Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
-
- Posts: 13
- Joined: Thu Jan 19, 2017 2:48 pm
Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Hej!
Jag har kommit över en 911T -72 utan motor och växellåda. Är det så att i stort sett alla motorer med 915-låda passar eller vad ska jag leta efter?
Med passar menar jag utan att göra åverkan i bilen då ambitionen på sikt är att få den i orginalutförande. Bränsle och elsystem kan jag dock anpassa.
Hade t.ex. den här varit "bolt on" i fästen och drivaxlar? viewtopic.php?f=5&t=7487
Jag är tacksam för alla tips.
Med vänliga hälsningar.
/Mattias
EDIT #1: Är det någon som har motor och eller växellåda att sälja är jag givetvis intresserad.
EDIT #2: En blid på den motorlöse från hemresan.
Jag har kommit över en 911T -72 utan motor och växellåda. Är det så att i stort sett alla motorer med 915-låda passar eller vad ska jag leta efter?
Med passar menar jag utan att göra åverkan i bilen då ambitionen på sikt är att få den i orginalutförande. Bränsle och elsystem kan jag dock anpassa.
Hade t.ex. den här varit "bolt on" i fästen och drivaxlar? viewtopic.php?f=5&t=7487
Jag är tacksam för alla tips.
Med vänliga hälsningar.
/Mattias
EDIT #1: Är det någon som har motor och eller växellåda att sälja är jag givetvis intresserad.
EDIT #2: En blid på den motorlöse från hemresan.
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Kan tyvärr inte svaret på din fråga men grattis till bilen , den ser fin ut
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Grattis till bilen vilken färg är det? originalfärg?
Det jag tänker på först är att är det inte rätt kombination på drivaxelflänsar och splines så borde det gå att byta. Och är det inte en tidig växellåda fram till-och-med -74 med mekanisk drivning du sätter i så blir det elektronisk drivning av hastighetsmätare, och och då blir det hastighetsmätare utan silver-plupp i mitten. Sedan är oljesystemet eget på -72 så där behövs garanterat anpassning med rätt rör eller egentillverkning med adapter-lösning. Alltså inget som inte går att ordna ...utan lite mer-jobb
Bengt
Svårt att säga om det passar utan att veta vilken bil den suttit i senast.Hade t.ex. den här varit "bolt on" i fästen och drivaxlar? viewtopic.php?f=5&t=7487
Det jag tänker på först är att är det inte rätt kombination på drivaxelflänsar och splines så borde det gå att byta. Och är det inte en tidig växellåda fram till-och-med -74 med mekanisk drivning du sätter i så blir det elektronisk drivning av hastighetsmätare, och och då blir det hastighetsmätare utan silver-plupp i mitten. Sedan är oljesystemet eget på -72 så där behövs garanterat anpassning med rätt rör eller egentillverkning med adapter-lösning. Alltså inget som inte går att ordna ...utan lite mer-jobb
Bengt
@lagteknik
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Med tanke på vad motor och låda kostar i dagens läge - samt risken för en dyr renovering ovanpå inköpspriset - är frågan om det inte är bättre att jaga fram "rätt" motor och låda direkt. En 72T motor borde inte vara omöjlig att hitta.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Håller med Bengt. Låter som bättre idé att göra jobbet en gång.
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Har en 2.4 med lite trimkammar som är nyrenoverad av perrys motor som ligger I garaget som är till salu för 90 000:-
( 70 000:- utan förgasare)
mvh
rolf@gr-avloppsrensning.nu
( 70 000:- utan förgasare)
mvh
rolf@gr-avloppsrensning.nu
-
- Posts: 13
- Joined: Thu Jan 19, 2017 2:48 pm
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Hej!Roffe wrote:Har en 2.4 med lite trimkammar som är nyrenoverad av perrys motor som ligger I garaget som är till salu för 90 000:-
( 70 000:- utan förgasare)
mvh
rolf@gr-avloppsrensning.nu
Jag har skickat ett mail till dig.
/Mattias
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Grattis till bilen och välkommen hit!Litenochklen wrote:Jag har kommit över en 911T -72 utan motor och växellåda.
Vet du serienumret på originalmotorn? Tror det stod i instruktionsboken eller servicehäftet. Annars slå en signal till Porsche eller gå in till dem om du är nära och be att få produktionsinfon till din bil. Har du sedan tur kan du hitta originalmotorn genom sökesannonser här och på lite andra ställen. Lite nål i höstack men kan vara värt ett försök.
-
- Posts: 13
- Joined: Thu Jan 19, 2017 2:48 pm
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Bilen är Import från USA och omlackad på 80-talet. Från början var den gul som bilen längst upp på den här sidan.
Som jag har förstått det Berättar Porsche inte vilket nummer det ska vara men om man har ett nummer kan de säga om det är rätt eller fel. Förmodligen för att förhindra att det ska bytas nummer för att få "matching numbers".
Jag har luskat ut att motornummret borde vara inom spannet 6120001-6124478 och med tanke på chasienummret förmodligen i början av serien.
Instuktionsbok och servcehäfte ingick tyvärr inte i köpet.
Som jag har förstått det Berättar Porsche inte vilket nummer det ska vara men om man har ett nummer kan de säga om det är rätt eller fel. Förmodligen för att förhindra att det ska bytas nummer för att få "matching numbers".
Jag har luskat ut att motornummret borde vara inom spannet 6120001-6124478 och med tanke på chasienummret förmodligen i början av serien.
Instuktionsbok och servcehäfte ingick tyvärr inte i köpet.
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Kolla med Marco på elevenparts , du kan fylla i ditt chassi nummer där och verifiera att du äger bilen så får du ett mail med rätt motornummret för din bil . Funkade på min bil
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Är det verkligen så viktigt med matching number? Om originalmotorn havererade på 70-talet och Porsche satte in en likadan på garantin är den bilen värd mindre? Så nära man kan komma idag är "matching type", i mitt fall 911/41 för en 911 Targa från 1975. Nu vill jag hellre ha 175hk än 150hk och då är det 911/81 från 1976-1977 som gäller och dessutom passar rakt av.
Re: Vilka drivlinor passar i en 911T från -72?
Det verkar så på marknaden. Själv tycker jag ett motorbyte inte skulle påverka så mycket. Värre är det med karossbyte anser jag. Sen finns det också "home made matching number". Kolla noga fonten på motornumret. Har blivit vanligare och vanligare på dyra samlarbilar.Ivar82 wrote:Är det verkligen så viktigt med matching number? Om originalmotorn havererade på 70-talet och Porsche satte in en likadan på garantin är den bilen värd mindre?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken