Urban outlaw
Re: Urban outlaw
Håller med tidigare inlägg i förslaget att bryta ur tråddelen med olika motorkoncept och göra det till egen tråd. Underlättar i framtiden vid en sökning.
Re: Urban outlaw
Nu har jag kollat i manualen till SC/RS.
I princip alla väsentliga motordelar har ett specialnummer utom vevaxeln. Sen hur mycket de delar med specialnummer är modifierade är svårt att utröna. Effekt uppges till 255 Hkr vid 7000 rpm. Kamaxlar finns två varianter, en för "rally" 911 105 137 01 resp. 138 01 förmodligen ska dessa ge 255 Hkr. Sen finns det också RSR-kammar i listan som då nog ger de 280-290 som det har skrivits mycket om i den kolorerade motorpressen.
Nu läger jag in den i kassaskåpet igen. Höll på att svimma när jag hörde i Essen vad sådana här säljs för. (Jag har fått min på fabriken)
I princip alla väsentliga motordelar har ett specialnummer utom vevaxeln. Sen hur mycket de delar med specialnummer är modifierade är svårt att utröna. Effekt uppges till 255 Hkr vid 7000 rpm. Kamaxlar finns två varianter, en för "rally" 911 105 137 01 resp. 138 01 förmodligen ska dessa ge 255 Hkr. Sen finns det också RSR-kammar i listan som då nog ger de 280-290 som det har skrivits mycket om i den kolorerade motorpressen.
Nu läger jag in den i kassaskåpet igen. Höll på att svimma när jag hörde i Essen vad sådana här säljs för. (Jag har fått min på fabriken)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Urban outlaw
Fritt ur minnet så finns det minst 4 olika 66 mm vevar. Varav 1 är gjuten och det mig veterligen den enda gjuta veven i en sexa från Porsche. Torsionssvängningar i en boxermotor är på moderat nivå, men man skall inte glömma bort böjstyvheten i veven. Fast vi talar ju boxer och inte V6 där den problematiken är tydligare.
De gamla motorerna hade en högre - om man så vill- trimmningsgrad redan från fabrik. Vevstaken är ett par mm längre och storänden några mm grövre, tyngre men starkare. Den längre staken höjer kolvhastigheten och därmed motorns moment.
För att klara högre varv i moderna motorer har precisionen i ramlagren ökat väsentligt. Det är inte ovanligt att varje ramlager i motorn har sin egen ytter resp inner diam från fabrik. Och syntetoljan skräddarsys mot det spelet. Med en slipad vev och reservdelslager kommer man inte till samma resultat.
Ventilfjädrar kan man shimsa, ca2 mm. En större oljepump är ett sätt men det blir sannolikt ökad luftinblandning, brukar ligga på ca 30% i en normal motor det är inte självklart att det är positivt. Viss borrning av oljekanalen i blocket på de lästa är vanligt.
De gjutna viporna har en fördel, i vissa fall kan de begränsa ett haveri. När det släpper så kan en gjuten vippa fungera som brytpinne och rädda vevpartiet.
De gamla motorerna hade en högre - om man så vill- trimmningsgrad redan från fabrik. Vevstaken är ett par mm längre och storänden några mm grövre, tyngre men starkare. Den längre staken höjer kolvhastigheten och därmed motorns moment.
För att klara högre varv i moderna motorer har precisionen i ramlagren ökat väsentligt. Det är inte ovanligt att varje ramlager i motorn har sin egen ytter resp inner diam från fabrik. Och syntetoljan skräddarsys mot det spelet. Med en slipad vev och reservdelslager kommer man inte till samma resultat.
Ventilfjädrar kan man shimsa, ca2 mm. En större oljepump är ett sätt men det blir sannolikt ökad luftinblandning, brukar ligga på ca 30% i en normal motor det är inte självklart att det är positivt. Viss borrning av oljekanalen i blocket på de lästa är vanligt.
De gjutna viporna har en fördel, i vissa fall kan de begränsa ett haveri. När det släpper så kan en gjuten vippa fungera som brytpinne och rädda vevpartiet.
Re: Urban outlaw
Intressant. Så gatbilen och racebilen hade samma delar fast olika kammar? Minns att jag läst att man kunde dra gatbilen till 7k och racebilen kördes till 8k.peterc wrote:Nu har jag kollat i manualen till SC/RS.
I princip alla väsentliga motordelar har ett specialnummer utom vevaxeln. Sen hur mycket de delar med specialnummer är modifierade är svårt att utröna. Effekt uppges till 255 Hkr vid 7000 rpm. Kamaxlar finns två varianter, en för "rally" 911 105 137 01 resp. 138 01 förmodligen ska dessa ge 255 Hkr. Sen finns det också RSR-kammar i listan som då nog ger de 280-290 som det har skrivits mycket om i den kolorerade motorpressen.
Nu läger jag in den i kassaskåpet igen. Höll på att svimma när jag hörde i Essen vad sådana här säljs för. (Jag har fått min på fabriken)
Re: Urban outlaw
Så är det nog, ska kolla om det fanns olika vippor till de olika kammarna.Selu wrote: Intressant. Så gatbilen och racebilen hade samma delar fast olika kammar? Minns att jag läst att man kunde dra gatbilen till 7k och racebilen kördes till 8k.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Urban outlaw
Oavsett kammar hade man racevippor utan skruvar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Urban outlaw
När vi ändå är inne på vevar, det finns en till med kort slag. Satt i RSR turbo 2,1 litrarna. Även de andra RSR axlarna är speciella och har för mig att de även hade lager med annan fläns.
Re: Urban outlaw
Föredrar gjutna vippor framför smidda av samma anledning som Johannes beskriver. Hellre brusten vippa än totalras..
Går utmärkt att varva 8000 med originalvippor, än så länge, peppar peppar
Viktigast när man vill få snurr på motor, lätta alla rörliga delar och se till att den kan andas..
Busenkelt
Går utmärkt att varva 8000 med originalvippor, än så länge, peppar peppar
Viktigast när man vill få snurr på motor, lätta alla rörliga delar och se till att den kan andas..
Busenkelt
Re: Urban outlaw
Angående vipporna angav jag bara vad det satt i SC/RS.
Vad jag minns så hade racevevaxlarna större hålkärlsdiameter och därmed andra lagerskålar. På RSR tror jag det var enda skillnaden. Man var nog lite rädd för utmattning här. På den 2-liters R-motor jag körde med var vevslängarna dessutom "fasade" längst ut. Fas är nog fel ord för det var rejält. Detta var gjort för att minska luftpumpningen inne i vevhuset. (Hittar ingen bild tyvärr)
En fantastisk motor att köra när man väl lärt sig att växla. Minns att jag körde på ettan i hårnålen på Knutstorp och fick i femman i slutet på rakan. Tror den gjorde 217 km/h vid 8000 rpm. Det var faktiskt en Carrera 6 motor i allt utom vevhus och vevstakar. Liten fläkt till exempel var inte tillåtet för GTS-bilar enligt appendix K men det var det ingen som förstod i Sverige.
Vad jag minns så hade racevevaxlarna större hålkärlsdiameter och därmed andra lagerskålar. På RSR tror jag det var enda skillnaden. Man var nog lite rädd för utmattning här. På den 2-liters R-motor jag körde med var vevslängarna dessutom "fasade" längst ut. Fas är nog fel ord för det var rejält. Detta var gjort för att minska luftpumpningen inne i vevhuset. (Hittar ingen bild tyvärr)
En fantastisk motor att köra när man väl lärt sig att växla. Minns att jag körde på ettan i hårnålen på Knutstorp och fick i femman i slutet på rakan. Tror den gjorde 217 km/h vid 8000 rpm. Det var faktiskt en Carrera 6 motor i allt utom vevhus och vevstakar. Liten fläkt till exempel var inte tillåtet för GTS-bilar enligt appendix K men det var det ingen som förstod i Sverige.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Urban outlaw
Visst är det hålkälen som skiljer. Fasningen härrör antagligen till största delen från utbalanseringen vid konstruktionen för att få krafterna där man vill.
217 km, 38 växlad alltså. Ettrigt värre. Fin låda.
Konstigt att inte lilla fläkten var tillåten för den finns ju med i fabrikerens spec hur tävlingsbilar skulle byggas, åtminstone för de på sextiotalet. Fast de är ju dyrbara så det är väl få som saknar dem...
Vevarna tillverkas för övrigt av firma Alfing i Aalen, en timme öst om Stuttgart.
217 km, 38 växlad alltså. Ettrigt värre. Fin låda.
Konstigt att inte lilla fläkten var tillåten för den finns ju med i fabrikerens spec hur tävlingsbilar skulle byggas, åtminstone för de på sextiotalet. Fast de är ju dyrbara så det är väl få som saknar dem...
Vevarna tillverkas för övrigt av firma Alfing i Aalen, en timme öst om Stuttgart.
Re: Urban outlaw
Close enough.
- Attachments
-
- 12961155_1167254746640426_7907520867874797240_o.jpg (89.12 KiB) Viewed 14232 times
Re: Urban outlaw
peterc wrote:Angående vipporna angav jag bara vad det satt i SC/RS.
Vad jag minns så hade racevevaxlarna större hålkärlsdiameter och därmed andra lagerskålar. På RSR tror jag det var enda skillnaden. Man var nog lite rädd för utmattning här. På den 2-liters R-motor jag körde med var vevslängarna dessutom "fasade" längst ut. Fas är nog fel ord för det var rejält. Detta var gjort för att minska luftpumpningen inne i vevhuset. (Hittar ingen bild tyvärr)
En fantastisk motor att köra när man väl lärt sig att växla. Minns att jag körde på ettan i hårnålen på Knutstorp och fick i femman i slutet på rakan. Tror den gjorde 217 km/h vid 8000 rpm. Det var faktiskt en Carrera 6 motor i allt utom vevhus och vevstakar. Liten fläkt till exempel var inte tillåtet för GTS-bilar enligt appendix K men det var det ingen som förstod i Sverige.
Fasad vev brukar kallas yxslipad-vev, se bifogade bilder.
Fördelar:
Minskad vikt, snabbare respons.
Minskar skumbildning i oljan (främst på motorer med våtsump).
Minskat motstånd (luft och olja) vid rotation.
Det kostar inte mycket att lätta/yxslipa en vev, jag är stor vän vid att lätta alla rörliga delar i motor vid trimning, ger trevligare karaktär och det är ju bra. Självklart balanserar man vev/svänghjul, väger in stakar och har lätta kolvar i samband med att vikterna på veven slipas. Ska man varva mer än 8000 bör man nog kryss-borra vev för bättre smörjning, skadar inte oavsett varv.
- Attachments
-
- EVOMS_Billet_Porsche_Crankshaft_3.jpg (151.86 KiB) Viewed 14223 times
Re: Urban outlaw
"Car builder, racer and enthusiast Magnus Walker travels across the country meeting fellow drivers, from mechanics to celebrities, to learn about what they drive and take a journey on their ``perfect road.''
https://www.youtube.com/watch?v=Jie2N1pFMC4
Precis som Blomman förutspådde i oktober 2012 i denna tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=Jie2N1pFMC4
Precis som Blomman förutspådde i oktober 2012 i denna tråd.
Re: Urban outlaw
Några ord om veven. En billet vev blir aldrig lika stark och styv som en smidd. Billet innebär att den är svarvad från ett stångmaterial.
När axeln slipas så sker det i olika steg. Först med slipskivavoch sedan erfodras så kallad microfinishing, en lurig process med ibland med putsband. Hålkärlen är tryckrullad. Dvs roterande skivor roterar runt radieövergången för att öka styrkan. Den är kritisk men med från fabrik vid omslipning.
Originalveven har noggrant utprovade gängor och det gäller att det blir rätt. Gängorna kan vara skurna eller rullade. Det skall passa med rätt skruv och moment.
Porsches original är smide från thyssenkrupp gerlach och svarvade hos Alfing,de annonserade förr i tidningen. Vissa moderna axlar tillverkas i Italien. Men diskmaskiner skippar vi
När axeln slipas så sker det i olika steg. Först med slipskivavoch sedan erfodras så kallad microfinishing, en lurig process med ibland med putsband. Hålkärlen är tryckrullad. Dvs roterande skivor roterar runt radieövergången för att öka styrkan. Den är kritisk men med från fabrik vid omslipning.
Originalveven har noggrant utprovade gängor och det gäller att det blir rätt. Gängorna kan vara skurna eller rullade. Det skall passa med rätt skruv och moment.
Porsches original är smide från thyssenkrupp gerlach och svarvade hos Alfing,de annonserade förr i tidningen. Vissa moderna axlar tillverkas i Italien. Men diskmaskiner skippar vi
Re: Urban outlaw
Nytillverkade motorluckor i aluminium gälade á la MW finns här:
http://www.aasesales.com/products/a73-1350t-louver-lid
http://www.aasesales.com/products/a73-1350t-louver-lid
Re: Urban outlaw
Nu finns även en bok att köpa: "Urban Outlaw, Dirt Don’t Slow You Down".
https://www.penguin.co.uk/books/1112419/urban-outlaw/
https://www.penguin.co.uk/books/1112419/urban-outlaw/
Re: Urban outlaw
Nu har han snott min slogan!tomlin wrote:Nu finns även en bok att köpa: "Urban Outlaw, Dirt Don’t Slow You Down".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Urban outlaw
Undrar om slogan avser bilen eller honom?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Urban outlaw
Rent tekniskt är det väl t.o.m. så att dirt makes you go faster, i och med att smutsen stör det laminära luftflödet över karossen vilket i sin tur sänker luftmotståndet? (jämför med huden på en haj vilken är fint taggig av samma anledning)
I alla fall om man bortser från att smutsen ökar bilens vikt något, vilket förstås påverkar prestanda negativt...
I alla fall om man bortser från att smutsen ökar bilens vikt något, vilket förstås påverkar prestanda negativt...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Urban outlaw
Om der schmutz har satt sig i förgasarna så går det definitivt långsammare...
356A -59
Carrera -84
Carrera -84