Känslig fråga om värderingar......

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Känslig fråga om värderingar......

Post by Parced911 »

Ett kärt men också svårt ämne är värde på våra bilar. Normalt så är ju alltid den egna bilen oerhört värdefull och det är närmast förvånande att inte det sitter mer visitkort på rutan med hejdlösa bud. Nu är det ju dock en marknadsekonomi vi lever i så skall det bli en affär så måste det finnas en köpare villig att betala.

Reflektioner 1. Prisstegringen.
Alla har nog noterat att priserna internationellt har gått upp. Riktigt fina bilar, dvs bra renoveringar samt orörda bilar har sälts dyrt på senare tid. Generellt så har RS och S styckit iväg rejält. En fin RST, svart 1000:bil, såldes i december för 1.7 miljoner. En tvecksamt RSL finns till salu för 1.6 mil. En finare RSL är ute för 3.0 miljoner. Det finns några fina 2.4 E's ute för för 50 KUSD. Jag känner till ett antal fina 2.2 S som sålts för runt 50 KUSD och detta var under sommaren. Tidigare har ju 2.2/2.4 S värderast högt i Europa. En fin Viper Grün 2.4 S är till salu i Norge för ca 360 000:-. För ett år sedan läste jag att en T värderades till 10 KUSD, en E till 20 KUSD och en S till 30 KUSD, detta var chabloner för skapligt fina bilar. Inte klass 1 eller 2. Intressant att notera är att historiskt så har S legat på 35-50% av motsvarande RS. Det skulle borga för ökade priser på S.
Att RS har ökat i värde drar med sig alla T/E/S.

Reflektion 2. Skickets betydelse.
Det finns ett antal saker att titta på när det gäller att bedömma skicket på en bil. Originalitet: Har bilen alla detaljer kvar så ökar värde. Det börjar bli svårt och dyrt att få tag i alla småsaker.
Skick på kaross: Är bilen orörd och rostfri så är detta oerhört värdefullt. Ett bra plåtarbete kostar massor idag. Det är svårt att få tag i vettiga bitar begagnade så man är i mycket hänvisad till Porsche. Är bilen lagat och detta är dåligt gjort så köp INTE bilen. Att fixa till andras dåliga jobb kan vara allt från smärtsamt till omöjligt.
Maskinellt: Att renovera en motor kostar mycket pengar...

Min budget för att originalrenovera min -72 S ligger idag på 230 000:-. Det finns risk att jag måste plussa på lite.... Det är alltså förutan inköpspris. Min E, som har renoverad motor och låda och inte behöver några större karossjobb, har kostat mig 115 000:- totalt! Skillnaden mellan att renovera en T eller S är inte så stor.

Givet allt detta: Om man inte lever för att skruva så skall man vara mycket noga med vad du köper. Att köpa en billig bil för att "spara" går inte. Om den egna bilen börjar skramla eller mörkna så byt bil och leta reda på en finare bil. Om man inte hittar en vettig S så är E en riktigt trevlig bil. T är också helt OK bilar, om man vill ha mer krut kan man alltid stoppa in en annan motor.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Bara att instämma.....

Men sedan är det mycket svàrt att várdera en bil, en kille tyckte att min var värd 450 000.-, gosse sa jag, ge mig 300 000 och den är din, dâ började han slingra sig.....

Och en hel del av S-bilarna kring 40-50 000 euro pâ mobile.de har varit till salu sedan jag började leta för 2 âr sedan, det verkar inte direkt var látt sâlt i de prisklasserna!

Men jag kan tycka att det är Ok med 1.7 för en RS, tills jag skall betala det...... vad skall man ha den till? Köra som en tok pà bana med en bil för 1.7 miljoner vilken är lângsammare än en 964 Rs för 400 000.-?, ta familjen pâ semester? Fis köra till utställningar 2 gânger om âret livrädd för stenskott? Nej, det trâkiga är nog att de alla blir inlâsta som "investering" i nâtt garage. Men det är klart att det finns folk som tycker att 1.7 miljoner är som 170 000 för oss dödliga och dâ är det kanske inte sà farligt med ett stenskott....

Sedan fâr vi nog ocksâ inse att pre-73 911 är extremt "modernt" just nu, orange och brunt är modefärger. Kolla vad som hände med citroen Ds, den var uppe och nosade kring 100 000 för ett par âr sedan och var det hippaste du kunde köra, med i var MTV-video, nu är de tillbaka kring 50-60.

Men nu skall vi inte vara bittra pâ att allt är dyrt, när jag tycker "hobby" bilarna blir dyra i underhâll tänker jag alltid pà vad vi förlorar i värdeminskning pâ svensonbilarna och med ens sâ verkar det rent billigt!

Det ÄR mycket roligare att renovera en 911 för 200 000 tusen än att förlora samma summa i värdeminskning pâ en ford mondeo, oavsett om det är en 12á T,E eller S!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Johannes
Posts: 2143
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om värdet är det rätta så kommer de aldrig upp i rätt pris...

Från de åren jag bodde i Tyskland så hade jag möjlighet att titta på bilar varje helg under några år. Bilarna utomlands som är i absolut toppskick är i de flesta fall väldigt mycket bättre än den svenska betydelsen på "toppskick". Ett bra tillfälle kommer snart på mässan i Essen för den som vill spana lite inför säsongen. I fjol briljerade Manfred Freisinger grabbar som vanligt med ett par renoveringar.

Hur som helst så är det inte så stor prisskillnad mellan en riktigt gjord renovering och en som bara är ganska bra. Skillnaden i värde är däremot i det närmaste gigantisk...


Utöver mobile.de så brukar Autofarm brukar ha en del godis på sin sida. Nyligen sålde de en -68S för motsvarande 476 000 SEK. Nedan spaltar jag upp några firmor för den som till äventyrs inte känner till dem.

Fisher-oldtimer.de
psautomobile.de
mirbach.de

Spalta upp materialsatsen (utan arbete) till en renovering på några huvudområden. Man hamnar nästan i samma prisklass som en fabriksny bil. Men vem vill ha en sån?

/AJ
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Goda tider för vâra "softwindow" ägare, kolla här: http://www.rmauctions.com/AuctionResult ... tegory=All#

Jag har en halvpervers plan om att snart äga en Camaro SS -68, och hâller därför ett öga pà US-priserna, döm av min förvàning när en 912 softwindow säljer för 28600 us$, coolt det visar att det finns riktiga entusiaster som inte bara kollar prislistor utan bjuder lite med hjärtat!

Kolla lott: 114 fri, en Targa 911 S för $ 30800 sedan 208 fri, 912 "soft" $ 28600!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

mposch wrote:Jag har en halvpervers plan om att snart äga en Camaro SS -68,...
Med eller utan tak?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Very off topic!

Post by mposch »

Utan tak är planen (har du en ?). Men det är viktigast med FET motor 396 ci eller 427 ci... (6.5 resp. 7 liter) -67 -68 -69.

Det är mycket sâdana här anonser, undra om han tar en check?

• Dealer: TNT Got Cars
• Year: 1968
• Make: Chevrolet
• Model: Camaro Motion RS/SS
• Description: Convertible, 40,000 miles, Red/Red, excellent condition, 427/600HP, L88, dual quad, cross ram aluminum heads, 4 speed, hide aways, 12 bolt Posi, side pipes, PDB, PS, extremely nice car!
• Phone: 877-270-3516
• City: Bronx
• State: NY
• Email: tntgotcars@yahoo.com
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: Very off topic!

Post by Jonas Y »

mposch wrote:Utan tak är planen (har du en ?)
Nix, har ej. Är dock mycket förtjust i den varianten med tak och strajps övermotorhuven frame vid grillen. Mycket 8).
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Re: Very off topic!

Post by tigerman67 »

Det här med värdering är ju som sagt subjektivt. Sista sommaren körde jag sisådär knappt 100 mil med min gamla -72 S targa. Blev allt för rädd om den efter renovering helt enkelt. I det läget var den för mig värd i stort sett nada. Att det då kommer en vänlig tysk och bjuder vad jag vill ha, och en tiotusing till, gjorde det förbaskat enkelt att sälja den.

Den 964 C4 som jag köpte därefter har nu gått ca 2400 mil på 16 månader. Dag ut och dag in har den varit en ren dröm att köra. Lite tyngre och lite mindre känslig på fötterna men ack så mcket mer användbar. Det nöje jag haft av den är bra mycket mer värt för mig än en garagedrottning, även om det råkade vara en eftertraktad sådan...

Kan förresten glatt meddela att en 911 även funkar som lastbil. Jag fick in en 1m parabol i baksätet (fråga mig inte hur...) 8)

Nu hoppas jag bara att någon gång bli klar med min busbil också (69S med 3,6:a) så jag åter kan göra vägarna osäkra på allvar :D

Och en Camaro -68 ligger nog 2:a på muskelbilsönskelistan efter Dodge Challenger T/A -70, kanske inte den bästa eller den snabbaste men definitivt den snyggaste!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Användarhet ger högt bruksvärde om man nu inte älskar att torrbryta i garaget. Jag gillar inställningen Jonas T. Jag hade något så udda som en 968 CS/M030 som jag körde sommar som vinter, 1400 mil på mindre än 2 år. Mer än vad jag brukar få ihop med mina 911'or över 10 år. OK, inte samma känsla men ganska mycket ändå. Med Pilot Cup så kunde jag köra fortare än vad jag vågat göra med någon 911.

MEN, känslan var för långt borta.

Slutsats: En bra gammal 911 i lagom bruksskick samt en modernare är den bästa kombinationen.

Kan tilläggas att min dotter gillade att hämtas i skolan med en gul 968 med fullbur...

När det gäller värde så verkar bra bilar gått upp med ca 50% sedan senvåren. Jag eftersökte en ersättare till Vincent. Min SF-vänner bedömmer att det är svårt att hitta lika bra bill för 20 000 USD.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Sålde min Viper Göna E i helgen och hade intressant samtal om värden. Köparen, som har handlar internationellt, gav lite intressant input. Marknaden för "dyrbilar" är nu dubbelt så stor i och med Ryssland och Kina. Där finns starka köpare. Han pratade också om åldersstrecken vilket kan vara en variant av det faktum som varit uppe till fundering på denna sida. Faktumet att vi alla köper vår drömbil från 13 års ålder. Han berättade att 356 börjar tappa och det bara är, lite grovt, Speedster och Carreror som fortfarande stiger. Han sade att 30-tals bilar är heldöda. Lite intressant vinkling.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Då borde jag vara på jakt efter en 911 turbo i så fall... :wink:
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jonas, det är inte uppenbart vilka av de senare som kommer att vara nästa "klassiker". Jag har väntat på att 3.0 Turbo från -75 skall stiga men det verkar kört!

Av de senare tror jag på 964 RS och 993 RS.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
kalle912
Posts: 53
Joined: Thu Oct 13, 2005 11:56 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalle912 »

Parced911 wrote:Jonas, det är inte uppenbart vilka av de senare som kommer att vara nästa "klassiker". Jag har väntat på att 3.0 Turbo från -75 skall stiga men det verkar kört!

Av de senare tror jag på 964 RS och 993 RS.

Pär
Glöm inte 993,996 targa som aldrig sålde några jättevolymer , kanske var dom före sin tid med glastak, dessa tror jag kommer att bli oerhört eftertraktade och är redan....
Kalle
_____________________________________________

Fiat 500-07
Range Rover TD6 -03
Delta 25 SC-06 (tjänstebåt)
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

En modell som är ganska kall är 964 RS Touring. Runt 70 byggda men ingen efterfrågan. Hybrid med fel grund kan tyckas....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

964 RS är en svâr favorit, "myggan" hade Roland Asch´s Rs (den han fick av Porsche AG när han vann Carrera Cup 91-92, jag missade att köpa den med en vecka i december ifjol, menas jag räknade pengar kom en annan snubbe och klipte till, :cry: 4100 mil, röd, svart skinn, helt orginal, foton med asch etc. etc.

Om man nu skall vara lite motvalls (och det skall man väl, annars är det inte "forum") sâ tror jag tyvärr att just 964 RS kommer att fâ det svârt utanför de "hârdaste" entusiast kretsarna. Den ser helt enkelt lite för vanlig ut! Men jag hoppas att den kommer att matcha -73 Rs priserna, det är den verkligen värd!

GT3 kommer (är) en klassiker, extrem design en dunderbil och ALLA ser att den är dyrare än en vanlig 996 (inte viktigt för oss men ett faktum som har betydelse, precis som att vilken fiat panda ägare som helst ser att en RS -73 eller RSR är dyrare än en S) och den ända 996 som kommer att vara poppis, jag menar "boxer framljus" a la 996 det är ju fulare än "G-kofângare" :wink: .

Nu kanske det kan anses lite ofint att diskutera "verkliga" priser(lite som att frâga: Vad har du pà banken?), men detta kan vara av intresse tror jag. Jag fâr alltid höra hur fin min bil är :D vilket givetvis gör mig stolt och hur mycket matching number S´ar har stigit i värde de senaste âren, veckorna och dagarna.

Sâ när jag var som tröttast pà min "bränslebrist/orenagâng" (se andra trâdar) sâ slängde jag in en annons pâ mobile.de i samma veva som jag gjorde räkenskaper för att lágga ett bud pà myggans RS (ett vilkor frân frun). 3-4 foton, en korrekt beskrivning (dock inget om den orenagângen vilken jag räknade med att fixa innan en ev. försäljning) och enligt tyska mâtt REA-priset 35´euros- ni tror att jag blev nerringd/ mejlad, icke! Fick under 4 veckor, 5 svar, 2 seriösa, en fransman som skulle komma och titta alternativt bjöd 28´och skulle skicka en lastbil att hämta den osedd. En tysk som kunde tänka sig betala 33-35 men som sedan "försvann".

Med andra ord, ta "mobile" priserna med en hel del salt!

Och NEJ, den är INTE till salu längre, endast eventuellt om du som klippte myggans RS läser detta och vill byta :wink:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Martin, har två boxar bredvid mig nu. Har bara inte kommit iväg till posten...

En sak som en bil gav mig problem med var glapp i fördelaraxel. Men det har ni nog kollat.

Att sälja fina bilar dyrt förutsätter det kontakter, och lite tid. Skicka bilder på din bil till Dr. Konradsheim och berätta hur mycket som är renoverat. Han kan sälja dyrt och är beredd att också betala. Marknaden är smal och köparen inte alltid kunnig. Värdet av en renovering är helt beroende av hur den är genomförd.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Tackar Pär!

Ja, nu skall jag inte sälja längre (men det kan ju vara bra att veta om man tröttnar).

Jag tyckte mest det var bra "extra" info. jag blev ju lite besviken eftersom priserna man ser är mycket imponerande men fotona som hänger ihop med priserna är i regel inte lika imponerande......

Tyckte att min foto / pris relation skulle vara intressant, men vi kan nog lugna ner oss med att de riktiga priserna inte är lika galna som "jag kollar om jag kan sälja till det tredubbla jag betalade" killarnas.

Jag har kollat glapp i fördelaraxeln, det är faktiskt lite väl glappigt för vad jag tycker är riktigt bra, men inte mycket mer än "normalt" (solklart, eller?)

Bilen gâr "nästan" perfekt men inte sâ där über-perfekt som man skulle kunna vänta sig efter att ha bytt och kollat "ALLT", det är helt klart nàtt som spökar nânstans. Det kommer och gâr!

Fick ett tips om att pga. tankens "konstiga" konstruktion med väggar och skvallpskydd sâ kan det uppstâ bränslebrist genom att det har rostat/ är smutsigt i tanken?? Nâgon med erfarenheter?

Det skulle yttra sig som "inte en helt jämn strâle i slangen efter filtret och normalt endast efter en 15-20 liter utpumpat!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hm, har du kollat om du har nog med bensintryck? Din elektriska pump kanske börjar bli trött.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Ja, den är kollad och ny sedan 2002, fick tipset att det kan vara "ventilen" som hänger sig men bara när pumpen blir varm, och vid ett visst tryck?!

Nâgon som pà ett pedagogiskt sátt kan förklara vad som händer i el-pumpen? Jag har hört att det "bara" är en övertrycksventil som öppnar och skickar tillbaka bränsle till tanken om det skulle bli "stopp pà vägen" (öppnar vid 25 psi, dvs. aldrig vid normal drift), sant eller falskt? (tror jag fick det frân pelicans forum)

Den gâr bättre när den är kall.

Det är ju inget som är direkt lätt att mäta, hur känslig är mekpumpen för förändringar i trycket?, jag tyckte att det droppade lite i tryck frân el-pumpen just EFTER att den börjar gâ illa.

Ett annat symptom jag har hittat är att "motorola" boxen, den brevid bosch tändningsfórstärkar "mojjen", blir ganska varm inte jätte varm men ungefär lika varm som tändningsförstärkaren (vilken har kylflánsar och antagligen alltid blir varm) motorola boxen ser ut som ett normalt motorrelä och borde ju inte bli varm, kanske ljumen..... men frâgan är om den blir varm för att det är klegg i tanken och el-pumpen behöver mycket ström, eller om den blir varm för att den är sönder?

Sitter det en tryck- regulerings ventil i bränslefiltershâlaren ocksâ?

Ursäkta mina "muppiga" frâgor men det känns inte riktigt rätt att byta del efter del bara för att till sist hitta felet (hade varit ok om man hade hyllorna fulla av delar men inte om man skall köpa nytt)!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Tom
Posts: 33
Joined: Tue Oct 03, 2006 11:09 pm
Location: Stockholm

det sanna värdet på RS

Post by Tom »

Jag har följt priserna på RS:ar i 7 år och drar följande slutsats.

911RS -73 köp en om du har råd. Den är ju hur bra som helst och är en grym investering.

964RS -92 Den billigaste RSen. Kommer vinna i längden trots att den ser vanlig ut. Den är den sista RS som rensades på lull-lull som elhissar etc och är enbart en körmaskin. Avsaknad av servo ger extra känsla. Denna bil lättades ca 100 kg från standard på ca 1350.

993RS -95 Den bekvämaste RSen. Den enda luftkylda med en modern hjulupphängning. Många anser att 993 är en av de bäst ihopskruvade bilar som Porsche gjort. Snabb och lättkörd. Med stora vingpaketet ser den väldigt racig ut. Det finns en plåtren clubsportversion som snart kommer handlas över miljonen.

996 GT3-RS En fin bil som går utav satan. Känslan att man försöker mjölka ur ett varumärke infinner sig tyvärr när man ser alla elhissar, AC och annan komfortutrustning. Denna bil lättades en 30-40 kg vilket inte är mycket på 1450 kg bil.
kalle912
Posts: 53
Joined: Thu Oct 13, 2005 11:56 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalle912 »

Gällande värderingar,

Helt klart är att det är få svenskar som inser värdena i bilarna, Hade min 912a halvhjärtat till salu i sverige och inga napp. Testade mobile och vips så fanns det en köpare utanför dörren...

Nu blev det 964 c2a 92a hur kul som helst!!! Dock inte lika charmig som 912an,
Kalle
_____________________________________________

Fiat 500-07
Range Rover TD6 -03
Delta 25 SC-06 (tjänstebåt)
Post Reply