Hej!
Jag har en fördelare av denna typ till min 911T från 1969. Under själva rotorn, ovanför brytarspetsarna, Sitter en centrifugalregulator. För att komma åt att byta brytare, behöver man ta bort denna. Någon som vet hur man gör det?
Själva rotorn (nr 12 på bilden) kan man lossa med två skruvar men centrifugalregulatorn som den är fäst i och som inte är med på bilden sitter fast på fördelarens axel.
Är den bara att dra upp, eller är den fäst på något sätt?
/Tomas
Hur tar man isär fördelaren?
Hur tar man isär fördelaren?
- Attachments
-
- Fördelare.jpg (98.43 KiB) Viewed 2906 times
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: Hur tar man isär fördelaren?
Nu är mina bilar lite nyare, en 911 från 77 och en 928 från 79, men jag är ganska säker på att det bara är att dra rakt upp på dem. Även på mina bilar är rotorn en regulator som bryter vid ett visst varvtal. Mina fördelare är av märket Bosch.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Hur tar man isär fördelaren?
Ja, normalt kan man ju dra rotorn rakt upp och så borde det vara även här, men den sitter fast och jag vet inte hur mycket kraft man vågar dra med?
Vill inte börja bryta om det senare visar sig att den sitter fast på något speciellt sätt.
Vill inte börja bryta om det senare visar sig att den sitter fast på något speciellt sätt.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange