Ojämn tomgång vid kall motor
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Ojämn tomgång vid kall motor
Hej
Vid start när motorn är kall så börjar varven gå upp och ner, precis som att man sitter och pumpar på gasen.
Troligen har väl detta något med tomgångsmotorn att göra men finns någon lösning istället för att byta ut delen?
Motorn är en 3,0 som sitter i min 83a
Vid start när motorn är kall så börjar varven gå upp och ner, precis som att man sitter och pumpar på gasen.
Troligen har väl detta något med tomgångsmotorn att göra men finns någon lösning istället för att byta ut delen?
Motorn är en 3,0 som sitter i min 83a
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Den går nog lite snålt. Kan bero på att den får tjuvluft någonstans, eller på att warm-up-regulator (wur) inte längre funkar som från fabriken.
Oftast kan man dock bara skruva "upp" blandningen på co-halt skruven ett par hack (skruva medurs).
Kolla senaste besiktningspapperet vilken co-halt den hade, antagligen 1% eller mindre?
Oftast kan man dock bara skruva "upp" blandningen på co-halt skruven ett par hack (skruva medurs).
Kolla senaste besiktningspapperet vilken co-halt den hade, antagligen 1% eller mindre?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Kör du med 0,2% tvåtaktsolja i bensinen?
Om inte testa det
Om inte testa det
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
OK, provar. Det är dags för besiktning i år. Bilen går dock kanon efter några minuter
Men tvåtaktsolja känns annorlunda,
Men tvåtaktsolja känns annorlunda,
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Porsche911 wrote:OK, provar. Det är dags för besiktning i år. Bilen går dock kanon efter några minuter
Men tvåtaktsolja känns annorlunda,
Dagens bensin är kärv, alla bilar med mekanisk insprutning mår bra av lite tvåtaktsolja i bensinen.
Ligger CO onödigt högt kan du justera ned CO-halt, gå inte för lågt, då kan du få magerryckningar i låga fart vilket är irriterande.
Är det bara vid kallstart är det säkerligen WUR som behöver ses över. Ojämn tomgång på bil med K-Jetronic vid kallstart tyder på att motorn går fett, du kan kontrollmäta och justera din WUR ganska enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=65-03E4UXWg
Om sliden i bränslehuvudet kärvar bara så lite så kan du få oregelbunden gång i motorn, jag tycker att 0,2% tvåtaktsolja kan vara värt att prova i första hand och det skadar inte att du fortsätter med det även om det inte avhjälpte den oregelbundna gången. Hjälpte det inte kan du plocka loss WUR och kontrollmäta den, se beskrivning ovan.
Använd gärna en lågrykande olja som inte bildar så mycket sot, Biltema har en syntetisk som duger gott.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022980/
Last edited by Poppe on Thu Apr 20, 2017 7:04 pm, edited 1 time in total.
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Min gör samma sak, men eftersom den går bra i övrigt så har jag inte brytt mig om att undersöka det närmare. Jag väljer att se det som ett karaktärsdrag...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Det låter som att 0,2% olja blir det även i mina bilar.
Hoppas att det hjälper annars kanske man får se det som karaktärsdrag som Felix skrev
Hoppas att det hjälper annars kanske man får se det som karaktärsdrag som Felix skrev
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Jag passade på att fråga Dick (Perrys motor) om detta när jag tittade till min motor. Jag vill minnas att han sade att det är kallstartsventilen. Tydligen kostar den runt 10 000 kr + moms från Porsche , så jag låter min bil fortsätta vandra på tomgången vid kallstart.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
felix83 wrote:Jag passade på att fråga Dick (Perrys motor) om detta när jag tittade till min motor. Jag vill minnas att han sade att det är kallstartsventilen. Tydligen kostar den runt 10 000 kr + moms från Porsche , så jag låter min bil fortsätta vandra på tomgången vid kallstart.
Den går att justera, se mitt inlägg ovan
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Kallstartsventilen är väl bara ett insprutningsmunstycke som inte ens hos Porsche kostar 10 tusen? Gissar att det syftas på varmkörningsregulatorn ("warm-up regulator") eller tillsatsluftsliden ("auxillary air regulator"). Båda dessa går att mäta upp innan man renoverar eller köper ny.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Så var det säkert! Glöm vad jag sade.HenrikL wrote:Kallstartsventilen är väl bara ett insprutningsmunstycke som inte ens hos Porsche kostar 10 tusen? Gissar att det syftas på varmkörningsregulatorn ("warm-up regulator") eller tillsatsluftsliden ("auxillary air regulator"). Båda dessa går att mäta upp innan man renoverar eller köper ny.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Jag ska prova att höja co2 halten, var på besiktning i förra veckan och hade 1,3 i värde och det känns lågt.
Har inte köpt någon tvåtakts olja ännu men det kommer.
Hur mäter jag kallstartsventilen
Har inte köpt någon tvåtakts olja ännu men det kommer.
Hur mäter jag kallstartsventilen
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Japp 1,3 är lågt, då vill gärna motorn rycka i jämn fart.Porsche911 wrote:Jag ska prova att höja co2 halten, var på besiktning i förra veckan och hade 1,3 i värde och det känns lågt.
Har inte köpt någon tvåtakts olja ännu men det kommer.
Hur mäter jag kallstartsventilen
Med kallstart-ventil menar du WUR misstänker jag
Här är en bra beskrivande film.
https://www.youtube.com/watch?v=65-03E4UXWg
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Angående co-halten och justera den.
Jag brukar stå på tomgång och ta bort luftfiltret, därifrån kommer man åt den platta som mäter luftflödet.
Om man försiktigt trycker upp plattan manuellt och varvtalet vill öka så vill motorn ha lite mer soppa, då skruvar man ned (medurs) co-skruven 1/4 varv och provar igen. Om motorn står för fett så vill den öka om man drar i armen till plattan.
Antagligen kommer nu tomgången att vara för hög så man får skruva ned den på tomgångsskruven och köra om proceduren.
Har tillämpat detta på flera 911or och 924or, de brukar gå betydligt bättre efter detta, rappare och utan svajig tomgång och co-halten brukar hamna runt 2-3%. Fullt inom gränsvärdena från bilprovningen men högre än Porsches spec på 1%.
Jag brukar stå på tomgång och ta bort luftfiltret, därifrån kommer man åt den platta som mäter luftflödet.
Om man försiktigt trycker upp plattan manuellt och varvtalet vill öka så vill motorn ha lite mer soppa, då skruvar man ned (medurs) co-skruven 1/4 varv och provar igen. Om motorn står för fett så vill den öka om man drar i armen till plattan.
Antagligen kommer nu tomgången att vara för hög så man får skruva ned den på tomgångsskruven och köra om proceduren.
Har tillämpat detta på flera 911or och 924or, de brukar gå betydligt bättre efter detta, rappare och utan svajig tomgång och co-halten brukar hamna runt 2-3%. Fullt inom gränsvärdena från bilprovningen men högre än Porsches spec på 1%.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Har nu justerat, dock tycker jag det där riktiga klippet är borta. Vid 4000 varv händer det inte mycket mer än det som kommer innan.
Tidigare var det mer en turbo känsla när man drog på.
Däremot är vandrandet borta på tomgångennär den är kall och det är skönt
Tidigare var det mer en turbo känsla när man drog på.
Däremot är vandrandet borta på tomgångennär den är kall och det är skönt
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Ojämn tomgång vid kall motor
Det bästa är att koppla på en bredbandslambda så kan man se blandningsförhållande över hela registret.Porsche911 wrote:Har nu justerat, dock tycker jag det där riktiga klippet är borta. Vid 4000 varv händer det inte mycket mer än det som kommer innan.
Tidigare var det mer en turbo känsla när man drog på.
Däremot är vandrandet borta på tomgångennär den är kall och det är skönt
Jag har som du kan låna men det är lite långt till Växjö från Bålsta
Den här är bra http://www.mrtuning.se/p/universal/mata ... ljare.html