Coupé eller Targa?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag tycker frågan är fel stäld. Den bör vara Hur många coupéer har man innan det blir relevant att komplettera med en targa. För mig har alltid Porsche varit bilar för sportig körning. En targa är helt enkelt inte vridstyv nog för att kunna matcha en coupée.
Sedan är coupéen renare i linjen. Detta "hard line" inställning gör dock inte att jag upppskatta en targa, men då mer som en 356:a. Kul att se på, något för någon annan att äga.

Vidare så har jag svårt att tänka mig något värre än en dåligt rostlagad targa. Inte lätt att återställa.

Så, när jag har en bus-coupée, en fin-coupée, end Boxster S som vinterbil så skulle jag kunna tänka mig en "blond" E targa i fin 70-tals färg.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Pär! Vi vet vad du tycker om targorna... :wink: !

Var det inte sâ att en coupe köpte man mest när man inte hade râd med en targa pâ den goda tiden? :)

Jag är ganska nöjd med att ha haft "top-off the line - stekar kälke" 1971, S+targa+2xrecarostolar+värmeglas=den dyraste serie porschen -71! (ok fattas ac+metallic och jag hade "bara" en blaupunkt orginal!)

Kolla in detta: minut 6.20 och framât inte mycket flex i den kon-banan, VIVA La TARGA!

http://www.youtube.com/watch?v=rjr6k1UKBcY

Vänder vi pâ steken: sâ är en riktigt renoverad, bra inställd Targa nog ganska mycket snabbare/vridstyvare än en dâligt rostlagad coupe?

MEN en pre -73 porsche är designad för 185 / 70 däck med huggormsmönster. Det var liksom tanken att däcken skulle sladda innan chassiet flexade, annars hade vi inte haft "bubbla-bakvagn". Kör man med 205 / 45 R -däck sâ mâste ju krafterna ta vägen nâgonstans och det blir tillslut i taket de hamnar och har man inget tak....... :cry:

Du förstâr problematiken...?

Handen pâ ratten hur mânga dagar pâ âret tok-kör vi??? Fartkameror, trafik, fru, barn etc. inverkar i varjefall mer pâ mina kurvtagningstider än det eventuella flexet i targakarossen!

Hittar du en BRA bil skall du inte alls oroa dig för nâtt flex och dâliga bilar skall man inte köra fort med ändâ.

MEN (och nu kastar jag grus i eget garage :roll: ) Targa ÄR en "vât" bil och generellt är targorna lite rostigare i golvet än coupeerna (det tog emot att erkänna). Och som Pär säger taskiga lagningar främst vid infästningen av targabâgen ovanför dörrlâsen, finns det rost där är det komplicerat/dyrt att laga.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

Det klippet kommer från filmen "Porsche the Legendary Cars" som för övrigt är en mycket sevärd film.

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot= ... rod=194473
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

mposch wrote:Targa ÄR en "vât" bil ...
Har man inte hör lite skräckhistorier om Targor som har öskar liggande redo på passagerar golvet - i händelse av regn ... :wink:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Jo, men om man hittar targa med öskar dâ skall man var glad och slâ till direkt!

öskar=tätt golv=ingen rost (ännu)! :lol:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply