfa 159 Sportwagon 3,2) tändes motorvarningslampan efter en tankning. Jag åkte och kollade upp felkoden och den varnade om fel innehåll i bränsleblandningen, vilket tydligen inte är bra för den typen av motor.
Finns det inte krav på vad som kommer ut ur pumparna? Eller att vi i alla fall vet vad det är?
All the best,
Bernard
Dags att skaffa nytt tankkort!
Det som gör mig mest upprörd är att man inte får information om vad som distribueras. På min vanliga familjebil (Alfa 159 Sportwagon 3,2) tändes motorvarningslampan efter en tankning. Jag åkte och kollade upp felkoden och den varnade om fel innehåll i bränsleblandningen, vilket tydligen inte är bra för den typen av motor.
Finns det inte krav på vad som kommer ut ur pumparna? Eller att vi i alla fall vet vad det är?
All the best,
Bernard
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Re: Soppan, vem vet och kan?
Hej
Jag kanske läst slarvigt eller är trött nu men var i all den här "informationen" står det hur många % etanol det är i den här soppan?
Jag kanske läst slarvigt eller är trött nu men var i all den här "informationen" står det hur många % etanol det är i den här soppan?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Soppan, vem vet och kan?
Innehållet inklusive etanol innehåll framgår av säkerhetsdatabladet. För tidigare nämnda miles plus, upp till 5%.
Tyvärr nämns inget intressant som värmevärde eller flamutbredningshastighet.
Alkylatbensin är nog det enda etanolfria alternativet idag.
Bernard har du en trädgårdsmaskinhandel som säljer i lösvikt så blir det inte så extremdyrt.
Jag tror att Aspen 4 med 95 oktan är ok.
Väldigt rent bränsle som inte ger avlagringar eller sotar.
En jobbarkompis som trimmar tvåtaktare säger att det varvar lite bättre med Aspen 2 detta indikerar att flamutbredningshastigheten är bättre. Hög flamutbredningshastighet motverkar även spikningar och möjliggör att höjja tändningen lite.
Bosse
Tyvärr nämns inget intressant som värmevärde eller flamutbredningshastighet.
Alkylatbensin är nog det enda etanolfria alternativet idag.
Bernard har du en trädgårdsmaskinhandel som säljer i lösvikt så blir det inte så extremdyrt.
Jag tror att Aspen 4 med 95 oktan är ok.
Väldigt rent bränsle som inte ger avlagringar eller sotar.
En jobbarkompis som trimmar tvåtaktare säger att det varvar lite bättre med Aspen 2 detta indikerar att flamutbredningshastigheten är bättre. Hög flamutbredningshastighet motverkar även spikningar och möjliggör att höjja tändningen lite.
Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Re: Soppan, vem vet och kan?
Men hur funkar 95-oktanig alkylatbensin till motorer med högre komp? Trelitersmotorerna efter -80 kräver ju 98 oktan.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Soppan, vem vet och kan?
Det finns en alternativ oktantalsmätningsmetod för högt varv och belastning jag har för mig att alkylat inte tappar så mycket. (Tror att det benämns MON jag är i 3g skugga idag så det blir fritt ur minnet).
Bäst vore om någon provar under kontrollerade former dvs med afr eller egt mätning.
Bosse
Bäst vore om någon provar under kontrollerade former dvs med afr eller egt mätning.
Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Re: Soppan, vem vet och kan?
Var tankade du Alfan någonstans? Vore intressant att veta..Bernard wrote:Supertack för tipsen Poppe (och berömmet om bilen)!
Dags att skaffa nytt tankkort!
Det som gör mig mest upprörd är att man inte får information om vad som distribueras. På min vanliga familjebil (Alfa 159 Sportwagon 3,2) tändes motorvarningslampan efter en tankning. Jag åkte och kollade upp felkoden och den varnade om fel innehåll i bränsleblandningen, vilket tydligen inte är bra för den typen av motor.
Finns det inte krav på vad som kommer ut ur pumparna? Eller att vi i alla fall vet vad det är?
All the best,
Bernard
Frun tankade diesel vid ett tillfälle på JET (heter INGO nu) i vår förra BMW 330d och den stannade nästa dag då det var -28, ställde till mycket problem för oss.. Hädanefter tankar jag/vi bara på Statoil.
Alkylatbensin typ Aspen är utmärkt i gräsklippare, motorsåg och liknande, hade inte kört med det i bil på landsväg..
Re: Soppan, vem vet och kan?
Tretvåan, om jag tankar Preem eller det som är närmast till hands så hackar vagnen så nåt kommer att gå sönder, med v power( gamla typen) så går den perfekt och känns som några storlekar större motor.
Vanlig Statoil har funkat körmässigt.
Aspen med 102,RON kostar 35 kronor litern på 200 liters fat och är lagringsstabil.
Det är egentligen billigt, tidigt åttiotal kostade det ungefär tusen kronor hästen när man trimmade en porsche, valde det kostar idag kan nån annan få värdera. Det kan bli ganska mycket drivmedel motsvarande lätt trimning.
Sannolikt skulle det vara ett bra köp med racebensinen, men slabbigt.
För övrigt trodde jag nog att check engine lampan lyste konstant på bilar tillverkade söder om alperna...
Vanlig Statoil har funkat körmässigt.
Aspen med 102,RON kostar 35 kronor litern på 200 liters fat och är lagringsstabil.
Det är egentligen billigt, tidigt åttiotal kostade det ungefär tusen kronor hästen när man trimmade en porsche, valde det kostar idag kan nån annan få värdera. Det kan bli ganska mycket drivmedel motsvarande lätt trimning.
Sannolikt skulle det vara ett bra köp med racebensinen, men slabbigt.
För övrigt trodde jag nog att check engine lampan lyste konstant på bilar tillverkade söder om alperna...
Re: Soppan, vem vet och kan?
Det låter mysko om V-power bara skulle vara 95 oktan + etanol.
Enligt databladet ska det typiskt var 98.3 oktan (RON) och man 5% etanol (vilket det är i all svensk bensin).
http://www.shellstationer.se/documents/ ... 98e7c25513
Däremot kan jag tänka mig att mindre nogräknade ställen pytsar i 95 i sina tankar om 98an är slut. Jag tror inte det är någon skillnad på "mack-fabrikat" där.
Tyvärr kan man inte kontrollera vad som finns i tankarna på macken, de kan ju slå i vad för skit som helst och man är helt rättslös.
Läste något gammal på rejsa om en kille som körde sönder sin racemotor och misstänkte bränslet. När han kollade upp det så bestod det till 30% av diesel !!
Finns nyare exempel för E85 där ägare till E85 bilar mätt upp etanolinnehållet i bränslet och det kan variera kraftigt, från E60 till E95....
Så jag tror att vad som finns i tankarna kan variera stort från mack till mack och över tiden.
Enligt databladet ska det typiskt var 98.3 oktan (RON) och man 5% etanol (vilket det är i all svensk bensin).
http://www.shellstationer.se/documents/ ... 98e7c25513
Däremot kan jag tänka mig att mindre nogräknade ställen pytsar i 95 i sina tankar om 98an är slut. Jag tror inte det är någon skillnad på "mack-fabrikat" där.
Tyvärr kan man inte kontrollera vad som finns i tankarna på macken, de kan ju slå i vad för skit som helst och man är helt rättslös.
Läste något gammal på rejsa om en kille som körde sönder sin racemotor och misstänkte bränslet. När han kollade upp det så bestod det till 30% av diesel !!
Finns nyare exempel för E85 där ägare till E85 bilar mätt upp etanolinnehållet i bränslet och det kan variera kraftigt, från E60 till E95....
Så jag tror att vad som finns i tankarna kan variera stort från mack till mack och över tiden.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Soppan, vem vet och kan?
Och Sveriges enda raffinaderi Scanraf i Lysekil ägt av PREEM raffar råolja till bensin och andra produkter dels åt sig själva PREEM och åt Shell m.fl andra oljebolag.
Finns det ingen därute som kan göra oss klokare och berätta hur det verkligen förhåller sig. Oljebolagen är jäviga och vill bara sitt eget bästa.
Finns det ingen därute som kan göra oss klokare och berätta hur det verkligen förhåller sig. Oljebolagen är jäviga och vill bara sitt eget bästa.
Re: Soppan, vem vet och kan?
Det är samma tankbil, diesel ena gången, bensin andra gången och det sker ingen rengöring mellan byten av gods. Vid kallstart åker det med lite bränsle i motoroljan. Bensinresterna förångas, men dieseln blir kvar i motoroljan. Det smörjer såklart inte som det är tänkt. Med lite otur så får man med mer diesel i bensinen och då går såklart inte motorn optimalt.
Förhållandet blir det omvända på en dieselbil, och bensin i motoroljan på en dieselbil förångas.
Förhållandet blir det omvända på en dieselbil, och bensin i motoroljan på en dieselbil förångas.