Hej Alla
Ett av projekten i vinter är tänkt att renovera bränslefördelaren ( anledningen är att bilen missar mellan 2200-2500 rpm inte under inte över) och då tror jag, samt dom jag pratat med att kolven i bränslehuvudet tjärvar... eftersom bilen stått en tid innan jag tog den i bruk igen.
men till min fråga:
på Ebay finns en uppsjö av dessa renoverings kit frågan är bara vilken man ska välja, någon här som renoverat och är nöjda med sitt kit?
priserna finns allt från 400-1200 + frakt
eller har ni tips från något annat ställe?
mitt Bosch nr är: 0 438 100 006
tack på förhand
Renovera bränslefördelaren
Renovera bränslefördelaren
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: Renovera bränslefördelaren
Innan skulle jag börja med att verifiera att något är galet med den innan jag rör den.
*Mäta bränsletrycken.
*rycka spridarna, kolla spridarbilder, kontrollera att de levererar jämt på lite gas, medium och full gas (simulera genom att lyfta luftvågen).
*Köra med en bredbandslambda och logga med en kompis bredvid.
*Mäta bränsletrycken.
*rycka spridarna, kolla spridarbilder, kontrollera att de levererar jämt på lite gas, medium och full gas (simulera genom att lyfta luftvågen).
*Köra med en bredbandslambda och logga med en kompis bredvid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Renovera bränslefördelaren
Fungerar tändningen? Fräscha stift, rätt motstånd (ca 1 kohm) i tändhattarna?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Renovera bränslefördelaren
Kjet är känsligt för smuts i bensinen. Om du har skit/rost i tanken kommer du aldrig att få det att gå bra i längden. Det sitter små filter i utgångarna från bränslefördelaren, i WURen och i spridare (tror jag).
Om "kolven kärvar" så skulle du inte ha ett konsekvent problem vid ett varvtal, det skulle troligen vara lite olika varje dag. Kolven kan man ta ut och rengöra genom att lossa på bränslefördelaren från resen av luftvågen, men var försiktig med koven, den är jättekänslig.
Om "kolven kärvar" så skulle du inte ha ett konsekvent problem vid ett varvtal, det skulle troligen vara lite olika varje dag. Kolven kan man ta ut och rengöra genom att lossa på bränslefördelaren från resen av luftvågen, men var försiktig med koven, den är jättekänslig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Renovera bränslefördelaren
Tjena MagnusMagnusW wrote: ↑Thu Nov 12, 2020 10:20 am Innan skulle jag börja med att verifiera att något är galet med den innan jag rör den.
*Mäta bränsletrycken.
*rycka spridarna, kolla spridarbilder, kontrollera att de levererar jämt på lite gas, medium och full gas (simulera genom att lyfta luftvågen).
*Köra med en bredbandslambda och logga med en kompis bredvid.
det du har räknat upp, har jag redan gjort....... förutom bredbandslamda,
* Nya Tändkablar, Nya Stift Nya brytare
*Mäta bränsletrycken.
* bytt bränsletrycksregulator på pumpen
*rycka spridarna, kolla spridarbilder, kontrollera att de levererar jämt på lite gas, medium och full gas (simulera genom att lyfta luftvågen). vilket resulterade i nya spridare.
* Tanken är tömd och spolat igenom med ny bränsle, samt spolat igenom fram till k-jet
* Rengjort filtret i tanken
* Nytt bränsle filter
enda som slog mig nu kan WUR ventilen ha nåt med saken? den ska justera trycket på bränslet när bilen är varm/kall och min bil är bara en "glass ätar bil " så nio av tio gånger så är bilen redan jummen innan den lämnar gården
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: Renovera bränslefördelaren
Vad har du för kontrolltryck varm?
WUR justerar bränslemängden från kall till varm, men om den är felkalibrerad så kanske den hamnar för snålt varm, eller för fet.
WUR justerar bränslemängden från kall till varm, men om den är felkalibrerad så kanske den hamnar för snålt varm, eller för fet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Renovera bränslefördelaren
det vet jag inte då jag bara mätt bränsletrycket till bränslefördelaren
men om den är felkalibrerad snålt/fet borde motorn missa mer än mellan 2200-2500 rpm tycker jag
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: Renovera bränslefördelaren
Kontrolltrycket är det viktigaste att mäta på kjet, det bestämmer allt. Helst vill man köra med mätaren inkopplad och hålla koll på vad som händer.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79