Tips på bränslepump...
Tips på bränslepump...
Min bränslepump har ”packat ihop” lagom efter vinterförvaringen och jag behöver en ny. Men blir inte riktigt klok på vad jag behöver. Motorn i fråga är en 2,7l med RS-spec på cylinder/kolv/kam, samt Webers.
Den befintliga pumpen är en typ no name med okända specar och sitter monterad i motorrummet ihop med en tryckregulator.
Jag har koll på att trycket ska vara ca. 0,3 bar till Webrarna, men hur många liter behöver pumpen leverera?
/R
Den befintliga pumpen är en typ no name med okända specar och sitter monterad i motorrummet ihop med en tryckregulator.
Jag har koll på att trycket ska vara ca. 0,3 bar till Webrarna, men hur många liter behöver pumpen leverera?
/R
Re: Tips på bränslepump...
Webrar brukar må bra av 3,5 psi, jag har den här pumpen nu https://www.machine7.com/product.php?xProd=12704
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Re: Tips på bränslepump...
Jag kommer använda Facet Red Top till mina förgasare
Re: Tips på bränslepump...
Har du den monterad fram då? Vad har du för cylindervolym etc?Rickard M wrote: ↑Tue Apr 13, 2021 8:07 am Webrar brukar må bra av 3,5 psi, jag har den här pumpen nu https://www.machine7.com/product.php?xProd=12704
Re: Tips på bränslepump...
Nä jag har bara en 2,2a, sitter under golvet framför motorrummet där den no-name pumpen som gav upp innan satt.
Flödeskravexemplet här borde ju inte vara något problem för dessa pumpar :
Estimate the maximum fuel consumption of your engine by multiplying your engine's peak horsepower by 0.10 which results with fuel demand in gallons per hour.
http://www.performanceoriented.com/special-procedures
Flödeskravexemplet här borde ju inte vara något problem för dessa pumpar :
Estimate the maximum fuel consumption of your engine by multiplying your engine's peak horsepower by 0.10 which results with fuel demand in gallons per hour.
http://www.performanceoriented.com/special-procedures
Teletomte wrote: ↑Tue Apr 13, 2021 10:22 amHar du den monterad fram då? Vad har du för cylindervolym etc?Rickard M wrote: ↑Tue Apr 13, 2021 8:07 am Webrar brukar må bra av 3,5 psi, jag har den här pumpen nu https://www.machine7.com/product.php?xProd=12704
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Re: Tips på bränslepump...
Nä räknar man så ska det inte vara några problem, 200hk är knappt 80l/h(som ett exempel, jag tror inte jag har den effekten:))Men undrar vad Trendabs påstående om 170hk för en redtop bygger på?Rickard M wrote: ↑Tue Apr 13, 2021 12:27 pm Nä jag har bara en 2,2a, sitter under golvet framför motorrummet där den no-name pumpen som gav upp innan satt.
Flödeskravexemplet här borde ju inte vara något problem för dessa pumpar :
Estimate the maximum fuel consumption of your engine by multiplying your engine's peak horsepower by 0.10 which results with fuel demand in gallons per hour.
http://www.performanceoriented.com/special-procedures
Teletomte wrote: ↑Tue Apr 13, 2021 10:22 amHar du den monterad fram då? Vad har du för cylindervolym etc?Rickard M wrote: ↑Tue Apr 13, 2021 8:07 am Webrar brukar må bra av 3,5 psi, jag har den här pumpen nu https://www.machine7.com/product.php?xProd=12704
Re: Tips på bränslepump...
jag har en bosch 044 bränsle pump till min 2,7 K-jet och sedan en tryckregulator efter det.
om de kan vara ett altenativ... ska klara 700hk enligt specs
om de kan vara ett altenativ... ska klara 700hk enligt specs
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: Tips på bränslepump...
Men går det att reducera trycket från typ 4-5(?) bar till 0,25-0,3 utan problem? Att 044 är en potent pump för insprutning är jag medveten om:)
Re: Tips på bränslepump...
Det tror jag inte är några problem, flödet blir nog bättre vid lägre tryck. Jag tänker snarare tvärt om, man får väldigt mycket bränsle fram(till motorn) Men det går kanske att avhjälpa om man kör med en returledning till tanken.
Re: Tips på bränslepump...
Problem med k-jet pump till förgasar setup är att få ner trycket.
En vanlig malpassi funkar inte utan det måste vara den version som änvands till turbointallationer med fuggar. Den har även en returledning för att återcirkulera överskotts bränsle. Sen måste returen vara kraftigt dimensionerad annars kommer bränsletrycket till förgasarna bli för högt.
Enklast är att använda pump som är gjord för förgasare och en malpassi så man kan finjustera trycket
En vanlig malpassi funkar inte utan det måste vara den version som änvands till turbointallationer med fuggar. Den har även en returledning för att återcirkulera överskotts bränsle. Sen måste returen vara kraftigt dimensionerad annars kommer bränsletrycket till förgasarna bli för högt.
Enklast är att använda pump som är gjord för förgasare och en malpassi så man kan finjustera trycket
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Tips på bränslepump...
Lite som jag tänkte då alltså.Homegrown wrote: ↑Thu Apr 15, 2021 12:08 pm Problem med k-jet pump till förgasar setup är att få ner trycket.
En vanlig malpassi funkar inte utan det måste vara den version som änvands till turbointallationer med fuggar. Den har även en returledning för att återcirkulera överskotts bränsle. Sen måste returen vara kraftigt dimensionerad annars kommer bränsletrycket till förgasarna bli för högt.
Enklast är att använda pump som är gjord för förgasare och en malpassi så man kan finjustera trycket
Jag vill ha något som jag bara kan montera och bli körandes med. Det finns tankar om frontmonterad pump och eventuellt en returledning, men inte denna säsongen helst.
Re: Tips på bränslepump...
Köp en sådan här:
Carter High Volume Low Pressure Fuel pump
Finns hos TopEnd Performance i USA.
https://www.racetep.com/carter-4070-fue ... t-kit.html
Levererar rätt tryck för förgasare och klarar volymen du behöver för kraften.
Carter High Volume Low Pressure Fuel pump
Finns hos TopEnd Performance i USA.
https://www.racetep.com/carter-4070-fue ... t-kit.html
Levererar rätt tryck för förgasare och klarar volymen du behöver för kraften.
911-72 Coupe fd banbil
911T -72 Safari
911T -72 Safari
Re: Tips på bränslepump...
Just den Carterpumpen har jag kikat på och lutar åt. Vet du hur den klarar att monteras bak i motorrummet?Michael L wrote: ↑Mon Apr 19, 2021 11:18 am Köp en sådan här:
Carter High Volume Low Pressure Fuel pump
Finns hos TopEnd Performance i USA.
https://www.racetep.com/carter-4070-fue ... t-kit.html
Levererar rätt tryck för förgasare och klarar volymen du behöver för kraften.
Re: Tips på bränslepump...
Fungerar alldeles utmärkt.Ronfor wrote: ↑Wed Apr 21, 2021 4:14 pmJust den Carterpumpen har jag kikat på och lutar åt. Vet du hur den klarar att monteras bak i motorrummet?Michael L wrote: ↑Mon Apr 19, 2021 11:18 am Köp en sådan här:
Carter High Volume Low Pressure Fuel pump
Finns hos TopEnd Performance i USA.
https://www.racetep.com/carter-4070-fue ... t-kit.html
Levererar rätt tryck för förgasare och klarar volymen du behöver för kraften.
Fast helst skall de ju sitta nära tanken och skjuta bränslet mot motorn istället för nära motorn och dra bränslet från tanken.
911-72 Coupe fd banbil
911T -72 Safari
911T -72 Safari