Byta motor från 3.0 till 2.7
Byta motor från 3.0 till 2.7
Jag skall i dagarna byta motor i min -75:a. Det sitter nu en 3.0:a i och jag skall ta ut den för att montera i en original 2.7:a.
Vad bör jag tänka på? Kommer pump, accumulator, samt elektronik fungera med den nya motorn. Kommer jag kunna få denna att gå utan större problem?
Mkt tacksam för råd
Alexander
Vad bör jag tänka på? Kommer pump, accumulator, samt elektronik fungera med den nya motorn. Kommer jag kunna få denna att gå utan större problem?
Mkt tacksam för råd
Alexander
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Går inte bränslepumpen så fort du vrider på nyckeln på din -75:a ?
På en 3.0 så sitter det en till elektrisk kontakt på kjetroniken som sköter om när bränslepumpen ska gå. Ingen extra behållare heller för evakuering av bränsle-ångor, så lite annan lösning på diverse slangar i motorutrymmet.
När kom brytarlös tändning? -75? -76? -77? eller med SC -78?
Bengt
På en 3.0 så sitter det en till elektrisk kontakt på kjetroniken som sköter om när bränslepumpen ska gå. Ingen extra behållare heller för evakuering av bränsle-ångor, så lite annan lösning på diverse slangar i motorutrymmet.
När kom brytarlös tändning? -75? -76? -77? eller med SC -78?
Bengt
@lagteknik
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Herregud, behåll 3.0an det är en mycket bättre motor, såvida du inte ska ha den till något annat kul.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Bengt
Jo bränslepumpen går direkt när jag vrider om nyckeln ett snäpp. Menar du då att den inte gör det på en original 3.0:a? Kan det vara så att det endast bytt motor tidigare men lämnat resterande från 2,7:an, om du förstår vad jag menar
Magnus
Jo tanken är att behålla motorn till ett speciellt projekt.
Jo bränslepumpen går direkt när jag vrider om nyckeln ett snäpp. Menar du då att den inte gör det på en original 3.0:a? Kan det vara så att det endast bytt motor tidigare men lämnat resterande från 2,7:an, om du förstår vad jag menar
Magnus
Jo tanken är att behålla motorn till ett speciellt projekt.
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Skall göra bytet idag kl 15:00, och räknar med 12 timmar i garaget. Har ett tajt schema som ni hör. Framförallt är jag undrande om det fungerar rakt av bara.
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Jag vet inte hur det fungerar, bara att det finns en kontakt som sköter om det! Ska leta bland gamla bilder mm och se om jag hittar hur det funkar.
@lagteknik
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Kabeln som ser till att bränslepumpen startar när luftvågen rör sig finns inte på en 1975:a. Gissningsvis har någon fulkopplat 3.0 motorn så att bränslepumpen går så fort man vrider nyckeln.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
E ni säkra på att det inte bara är tändboxen som börjar vina då du vrider på nyckeln?
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
2.7orna hade CDI boxar med 3 stift och brytarspets i fördelaren.
3.0 hade 6 stift CDI box och brytarlöst.
Frågan är hur de gjort konverteringen.
3.0 hade 6 stift CDI box och brytarlöst.
Frågan är hur de gjort konverteringen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Gillar fulkoppling då det skulle innebära att original kanske sitter kvar...?!
Kan den vina så högt? Varierar vinandet?
Kan den vina så högt? Varierar vinandet?
Last edited by alexander on Tue May 12, 2020 4:31 pm, edited 1 time in total.
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Bra tänkt Magnus! Skall kolla detta genast!
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
det som är inringat (+ mer än så) med rött finns på kjetronic för 3.0 men inte för en -75, bla kontakten som kollar om luftvågen rör sig.
@lagteknik
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Här har du info om k-jet på 911an och vilka för ändringar som gjordes mellan åren.
Bla bränslepumpen hur den är kopplad:
http://jimsbasementworkshop.com/CIS/pag ... _pump.html
Bla bränslepumpen hur den är kopplad:
http://jimsbasementworkshop.com/CIS/pag ... _pump.html
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Herregud jag får råångest när jag bara börjar läsa ordet cis efter att strandat med min bil i Kenya under tre dryga månader som jag låg under och sökte fel... posttraumatiskt!!!
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Fann denna på vinden! Tre stift!
Sitter nämligen en med sex stift i nu som jag då antar hör till 6:an som ni skrev.
Vad kan skilja bensinpumparna åt.
Vad blir mitt nästa hinder tro tekniskt sätt?
Sitter nämligen en med sex stift i nu som jag då antar hör till 6:an som ni skrev.
Vad kan skilja bensinpumparna åt.
Vad blir mitt nästa hinder tro tekniskt sätt?
- Attachments
-
- D3BAA20D-1700-496D-8C92-55C321C1B3BC.jpeg (115.75 KiB) Viewed 7361 times
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Soppapumpen är nog samma kapacitetmässigt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Byta motor från 3.0 till 2.7
Så då är det bara accumulatorn som vi inte vet om den är kompatibel eller inte samt vilken som sitter i...
Har jag missat något annat? Är övrigt sig likt med slangar och kontakter?
Har jag missat något annat? Är övrigt sig likt med slangar och kontakter?