Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Snygga bromsar, har Du hittat Nån som tillhandahåller nya skruvar?
- scarlet9elf
- Posts: 88
- Joined: Thu Oct 15, 2015 12:22 pm
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
@Johannes Nej, jag renoverade originalskruvarna och svartkromaterade dem, finns tydligen inte att få tag i, M7 med Robe 6mm-bit.
Jacob
---------------------------------------
Porsche 911S-motor 1967 - 960287 letar matching bil
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 964 Cabriolet Werks Turbo Look 1992
Porsche 968 ClubSport 1993 - Såld!
---------------------------------------
Porsche 911S-motor 1967 - 960287 letar matching bil
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 964 Cabriolet Werks Turbo Look 1992
Porsche 968 ClubSport 1993 - Såld!
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Bara för att man kan, typ...
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Snyggt men inget för att åka med på gatan.
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Nä blir nog till att sätta dit den mekaniska innan besiktningen
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Den hydrauliska ska du sätta dit lättåtkomligt, där nere så måste du ju sträcka på dig för att komma åt den.
Har försökt använda handbromsen vid slalomkörning men den sitter så långt bort att det inte är användbart. Man vill ju inte ha en spärr heller...
Har försökt använda handbromsen vid slalomkörning men den sitter så långt bort att det inte är användbart. Man vill ju inte ha en spärr heller...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Det var mest som en kul grej. Så här i efterhand hade vi lika gärna kunnat skippa och köra mekanisk
Men man ska inte förringa besparingen av ofjädrad vikt
Men man ska inte förringa besparingen av ofjädrad vikt
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Koppla den på framhjulen så så du kan göra lite sköna burnouts!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Bilprovningen har väl svårt att se om handromsen är mekanisk eller hydraulisk på oken, om du bara gömmer huvudcylindern lite.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
På framhjulen som Saab 900 Classic. Hmm
Det finns en möjlighet i teorin som jag såg i vedbod på 70 talet på en Volvo 142.
En tämligen vaken rallyåkare tog främre oken från en Volvo och satte bak. Det var dessutom de stora taxipengar. Alla främre ok på 140 var 4 kolvsok och hade triangelformade bronskretsar.
Genom att sätta dem upp och ner, så kunde handbromsen fortfarande ha sin vajer i full funktion samt ena kretsen till hjulbromsen och den andra till handbromsen. Det blev grejor det!
Så byggs WRC bilar idag.
Om det finns liknade ok som går trixa på en 911 har jag inte en susning om. Men man måste hålla oken lösa när man luftar.
I övrigt så får vi väl se när någon dynamisk gentleman börjar tillverka bromsskivor i aluminium till 911
Det finns en möjlighet i teorin som jag såg i vedbod på 70 talet på en Volvo 142.
En tämligen vaken rallyåkare tog främre oken från en Volvo och satte bak. Det var dessutom de stora taxipengar. Alla främre ok på 140 var 4 kolvsok och hade triangelformade bronskretsar.
Genom att sätta dem upp och ner, så kunde handbromsen fortfarande ha sin vajer i full funktion samt ena kretsen till hjulbromsen och den andra till handbromsen. Det blev grejor det!
Så byggs WRC bilar idag.
Om det finns liknade ok som går trixa på en 911 har jag inte en susning om. Men man måste hålla oken lösa när man luftar.
I övrigt så får vi väl se när någon dynamisk gentleman börjar tillverka bromsskivor i aluminium till 911
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Vägde för skoj skull bromsskivan i Alu på min Lotus Elise i samband med ett hjullagerbyte och jämförde med en
930 turbo skiva. Är en viss skillnad..9kg 2.8kg
-72 ex racer
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Dessutom så har Alu skivor rykte om sig att vara extremt långlivade så bilindustrins mjölkko med byte av skivor på våren efter vinter med ganska öppna fälgar reduceras kraftigt. Nu går väl inte våra så mycket i snösörjan men bruksvagnarna.
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Den nyfikne går in på you tube och söker på AC Floby. Det har varit volvos kompetenscenter för skivor och stakar. Såldes och köptes tillbaks. Vem som äger idag är jag inte helt säker på.
De har åtminstone aluskivor i sitt sortiment nuförtiden.
De har åtminstone aluskivor i sitt sortiment nuförtiden.
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Har aldrig behövt byta skivor efter en vinter, det gäller väl bara att inte lyssna på verkstaden så fort det blivit lite rost i utkanten på skivan där beläggen inte tar...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Finns det alu skivor som använder ”bells”? Det gör det lite lättare
Annars undrar hur många man måste tillverka för att det ska bli ekonomi i det?
Annars undrar hur många man måste tillverka för att det ska bli ekonomi i det?
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Nog vill verkstan byta skivor i tid och otid.
En bekant ställde en Audi på Landvetter utomhus i drygt 2 veckor och verkstaden lurade på honom nya skivor och belägg på en ganska ny bil.
Bromsskivor är en av de allra mest lönsamma reservdelarna. De fabriker som tillverkar skivor brukar köra produktionsversionen varje vår.
Det ökade slitaget beror i mångt och mycket på att det introducerades arbetsfria belägg för 30 år sen. De är inte lika aggressiva och håller inte rent skivorna.
En bekant ställde en Audi på Landvetter utomhus i drygt 2 veckor och verkstaden lurade på honom nya skivor och belägg på en ganska ny bil.
Bromsskivor är en av de allra mest lönsamma reservdelarna. De fabriker som tillverkar skivor brukar köra produktionsversionen varje vår.
Det ökade slitaget beror i mångt och mycket på att det introducerades arbetsfria belägg för 30 år sen. De är inte lika aggressiva och håller inte rent skivorna.
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Inte produktionsversion.
Produktionsövertid när inte autstavningen spelar ett spratt
Produktionsövertid när inte autstavningen spelar ett spratt
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
"arbetsfria belägg" Såna vill jag ha!!!
Det handlar också om körbeteende. Om man "miljökör" är det ännu viktigare att man verkligen bromsar ordentligt ibland.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Inkörningen efter anvisningen i paketet med belägg påverkar men det är nog inget som de flesta brud sig om. Körstilen påverkar som du påpekar, gubbklrning så rostar det ihop.
Det är heller inte självklart med samma typ av belägg på olika marknader. Taxibelägg i Kiruna eller optimerade belägg för autobahn ställer olika krav.
Men åter till den hydrauliska handbromsen, det kommer att bli rena drömmen i en vändning!
Men man bör nog haven trasig/ bortkopplad spärr efter besök hos supportrarna på SBP och liknade
Det är heller inte självklart med samma typ av belägg på olika marknader. Taxibelägg i Kiruna eller optimerade belägg för autobahn ställer olika krav.
Men åter till den hydrauliska handbromsen, det kommer att bli rena drömmen i en vändning!
Men man bör nog haven trasig/ bortkopplad spärr efter besök hos supportrarna på SBP och liknade
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Trots ljusare tider så bör ni nog LÄSA vad ni skrivit innan ni skickar iväg det. Blir begripligare för oss andra då.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Ligger en del i det Peter,
och om vi bytt belägg inför säsongen så har det varit asbestfria belägg sedan 84 om jag minns rätt själv skall jag ta fram vaxburken endera dagen. Bromsolja och motorolja är nytt i väntan på annat väglag.
och om vi bytt belägg inför säsongen så har det varit asbestfria belägg sedan 84 om jag minns rätt själv skall jag ta fram vaxburken endera dagen. Bromsolja och motorolja är nytt i väntan på annat väglag.
Re: Äntligen......går vi mot ljusare tider.
Inte bara Porsche, lite service av pendlar fordonet medans det är snö och is.
Mycket delar blir det växellådan liger på andra sidan hojen utanför bilden.
Någon som kan gissa vad som ska göras? .
.
.
.
.
Jo, långt in i härligheten sitter en "sprag"-koppling, det är den som överför kraften från startmotorn till vevaxeln.
Den har börjat trilska med att inte vilja gripa in ibland vid oregelbundna och slumpmässiga tillfällen. Otroligt surt och knepigt att springa igång en tung hoj. Kommer också byta koppling (original december -84) och diverse packboxar. Det här skiten vill jag inte skruva med igen....
Mycket delar blir det växellådan liger på andra sidan hojen utanför bilden.
Någon som kan gissa vad som ska göras? .
.
.
.
.
Jo, långt in i härligheten sitter en "sprag"-koppling, det är den som överför kraften från startmotorn till vevaxeln.
Den har börjat trilska med att inte vilja gripa in ibland vid oregelbundna och slumpmässiga tillfällen. Otroligt surt och knepigt att springa igång en tung hoj. Kommer också byta koppling (original december -84) och diverse packboxar. Det här skiten vill jag inte skruva med igen....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79