Försäkring vid bankörning

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Försäkring vid bankörning

Post by laxen911 »

Fråga till de av er som kör bana med er early, tex PCS banmöten: vad har ni för försäkring?

Jag vet att PCS har avtal med IF om försäkring vid PCS banmöten. Detta gäller vad jag förstått alla "vanliga" bilförsäkringar inom IF samt Porsche försäkring. Men är det någon som vet om avtalet även gäller för de som har IFs veteranbilsförsäkring (samlarfordonsförsäkring)? Jag har pratat med två olika personer hos veteransförsäkringsavdelningen hos IF vid två olika tillfällen och fått olika svar; den första trodde det gäller medan den senare var ganska bestämd med att så inte var fallet.

Ytterligare en fråga: de av er som har er early försäkrad hos vanliga IF eller Porsche försäkring: har ni något tak för försäkringsvärdet vid tex stöld eller om bilen blir totalkvaddad? När jag frågade IF och Porsche försäkring om offert på en 65:a fick jag veta att de normalt sett inte försäkrar så pass gamla bilar och det finns ett tak på försäkringsvärdet, oberoende av marknadsvärdet. De hänvisade istället till deras veteransbilsförsäkringar för att få ett mer marknadsmässigt försökringsvärde. Problemet är då att man inte täcks av PCS avtal om bankörning?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkring vid bankörning

Post by MagnusW »

IF har ett tak på 200.000 kr för bilar som är äldre än 30 år. Så alla här som har IF, byt OMEDELBART!
Jag bytte till porscheförsäkring, som inte har denna begränsning, trots att de är en del av IF.

Hur det står till med IFs entusiast/samlar försäkringar och PCS bankörningar vet jag ej, misstänker att det är andra vilkor där. PCS bankommité kanske vet, Peter C (medlem i bankommitén) brukar ju läsa/skriva här han kanske har något utlåtande?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Försäkring vid bankörning

Post by peterc »

Har en sådan försäkring på min SC-Cab och är av uppfattningen att det inte gäller.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Försäkring vid bankörning

Post by blomman »

Det är en djungel, gäller att få tag på rätt person, fick mitt värde uppskrivet rätt rejält på min 964 RS (vanliga IF) efter mkt om och men. Det kostar dock ganska mkt. +5000kr/år för höjning 500'. Dock är den inte 30år. Kommer snart dumpa IF och köra mhrf via 356klubben. Då kör man dock oförsäkrat på Pcs banmöten.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: Försäkring vid bankörning

Post by jsoderbe »

Hej, jag är intresserad av samma fråga men för annat bilmärke än Porsche. Jag kör gärna på bana men det är verkligen inte roligt att göra det utan försäkring. Bara tanken att sätta bilen i räcket gör att jag nästan är lättad när dagen är över, istället för att vilja köra mer. Inte roligt! Porschen vågar jag inte ta ut på bana numera, ingen antispinn och bakmotor i kombination med osäker försäkringssituation gör att jag inte vågar. Att bestämma sig för att köra lugnt funkar inte för mig, hornen växer direkt jag kör ut ur depån.... :-)

Alla idéer är välkomna!


Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkring vid bankörning

Post by MagnusW »

Fösäkringssituationen är inte oklar om man har Porsche försäkring och kör med PCS. Inte i år i alla fall.

Antispinn har jag aldrig saknat trots att jag inte har diffbroms. Men jag har ju bara 255 hästar.

Bakmotorkonceptet är lite för fruktat... Att köra på bana är konsekvent vad det gäller grepp, på gatan kan det variera kraftigt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 9:30 pm
Location: Stockholm

Re: Försäkring vid bankörning

Post by Selu »

Har kört Modernas Bilsport och Mc som även tidigare ägaren körde men funderat på att byta. Fick samtal från IF där han hävdade att han inte kunde se någon gräns på 200k på bil över 30år. Men gissar han inte läste villkoren riktigt noga. Bilsport och MC kräver att bilen står i garage på hemorten under nattetid. IFs entusiast som jag fattat det måste den alltid stå i samma garage nattetid vilket gör att du aldrig skulle kunna resa bort med bilen. Vanlig försäkring från IF kostade för min bil 3 gånger så mycket. Porscheförsäkringen kollade jag men dom tyckte min bil var för gammal då.

Men stämmer det att vanlig IF-försäkring är godkänt för PCS-bankörning?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkring vid bankörning

Post by MagnusW »

Jag tecknade idag en ny försäkring hos Porscheförsäkring för min 69a, via webben.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Försäkring vid bankörning

Post by peterc »

If / Porscheförsäkring gäller på PCS banmöten. Porscheförsäkring är att föredra pga det som skrivits här ovan om man inte har något specialavtal med If.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Försäkring vid bankörning

Post by HenrikL »

MagnusW wrote:IF har ett tak på 200.000 kr för bilar som är äldre än 30 år. Så alla här som har IF, byt OMEDELBART!
Jag bytte till porscheförsäkring, som inte har denna begränsning, trots att de är en del av IF.

Hur det står till med IFs entusiast/samlar försäkringar och PCS bankörningar vet jag ej, misstänker att det är andra vilkor där. PCS bankommité kanske vet, Peter C (medlem i bankommitén) brukar ju läsa/skriva här han kanske har något utlåtande?
Det verkar som om det är 300.000 kr som gäller numera för If... vanliga bilförsäkring. Från deras försäkringsvillkor:
12. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR VISSA FORDON
12.1 BIL OCH MC ÄLDRE ÄN 30 ÅR
Gäller personbil, lätt lastbil eller mc som inte är försäkrad
som veteranfordon.
Ersättningen från kaskoförsäkring är maximerad till
300 000 kr för bil och 60 000 kr för mc.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkring vid bankörning

Post by MagnusW »

Det var ju ett fall framåt, men jag tror nog att min bil, liksom nästan alla luftkylda Porschar, är värd mer än 300.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Försäkring vid bankörning

Post by MattiasB »

Det värsta är väl egentligen om man kör ihop med nån annan och anses vara skyldig, vad är det som gäller då
egentligen..?
En sak med skador på det egna fordonet men om man ej har försäkring som täcker bankörning, vad gäller som sagt vid
skada med andra bilar involverade? Kan ju bli lite smådyrt om man råkar köra på en 911R eller liknande.
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Försäkring vid bankörning

Post by MagnusW »

MattiasB wrote:Det värsta är väl egentligen om man kör ihop med nån annan och anses vara skyldig, vad är det som gäller då
egentligen..?
En sak med skador på det egna fordonet men om man ej har försäkring som täcker bankörning, vad gäller som sagt vid
skada med andra bilar involverade? Kan ju bli lite smådyrt om man råkar köra på en 911R eller liknande.
På bana blir det ingen vållandeutredning alla tar sina egna skador oavsett hur de uppkommit.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Försäkring vid bankörning

Post by blomman »

MattiasB wrote:Det värsta är väl egentligen om man kör ihop med nån annan och anses vara skyldig, vad är det som gäller då
egentligen..?
En sak med skador på det egna fordonet men om man ej har försäkring som täcker bankörning, vad gäller som sagt vid
skada med andra bilar involverade? Kan ju bli lite smådyrt om man råkar köra på en 911R eller liknande.
Alla tar kostnaden för sin egen bil.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Försäkring vid bankörning

Post by MattiasB »

OK! Det där låter bra.
Tack för klargörandet
-72 ex racer
Post Reply