Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Hej,
Har en 2.2l S maskin med MFI i min bil. De av er som har liknande motorer (eller tror er veta iaf): har ni några tips/rek vad man ska tänka på vad gäller väl av bensin (oktantal)? Av det som idag brukar finnas tillgängligt hos de de större mackarna; vad väljer ni och varför? Hur viktigt är oktantalet, vad är det lägsta man bör köra med? Är just nu på bilsemester i Danmark och de har inget högre än 95 oktan! Blir lite orolig med tanke på att en 2.2S maskin har relativt högt komp?
Har en 2.2l S maskin med MFI i min bil. De av er som har liknande motorer (eller tror er veta iaf): har ni några tips/rek vad man ska tänka på vad gäller väl av bensin (oktantal)? Av det som idag brukar finnas tillgängligt hos de de större mackarna; vad väljer ni och varför? Hur viktigt är oktantalet, vad är det lägsta man bör köra med? Är just nu på bilsemester i Danmark och de har inget högre än 95 oktan! Blir lite orolig med tanke på att en 2.2S maskin har relativt högt komp?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
98an har generellt mindre tillsatser medans 95orna lär ha lite olika tillsatser beroende på kedja
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Kanske skulle det gå att ställa in en tidigare tändpunkt för att funka med 95 oktan? Annars har nog Shell bensin som funkar:laxen911 wrote:Är just nu på bilsemester i Danmark och de har inget högre än 95 oktan! Blir lite orolig med tanke på att en 2.2S maskin har relativt högt komp?
http://www.shell.dk/motorists/shell-fue ... power.html
m v h Henrik
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Tack för tipset Henrik ser ut enl hemsidan att V-power ska finnas !henca wrote:Kanske skulle det gå att ställa in en tidigare tändpunkt för att funka med 95 oktan? Annars har nog Shell bensin som funkar:laxen911 wrote:Är just nu på bilsemester i Danmark och de har inget högre än 95 oktan! Blir lite orolig med tanke på att en 2.2S maskin har relativt högt komp?
http://www.shell.dk/motorists/shell-fue ... power.html
m v h Henrik
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Jag har övergav V-power när de sänkte oktantalet och blandade i alkohol för några år sedan.
Kör numera på circle k miles plus 98 oktan och blandar i Tripak. Funkar fint.
Kör numera på circle k miles plus 98 oktan och blandar i Tripak. Funkar fint.
356A -59
Carrera -84
Carrera -84
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Har skrivit det förr, men ALL bensin har etanol i sig idag. Bara för att man alltid tankar samma märke är inte samma sak som att man alltid tankar samma bensin. Det beror på vilken depå som förser det området med bensin.
Kör på 98, helst från en station med lite omsättning, resten är en gissningslek...
Kör på 98, helst från en station med lite omsättning, resten är en gissningslek...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Okej jag förstår resonemanget att välja 98 framför 95 oktan då den första i allmänhet har färre tillsatser. Men jag var främst intresserad av att förstå hur viktigt oktantalet som sådant är? Jag brukar tanka 98 Miles plus hos Circle K. Men om jag någon gång skulle behöva tanka 95 oktan, hur illa är det? Ingen risk för spikning hos en 2.2S maskin?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Du hör i allmänhet spikning. Segdra inte och ta inte ut höga effekter. Kör med ägg under högerfoten. Låt motorn gå lätt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Ok tolkar ditt svar som att jag bör köra försiktigt och uppmärksamma ev spikningsljud om jag någon gång skulle tvingas tanka 95 oktan.peterc wrote:Du hör i allmänhet spikning. Segdra inte och ta inte ut höga effekter. Kör med ägg under högerfoten. Låt motorn gå lätt.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Hur högt komp har du? Jag har kört med 11,5 komp och lite racigare kammar på 95 oktan utan problem (dock ej porsche), så det borde gå bra på en S maskin också om man inte har allt för aggresiv tändkurva.
911 SC 3.0 -81
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
En 2,2 S bör ligga på 9,8:1 i kompressionsförhållande, ser ingen anledning till att oroa sig för spikningar med 95 oktan.
Undvik att ligga på hög växel och segdra från låga varv om du känner dig osäker, spikar det så bör du höra det.
Undvik att ligga på hög växel och segdra från låga varv om du känner dig osäker, spikar det så bör du höra det.
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
Var hittar man Tripak?
Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S
I Stockholm så är det Hansen Racing som är nån form av huvudleverantör.insw wrote:Var hittar man Tripak?
Jag har hittat Tripak hos en del Autoexpertenbutiker bl a AR-bil på Studentbacken.
356A -59
Carrera -84
Carrera -84