Ojämn tomgång vid kall motor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Porsche911 »

Hej

Vid start när motorn är kall så börjar varven gå upp och ner, precis som att man sitter och pumpar på gasen.
Troligen har väl detta något med tomgångsmotorn att göra men finns någon lösning istället för att byta ut delen?

Motorn är en 3,0 som sitter i min 83a
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by MagnusW »

Den går nog lite snålt. Kan bero på att den får tjuvluft någonstans, eller på att warm-up-regulator (wur) inte längre funkar som från fabriken.
Oftast kan man dock bara skruva "upp" blandningen på co-halt skruven ett par hack (skruva medurs).
Kolla senaste besiktningspapperet vilken co-halt den hade, antagligen 1% eller mindre?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Poppe »

Kör du med 0,2% tvåtaktsolja i bensinen?

Om inte testa det :wink:
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Porsche911 »

OK, provar. Det är dags för besiktning i år. Bilen går dock kanon efter några minuter

Men tvåtaktsolja känns annorlunda,
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Poppe »

Porsche911 wrote:OK, provar. Det är dags för besiktning i år. Bilen går dock kanon efter några minuter

Men tvåtaktsolja känns annorlunda,

Dagens bensin är kärv, alla bilar med mekanisk insprutning mår bra av lite tvåtaktsolja i bensinen.

Ligger CO onödigt högt kan du justera ned CO-halt, gå inte för lågt, då kan du få magerryckningar i låga fart vilket är irriterande.

Är det bara vid kallstart är det säkerligen WUR som behöver ses över. Ojämn tomgång på bil med K-Jetronic vid kallstart tyder på att motorn går fett, du kan kontrollmäta och justera din WUR ganska enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=65-03E4UXWg

Om sliden i bränslehuvudet kärvar bara så lite så kan du få oregelbunden gång i motorn, jag tycker att 0,2% tvåtaktsolja kan vara värt att prova i första hand och det skadar inte att du fortsätter med det även om det inte avhjälpte den oregelbundna gången. Hjälpte det inte kan du plocka loss WUR och kontrollmäta den, se beskrivning ovan.

Använd gärna en lågrykande olja som inte bildar så mycket sot, Biltema har en syntetisk som duger gott.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022980/
Last edited by Poppe on Thu Apr 20, 2017 7:04 pm, edited 1 time in total.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by felix83 »

Min gör samma sak, men eftersom den går bra i övrigt så har jag inte brytt mig om att undersöka det närmare. Jag väljer att se det som ett karaktärsdrag... :)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Porsche911 »

Det låter som att 0,2% olja blir det även i mina bilar.
Hoppas att det hjälper annars kanske man får se det som karaktärsdrag som Felix skrev :)
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by felix83 »

Jag passade på att fråga Dick (Perrys motor) om detta när jag tittade till min motor. Jag vill minnas att han sade att det är kallstartsventilen. Tydligen kostar den runt 10 000 kr + moms från Porsche :shock:, så jag låter min bil fortsätta vandra på tomgången vid kallstart.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Poppe »

felix83 wrote:Jag passade på att fråga Dick (Perrys motor) om detta när jag tittade till min motor. Jag vill minnas att han sade att det är kallstartsventilen. Tydligen kostar den runt 10 000 kr + moms från Porsche :shock:, så jag låter min bil fortsätta vandra på tomgången vid kallstart.

Den går att justera, se mitt inlägg ovan :wink:
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by HenrikL »

Kallstartsventilen är väl bara ett insprutningsmunstycke som inte ens hos Porsche kostar 10 tusen? Gissar att det syftas på varmkörningsregulatorn ("warm-up regulator") eller tillsatsluftsliden ("auxillary air regulator"). Båda dessa går att mäta upp innan man renoverar eller köper ny.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by felix83 »

HenrikL wrote:Kallstartsventilen är väl bara ett insprutningsmunstycke som inte ens hos Porsche kostar 10 tusen? Gissar att det syftas på varmkörningsregulatorn ("warm-up regulator") eller tillsatsluftsliden ("auxillary air regulator"). Båda dessa går att mäta upp innan man renoverar eller köper ny.
Så var det säkert! Glöm vad jag sade. :roll:
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Porsche911 »

Jag ska prova att höja co2 halten, var på besiktning i förra veckan och hade 1,3 i värde och det känns lågt.
Har inte köpt någon tvåtakts olja ännu men det kommer.

Hur mäter jag kallstartsventilen
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Poppe »

Porsche911 wrote:Jag ska prova att höja co2 halten, var på besiktning i förra veckan och hade 1,3 i värde och det känns lågt.
Har inte köpt någon tvåtakts olja ännu men det kommer.

Hur mäter jag kallstartsventilen
Japp 1,3 är lågt, då vill gärna motorn rycka i jämn fart.

Med kallstart-ventil menar du WUR misstänker jag

Här är en bra beskrivande film.
https://www.youtube.com/watch?v=65-03E4UXWg

:wink:
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by MagnusW »

Angående co-halten och justera den.

Jag brukar stå på tomgång och ta bort luftfiltret, därifrån kommer man åt den platta som mäter luftflödet.
Om man försiktigt trycker upp plattan manuellt och varvtalet vill öka så vill motorn ha lite mer soppa, då skruvar man ned (medurs) co-skruven 1/4 varv och provar igen. Om motorn står för fett så vill den öka om man drar i armen till plattan.
Antagligen kommer nu tomgången att vara för hög så man får skruva ned den på tomgångsskruven och köra om proceduren.

Har tillämpat detta på flera 911or och 924or, de brukar gå betydligt bättre efter detta, rappare och utan svajig tomgång och co-halten brukar hamna runt 2-3%. Fullt inom gränsvärdena från bilprovningen men högre än Porsches spec på 1%.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Porsche911 »

Har nu justerat, dock tycker jag det där riktiga klippet är borta. Vid 4000 varv händer det inte mycket mer än det som kommer innan.
Tidigare var det mer en turbo känsla när man drog på.

Däremot är vandrandet borta på tomgångennär den är kall och det är skönt
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Ojämn tomgång vid kall motor

Post by Poppe »

Porsche911 wrote:Har nu justerat, dock tycker jag det där riktiga klippet är borta. Vid 4000 varv händer det inte mycket mer än det som kommer innan.
Tidigare var det mer en turbo känsla när man drog på.

Däremot är vandrandet borta på tomgångennär den är kall och det är skönt
Det bästa är att koppla på en bredbandslambda så kan man se blandningsförhållande över hela registret.

Jag har som du kan låna men det är lite långt till Växjö från Bålsta :wink:

Den här är bra http://www.mrtuning.se/p/universal/mata ... ljare.html
Post Reply