Motorn startar inte... NU STARTAR DEN!!!!!
Motorn startar inte... NU STARTAR DEN!!!!!
Hej,
Ska försöka få snurr på min 2,7 maskin med förgasare men det blir ingen gnista på brytarna.
CDI boxen är kollad och ok. Kablaget från CDI boxen är kopplat enligt: A=till 15 på tändspolen, B= + från batteriet och C=till utsidan på strömfördelaren (brytarna) tillsammans med kabel till varvräknaren. Jordflätorna från skalet på CDIboxen är kopplat till minus på tändspolen och till vänster kamkåpa, Har även jordat CDI skalet direkt i karossen.
När jag slår till tändningen (boxen piper) och brytarspetsarna är isär har jag 12 V från boxen (C kontakten) på brytarna. När jag sluter dem =0V.
När jag stänger av tändningen gnistrar det mellan 15 och tändkabeln på spolen.
Har provat med en annan spole, samma fel. Har även provat att flytta jordflätan på kamkåpan till strömfördelarens utsida men samma resultat.
Har även en jordkabel från minus på tändspolen till fläktkåpan.
Jag får ingen gnista mellan brytarspetsarna. Vad är det jag missar????
Mvh
Loffe
Ska försöka få snurr på min 2,7 maskin med förgasare men det blir ingen gnista på brytarna.
CDI boxen är kollad och ok. Kablaget från CDI boxen är kopplat enligt: A=till 15 på tändspolen, B= + från batteriet och C=till utsidan på strömfördelaren (brytarna) tillsammans med kabel till varvräknaren. Jordflätorna från skalet på CDIboxen är kopplat till minus på tändspolen och till vänster kamkåpa, Har även jordat CDI skalet direkt i karossen.
När jag slår till tändningen (boxen piper) och brytarspetsarna är isär har jag 12 V från boxen (C kontakten) på brytarna. När jag sluter dem =0V.
När jag stänger av tändningen gnistrar det mellan 15 och tändkabeln på spolen.
Har provat med en annan spole, samma fel. Har även provat att flytta jordflätan på kamkåpan till strömfördelarens utsida men samma resultat.
Har även en jordkabel från minus på tändspolen till fläktkåpan.
Jag får ingen gnista mellan brytarspetsarna. Vad är det jag missar????
Mvh
Loffe
Last edited by loffe911 on Sun Mar 26, 2017 6:39 pm, edited 1 time in total.
Re: Motorn startar inte...
Du skall inte ha någon gnista över brytarna, de ger bara en signal till CDI boxen.
Har du en CDI spole? En "vanlig" spole har mycket högre "uppväxling" och för hög induktans för CDI. CDI boxen ger hög spänning men låg ström och använder "spolen" som transformator att höja spänningen, inte att lagra energi som en spole i Kettering tändning.
Var försiktig, CDI boxen kan ge dig en rejäl stöt!
Har du en CDI spole? En "vanlig" spole har mycket högre "uppväxling" och för hög induktans för CDI. CDI boxen ger hög spänning men låg ström och använder "spolen" som transformator att höja spänningen, inte att lagra energi som en spole i Kettering tändning.
Var försiktig, CDI boxen kan ge dig en rejäl stöt!
Re: Motorn startar inte...
Hur gick det, startade motorn? Återkoppla gärna!
Re: Motorn startar inte...
Hej Mikael,
Tack för hjälpen så länge.
Nope, tyvärr.
Jag har kommit så långt att jag har gnista på alla stiften. Den startar om jag kör på startmotorn men sen stannar den.
Har tagit kompprov och det ligger mellan 9-11 kg.
Det komemr bensin till förgasarna och vidare till cylindrarna.
Ställt tändningen provisoriskt med provlampa.
Tändföljden är rätt.
När jag startar känns det som den går tungt.
Ska kolla kaminställningarna i helgen.
Återkommer i ärdendet.Någon har mer input?
Tack för hjälpen så länge.
Nope, tyvärr.
Jag har kommit så långt att jag har gnista på alla stiften. Den startar om jag kör på startmotorn men sen stannar den.
Har tagit kompprov och det ligger mellan 9-11 kg.
Det komemr bensin till förgasarna och vidare till cylindrarna.
Ställt tändningen provisoriskt med provlampa.
Tändföljden är rätt.
När jag startar känns det som den går tungt.
Ska kolla kaminställningarna i helgen.
Återkommer i ärdendet.Någon har mer input?
Re: Motorn startar inte...
Går den runt lätt om du drar runt den manuellt?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motorn startar inte...
Magnus,
Ja, jag kan dra den med en 19mm nyckel utan problem men
känner ju kompressionen när jag drar runt.
Ja, jag kan dra den med en 19mm nyckel utan problem men
känner ju kompressionen när jag drar runt.
Re: Motorn startar inte...
Går den om du ger den startgas eller pumpar på gasen?
Vad har du ställt tändningen på på tomgång?
Vad har du ställt tändningen på på tomgång?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motorn startar inte...
Den går så länge jag kör på startmotorn och pumpar men så fort jag släpper nyckeln stannar den.
Tändningen på tomgång står på 5 grader ATDC.
Motorn är en 2,7 med weber 46or. RS-spec på kammarna.
Tändningen på tomgång står på 5 grader ATDC.
Motorn är en 2,7 med weber 46or. RS-spec på kammarna.
Re: Motorn startar inte...
Om spjällen är justerade så att motorn får luft så låter det som om den inte får tillräckligt med soppa.
Jag antar att du satt i nya stift. Hur ser stiften ut?
Jag antar att du satt i nya stift. Hur ser stiften ut?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motorn startar inte...
Var länge sedan jag höll på med förgasare men.....
Bränsletryck? Flotörnivåer?
Bränsletryck? Flotörnivåer?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Motorn startar inte...
Magnus:
Nya stift isatt. Ser fortfarande fina ut. Spjäll öppnar enligt gaspådrag. Accpumparna funkar också.
Peter:
Ska kolla bränsletryck och flottörnivå ikväll.
Uppdaterar efter detta.
Nya stift isatt. Ser fortfarande fina ut. Spjäll öppnar enligt gaspådrag. Accpumparna funkar också.
Peter:
Ska kolla bränsletryck och flottörnivå ikväll.
Uppdaterar efter detta.
Re: Motorn startar inte...
loffe911 wrote:Magnus:
Nya stift isatt. Ser fortfarande fina ut. Spjäll öppnar enligt gaspådrag. Accpumparna funkar också.
Peter:
Ska kolla bränsletryck och flottörnivå ikväll.
Uppdaterar efter detta.
Tänkte om det är så att spjällen är för stängda och eller att tomgångsskruvarna inte är tillräckligt öppna.
Vettigt att kolla flottörnivåerna, låter som om den kanske bara på accpumparna om den bara går om du pumpar på gasen.
Men man måste hålla koll på stiften, skruva dem ut och in, se om de blir sotiga, vita, luktar bensin etc. Jätteroligt när motorn blir varm
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motorn startar inte...
Dum fråga kanske, men har du kollat så att bränslepumpen går med nyckeln i läge II på tändningslåset?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Motorn startar inte...
Tändningslåsen är notoriskt dåliga på 911. Mät upp så att du verkligen har spänning på tändbox och bränslepump när du släpper nyckeln från startläget när motorn går igång.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Motorn startar inte...
Bra inlägg om tändningslåset. Jag jobbar lite på en 69a där bara "startmotorläget" fungerar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motorn startar inte...
Gokväll!
Tack för allt engagemang ni visar.
Ikväll har följande gjorts.
Peter: bränsletryck 0,25 och flottörnivå ok.
Felix: bränslepumpen surrar och cdi boxen piper när nyckeln går tillbaka till läge II.
Henrik: jag har kopplat förbi tändningslåset och provat men med samma resultat.
Har kollat på elschemat och det står något om auxiliary starting relay och undrar vad det är och om jag ska/måste ha det och isf var sitter det?
På bilden nedan är det från vänster (tror jag): kopplad kabel till elbakrutan, varvtalsrelä, elbakruta relä, laddrelä. Saknas det något på panelen?
Det finns ju några lösa kontaktstycke kvar.
Tack för allt engagemang ni visar.
Ikväll har följande gjorts.
Peter: bränsletryck 0,25 och flottörnivå ok.
Felix: bränslepumpen surrar och cdi boxen piper när nyckeln går tillbaka till läge II.
Henrik: jag har kopplat förbi tändningslåset och provat men med samma resultat.
Har kollat på elschemat och det står något om auxiliary starting relay och undrar vad det är och om jag ska/måste ha det och isf var sitter det?
På bilden nedan är det från vänster (tror jag): kopplad kabel till elbakrutan, varvtalsrelä, elbakruta relä, laddrelä. Saknas det något på panelen?
Det finns ju några lösa kontaktstycke kvar.
Re: Motorn startar inte... NU STARTAR DEN!!!!!
Nu är första delen på mysteriet löst.
När jag tog bort kabeln på strömfördelaren som går till varvräknaren så startade den med en gång.
Nu ska jag bara ta reda på om det är varvräknaren eller kablaget dit som är fel.
Tack för all input jag fått. Uppskattas verkligen!
När jag tog bort kabeln på strömfördelaren som går till varvräknaren så startade den med en gång.
Nu ska jag bara ta reda på om det är varvräknaren eller kablaget dit som är fel.
Tack för all input jag fått. Uppskattas verkligen!