Sportauspuff

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Sportauspuff

Post by Henk »

Tuffare utblås finns inte!

http://www.pbase.com/911r/image/60311209

Är det någon som vet vad det är för rör (har sett det på en del "R", "RS" och "RSR" bilar)? Går det att få tag i?
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

De finns att köpa. Grunden är headers, de senare har 42 mm kanaler så det kräver sin maskin för att det skall bli rätt mottryck. Trattarna är "megafoner". De mindre motorerna, som 914-6 GT, hade en avgaslimpa som höll samman allt. Jag tror att det kan ha varit skillnad på rally och racing också.

Men, dessa lever om så att det troligen inte längre ens kan användas på bana.

Det man gör idag är "rally dämpar" tillsammans med vanliga värmekammare. Det är en rensad vanlig dämp med två pipor. De sitter då lite mer centrerat, ganska cool de med.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Jag har prövat på Lottas bil, det funkar inte för gata. Om jag kommer ihåg rätt så blir det en oerhört smärtsam ton strax över 3000 rpm. Vid start från rödljuset korsningen Artillerigatan/Valhallavägen hörs ljudet till f.d Konstfack vid Hakberget. Det är ca 10 kvarter! Det låter helt enkelt för jäckligt!

Det system som jag har är fabriks-system med smala primärrörs-diametern för 2 liters, den som vill får gärna låna för prov. Det funkar säkert tillräckligt bra för 2.4 men borde ej gå på 2.7. Freisinger i Karlsruhe har nya (NOS) system som går att köpa fortfarande. Passar bra ihop med en R-tank med påfyll genom huven som han också har NOS. Pris för ett par år sedan ca € 8000.

Lasse
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Megafonerna är billiga...bortsett från eventuella böter. Finns i flera längder som passar för respektive cyl volym. Har en omgång, fast det borde vara lika enkelt att göra själv för den som har ett garage med lite verktyg i. Det är bara ett rör och en fläns så klangen blir vidunderlig. Bullerkåpor är ett måste när man kör. Se upp för de här grejorna om du inte vet hur de låter. Finns hos performance products mfl.

De moterades ibland på den tiden det begav sig direkt mot flänsen där ljuddämparen ansluter till värmekammaren så de stack ut rejält bakom bilen.


För ca 20 år sedan köpte jag en begagnad boxersexa som satt i en 356 Carrera 2. Den bilen gick i Stockholm. Där var det ett hemmagjort system med två "glasfiberdämpare" såna där universal 2 eller rent av 2,5 tums med mantlade utblås. Lät tämligen förfinat på tomgång och påminnde om en motorcyckel vid pådrag. Systemet följde inte med för ägaren ville flytta det en 2,2. Inte dumt alls faktiskt. Lättbyggt och billigt. Motorn var bra om än i behov av styrningar och andra bagateller...


Freisinger fixar allt med bra service om det är den typen av grejor. Annars finns det fler http://www.edmondharris.com/

De har tex en 110 liters tank för 4500 pund. Ett fynd för den som vill ha ökad aktionsradie, fast då kanske man skall byta säten också för att kunna sitta lite längre!


/AJ
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Johannes!

Kul att veta vart den maskin tog vägen. Dåvarande ägaren till bilen och jag brukar fortfarande le åt minnet när vi (var det 1981?) åkte i tunnlarna under Stuttgart med fönstren nervevade och bästa varv på maskin. Vilket ljud! Till alla Er där ute: Ljud är en stor del av upplevelsen! Go for it!

Lasse
User avatar
Henk
Posts: 55
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:48 am

Post by Henk »

10 kvarter ser jag som något positivt! Det där måste lurkas vidare i... tycker det ser för häftigt ut och ljudet är ju lite av halva grejjen...
----------------------------------------------------------
Vill bygga 911 ST/RSR fast jag kan inte bygga själv, antar att jag måste jobba hårdare så att någon kan bygga den åt mig...
Post Reply