Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Har äntligen tagit mod till mig och bestämt mig för att lyfta ur motorn för att försöka identifiera vad mina oljeläckage kommer ifrån samt se över och eventuellt byta kopplingen.
Då det ser lite vingligt ut att lyfta ner motorn med en garagedomkraft så funderar jag på att skaffa en MC-lyft, typ en sådan här:
Någon här som har använt MC-lyft för att lyfta ur motorn och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Är det något man vågar ge sig på utan medhjälpare?
Eller behöver man någon som har koll så att växelväljaren går fritt när man sänker ner motorn?
Då det ser lite vingligt ut att lyfta ner motorn med en garagedomkraft så funderar jag på att skaffa en MC-lyft, typ en sådan här:
Någon här som har använt MC-lyft för att lyfta ur motorn och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Är det något man vågar ge sig på utan medhjälpare?
Eller behöver man någon som har koll så att växelväljaren går fritt när man sänker ner motorn?
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Jag har aldrig gett mig på att ta ur motorn, men jag befarar att en sådan MC-lyft i sitt lägsta läge sticker upp för mycket utanför lyftytan. Därmed verkar det som om man inte kan sänka ned motorn med den lyften utan att motorn tar i "pedalstället".
m v h Henrik
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Det är vingligt att balansera en motor på en garagedomkraft oavsett hur stabil den är i sig. Men man kan ju svetsa en ställning att satta i hålet på domkraften där ordinarie lyftplatta sitter.
Tips på vägen, där växelföraren går in i lådan är det lätt hänt att en medhjälpare tror att det går att hålla i. Det blir inte bra.
Tips på vägen, där växelföraren går in i lådan är det lätt hänt att en medhjälpare tror att det går att hålla i. Det blir inte bra.
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Det är inte så svårt om man har en stor domkraft. Det måste man ändå ha för att lyfta bilen tillräckligt högt. På den tiden jag gjorde sånt här själv så tog jag loss allt själv i lugn och ro, hade sen en kompis som hjälpte mig att hålla i när man sänker ner motorn. Tar 15 minuter. Sen hade jag tillverkat två ”skateboards” att ställa av den på, en under varje värmekammare.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Håller med om att det inte är svårt. Har gjort det många gånger och använt en ”Huzells” (Compac, grön Dansk)och de är verkligen bra. Men om det skulle gå galet så blir det verkligen tråkigt.
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
En sådan under motorn och en domkraft under växellådan så skulle det gå. Du kan aldrig balansera hela paketet på den, det har jag provat.johan_a wrote: ↑Tue Nov 19, 2019 9:18 pm Har äntligen tagit mod till mig och bestämt mig för att lyfta ur motorn för att försöka identifiera vad mina oljeläckage kommer ifrån samt se över och eventuellt byta kopplingen.
Då det ser lite vingligt ut att lyfta ner motorn med en garagedomkraft så funderar jag på att skaffa en MC-lyft, typ en sådan här:
Någon här som har använt MC-lyft för att lyfta ur motorn och kan dela med sig av lite erfarenheter?
Är det något man vågar ge sig på utan medhjälpare?
Eller behöver man någon som har koll så att växelväljaren går fritt när man sänker ner motorn?
Växelväljaren går ALDRIG fritt. Man måste sänka bakändan av motorn så mycket att man kan dra tillbaka fläkten under bakre balken. Sen kan man sänka ned växellådan fritt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Tack för åsikterna/erfarenheterna!
Surfade lite på "Pelikanen" efter att jag hade postat mitt inlägg här.
Verkar ganska vanligt att amerikanerna använder ATV/MC-lyft för att lyfta ur motorn.
Men de bygger då en plattform i trä (t.ex plywood) som motorn kan vila på som de lägger ovanpå lyften.
Detta för att öka stabiliteten och fördela lasten bättre.
Så det blir nog till att snickra ihop något liknande.
Precis som Magnus skriver så brukar de också ha en extra garagedomkraft under växellådsfästet för att balansera det hela ännu bättre och för att kunna lirka ut växelväljaren på ett säkert sätt.
Hittade även lite andra bra-att-ha tips där som t.ex
Hittade också några videos på youtube.
Bl.a. denna:
https://youtu.be/SxAcLwzAJ3w
Ser ju "skitlätt" ut!
Surfade lite på "Pelikanen" efter att jag hade postat mitt inlägg här.
Verkar ganska vanligt att amerikanerna använder ATV/MC-lyft för att lyfta ur motorn.
Men de bygger då en plattform i trä (t.ex plywood) som motorn kan vila på som de lägger ovanpå lyften.
Detta för att öka stabiliteten och fördela lasten bättre.
Så det blir nog till att snickra ihop något liknande.
Precis som Magnus skriver så brukar de också ha en extra garagedomkraft under växellådsfästet för att balansera det hela ännu bättre och för att kunna lirka ut växelväljaren på ett säkert sätt.
Hittade även lite andra bra-att-ha tips där som t.ex
- lägga frigolit (typ hus-isolering) längs sidorna ifall motorn skulle kantra
- fästa rep/vajer i "motorfästesbalken" (när denna har lossats) och sedan förankra dessa rep/vajrar i karossen. Dessa skall ha en sådan längd att de förhindrar att motorn kantrar
Hittade också några videos på youtube.
Bl.a. denna:
https://youtu.be/SxAcLwzAJ3w
Ser ju "skitlätt" ut!
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Skruvar du fast ett par brädor så värmekammararna/grenrör/headers vilar på den så är motorn väldigt stabil, inte en chans att den tippar.
Har gjort det med en vanlig större domkraft också med 2 personer. Det gick oväntat enkelt, lättbalanserat.
Har gjort det med en vanlig större domkraft också med 2 personer. Det gick oväntat enkelt, lättbalanserat.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Jag tycker det här framställts som ett betydligt större problem än det är. Två personer, försiktighet och jobba lugnt. Sänk bakänden på motorn och dra ur växelväljaren när fläkten går fri.
Om man tar ut motorer och sätter i dem dag ut och dag in så förstår jag det där med att bygga grejor men inte annars.
Om man tar ut motorer och sätter i dem dag ut och dag in så förstår jag det där med att bygga grejor men inte annars.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Vill minnas att det fanns ett detaljerat reportage i PÄ
Hur det kan gå till och med en detaljerad verktygslista.
Kanske 30 år sen. Kanske kan nån leta fram den om inte copyrighten spökar.
Var det Albert J som skrev och fotade?
Hur som helst så är jobbet inte svårt.
Påminner mig om att det kan vara värt att tipsa om kylet som sitter lite avigt till om man har en medhjälpare tror att man kan ta tag i grejorna som på en B18...
Hur det kan gå till och med en detaljerad verktygslista.
Kanske 30 år sen. Kanske kan nån leta fram den om inte copyrighten spökar.
Var det Albert J som skrev och fotade?
Hur som helst så är jobbet inte svårt.
Påminner mig om att det kan vara värt att tipsa om kylet som sitter lite avigt till om man har en medhjälpare tror att man kan ta tag i grejorna som på en B18...
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Jag har tagit ur och monterat motor & låda ensam många gånger.
Använder garagedomkraft men för att slippa tappa motorn byter jag ut bultarna i bakre motorfästena mot gängstång (med mutter både över och under).
Då kan man skruva dom nedre muttrarna en liten bit i taget och sen sänka ner motorn lite i taget.
Använd M8 så det blir lite spel mellan gängstång och motorfästen. Behövs för att kunna dra motorn bakåt så man får ut växelföraren.
Använder garagedomkraft men för att slippa tappa motorn byter jag ut bultarna i bakre motorfästena mot gängstång (med mutter både över och under).
Då kan man skruva dom nedre muttrarna en liten bit i taget och sen sänka ner motorn lite i taget.
Använd M8 så det blir lite spel mellan gängstång och motorfästen. Behövs för att kunna dra motorn bakåt så man får ut växelföraren.
RS -73 Replica | PCS 2424b
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Smart!
Sällsynt fint motorrum.
Sällsynt fint motorrum.
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Länge sedan man såg den bilen köras som den ska...
Kopplat ihop elen än?
Kopplat ihop elen än?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Smart med gängstång!
Jag satte främre växellådsfästet på en liten vagn, så att man kunde dra hela paketet bakåt när motorn gick fri.
Jag satte främre växellådsfästet på en liten vagn, så att man kunde dra hela paketet bakåt när motorn gick fri.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Hehe.
Det går inte fort. Har stått still typ ett år pga flytt.
Hoppas på att få ihop det till sommaren.
RS -73 Replica | PCS 2424b
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Nu är motorn ute!
Gick hur smidigt och stabilt som helst att lyfta ut motorn ensam med en MC-lyft.
Snickrade ihop en plattform med hjul som motorn fick vila på.
Gick hur smidigt och stabilt som helst att lyfta ut motorn ensam med en MC-lyft.
Snickrade ihop en plattform med hjul som motorn fick vila på.
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
Snyggt jobbat !
Re: Lyfta ur motorn med MC-lyft?
I slutet swischar det förbi en montering
911S 1969 - Porsche Classic Restauration Challenge - Centre Porsche Genève
Blev ingen länk men klipp in på you tube så!
911S 1969 - Porsche Classic Restauration Challenge - Centre Porsche Genève
Blev ingen länk men klipp in på you tube så!