Den korrekta R motorn 2.0 liter
Den korrekta R motorn 2.0 liter
Vid något tillfälle för nåt år sedan minns jag att det uppstod viss förvirring om en motor heter/kallas R Motor eller Carrera motor. Om jag minns rätt så var kontentan mer eller mindre beroende på hur långt tillbaks man gick. Nåväl, det bar sig inte bättre än att jag hade ne kamrat i luren nere på kontinenten och han ville ha lite info som han trodde att jag hade. Och jag raggade upp lite i min bokhylla. Det är tyskspråkigt och ca ett dussin sidor. I runda slängar så var det så här på tiden för kort hjulbas (Urelfer eller SWB för den som hellre har terminologin från GB/US).
Beroende på hur fabriken homologerade vagnarna så kommer det med en bokstav typ 911T, 911S etc
I realiteten var det tre värstingmotorer.
2000R en traditionellt trimmad motor 150 hk: 901/30 för 911L
901/20 för Vagn Carrera 6 210 hk
901/22 för Vagn 911R 220 hk
Har tagit några bilder från fabrikens litteratur, om det finns intresse för mer detaljerade specar så lägger jag gärna ut det. Men i skrivande stund är bilderna för stora så jag får fundera och se om jag klarar att få ner dem på något vis, om inte så finns det säker någon här som verkligen ver hur man gör...
Beroende på hur fabriken homologerade vagnarna så kommer det med en bokstav typ 911T, 911S etc
I realiteten var det tre värstingmotorer.
2000R en traditionellt trimmad motor 150 hk: 901/30 för 911L
901/20 för Vagn Carrera 6 210 hk
901/22 för Vagn 911R 220 hk
Har tagit några bilder från fabrikens litteratur, om det finns intresse för mer detaljerade specar så lägger jag gärna ut det. Men i skrivande stund är bilderna för stora så jag får fundera och se om jag klarar att få ner dem på något vis, om inte så finns det säker någon här som verkligen ver hur man gör...
- Attachments
-
- tempImage8Df0Jl.gif (682.2 KiB) Viewed 18876 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Intressant! Om du har bilderna i mobilen kan du ladda ner en app för att minska storleken. Jag har en som heter "Photo resizer". Funkar hyfsat.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Om det går att köra google translate är mer än jag vet. Men ganska mycket bör gå att förstå även för den som inte har viss insikt i språket. Själv jobbade jag hos en tillverkare i Tyskland under några år och en del hänger kvar.
- Attachments
-
- IMG_0257 2.jpeg (1.66 MiB) Viewed 18858 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Gick ju galant!
man kan ju även tillägga att Porscharna blev stoppade på banorna under en längre period på de svenska banorna 1968 efter att någon hade "missat" att kontrollera vikterna för svensk racing - det skiljde en aning från Tyskland så det blev allmän bestraffning för märket!
man kan ju även tillägga att Porscharna blev stoppade på banorna under en längre period på de svenska banorna 1968 efter att någon hade "missat" att kontrollera vikterna för svensk racing - det skiljde en aning från Tyskland så det blev allmän bestraffning för märket!
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Här ser vi sportkit för L och dess pris, det framgår inte av texten här men sportkopplingen är inte den till Carrera 6 utan en speciell.
På den nedre texten så är följande tillagt:
Karossanpassning
utan underredsmassa
lättad ljuddämpning
främre stötfångare utan förstärkning och horn
inga lister på kofångare och trösklar
inredning endast i svart konstläder
lättade dörrklädslar, dörrlås och dynor bak
svart instrumentbräda
borttaget på vagnen: Askkopp, tändare, innerbelysning solskydd för passagerare.
tillagda race grejor
Recarosäten skalstolar sportsits utan extrakostnad
Läderratt
Halogenstrålkastare
Motor från 911S
Lätttat svänghjul med förstärkt koppling(S Motorn hade högre kraft och nav i aluminium samt bronserad yta på hjul och tryckplatta. står dock ej här)
På den nedre texten så är följande tillagt:
Karossanpassning
utan underredsmassa
lättad ljuddämpning
främre stötfångare utan förstärkning och horn
inga lister på kofångare och trösklar
inredning endast i svart konstläder
lättade dörrklädslar, dörrlås och dynor bak
svart instrumentbräda
borttaget på vagnen: Askkopp, tändare, innerbelysning solskydd för passagerare.
tillagda race grejor
Recarosäten skalstolar sportsits utan extrakostnad
Läderratt
Halogenstrålkastare
Motor från 911S
Lätttat svänghjul med förstärkt koppling(S Motorn hade högre kraft och nav i aluminium samt bronserad yta på hjul och tryckplatta. står dock ej här)
- Attachments
-
- IMG_0258.jpeg (1.66 MiB) Viewed 18800 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Förstärkt motorupphängning
instrument för olja
Sportkit 1 levereras löst men ej monterat
?10 hk ungefär
låda med andra utväxling och likaså annan slutväxel
Vidare märks reservdelsväska monterad för 115 DEM
Bogserögla
främre och bakre hasplåt
instrument för olja
Sportkit 1 levereras löst men ej monterat
?10 hk ungefär
låda med andra utväxling och likaså annan slutväxel
Vidare märks reservdelsväska monterad för 115 DEM
Bogserögla
främre och bakre hasplåt
- Attachments
-
- IMG_0259.jpeg (1.7 MiB) Viewed 18799 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Fråga: Det finns ju gott om information. Porsches museum har inte skriften i sin ägo. Ska jag fortsätta i mån av tid med de andra bilderna?
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Fortsätt gärna alltid roligt med hur man fick fart på bitarna förr.
Jag har samma filosofi vad gäller bilens vikt less is more.
Jag har samma filosofi vad gäller bilens vikt less is more.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Fotstöd
Generator
Krängare
Störtbåge i nämnd ordning
För L så ser vi viktbesparingen i kp kilopond 10+15 utan prispåverkan.
sen den vanliga harangen om att det kanske inte är tillåtet i vanlig trafik i vissa länder fritt översatt
Generator
Krängare
Störtbåge i nämnd ordning
För L så ser vi viktbesparingen i kp kilopond 10+15 utan prispåverkan.
sen den vanliga harangen om att det kanske inte är tillåtet i vanlig trafik i vissa länder fritt översatt
- Attachments
-
- IMG_0260.jpeg (1.55 MiB) Viewed 18740 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
väldigt grovt översatt.
Dert är bara en översikt hur motorn kan få ökad effekt och säger ingenting om hur arbetet genomförs och att det skall göras av en fackman.
Innan arbetet påbörjas skall man fastställa motorn användningsområde
1 en begagnad motor för mindre tävlingar och gå gatan. På modern nysvenska skulle man antagligen säga för den som inte går "all in".
2 Rally motor
3 Rennmotor - dvs för banracing
a Tillfällig sportinsats - här ska man beakta att motorn även skall kunna användas i vanlig trafik
Den som ville åka i GT Gruppe 3 Fick välja 911T eller 911S de var homologerade med S motorn och kunde köras med standard ljuddämpare eller med tävlingsdämpare på avspärrad väg.
Observera att jag har översatt generande fritt - men det skulle ta aningen för lång tid att översätta i detalj och jag tar med det väsentliga!
Dert är bara en översikt hur motorn kan få ökad effekt och säger ingenting om hur arbetet genomförs och att det skall göras av en fackman.
Innan arbetet påbörjas skall man fastställa motorn användningsområde
1 en begagnad motor för mindre tävlingar och gå gatan. På modern nysvenska skulle man antagligen säga för den som inte går "all in".
2 Rally motor
3 Rennmotor - dvs för banracing
a Tillfällig sportinsats - här ska man beakta att motorn även skall kunna användas i vanlig trafik
Den som ville åka i GT Gruppe 3 Fick välja 911T eller 911S de var homologerade med S motorn och kunde köras med standard ljuddämpare eller med tävlingsdämpare på avspärrad väg.
Observera att jag har översatt generande fritt - men det skulle ta aningen för lång tid att översätta i detalj och jag tar med det väsentliga!
- Attachments
-
- IMG_0261.jpeg (1.79 MiB) Viewed 18737 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
den motorn har 170 hk och samma karaktär som en 2000S (901/2 dvs std 911S) och risken för igenslaggade stift är nära och jämt större. (min egen kommentar en 2.0 S slaggar lätt igen, det ska vara Bosch 265 P21 jag vet av egen erfarenhet alltför väl. Köpte 66 st Platina stift på ett bräde) Typat i Tyskland för gatan
För Tourenwagen Gruppe 2 så var det 911 och 911L. en 911 utan bokstav är då en äldre årsmodell. Där föreslår man då en 150 enligt tidigare beskrivning. Den har då
S kammar
S kolvar
Sportkoppling
Weber IDS bestyckningen behöver nog inte översättas
Kamtider som en S
Motorkåpan är svart och inte röd som på en S
och så kommer spelen på sportkit till R motorn. (detta är således den riktiga/ursprungliga åR benämningen eller hur man väljer att uttrycka det)
Personlig lessons learned - svänghjul för tävlingsbruk har annat antal tänder och det krävs den äldre startmotorn annars blir det skrot och man behöver köpa nytt hjul och skruv. åRäkna tänderna och spara pengar.
För Tourenwagen Gruppe 2 så var det 911 och 911L. en 911 utan bokstav är då en äldre årsmodell. Där föreslår man då en 150 enligt tidigare beskrivning. Den har då
S kammar
S kolvar
Sportkoppling
Weber IDS bestyckningen behöver nog inte översättas
Kamtider som en S
Motorkåpan är svart och inte röd som på en S
och så kommer spelen på sportkit till R motorn. (detta är således den riktiga/ursprungliga åR benämningen eller hur man väljer att uttrycka det)
Personlig lessons learned - svänghjul för tävlingsbruk har annat antal tänder och det krävs den äldre startmotorn annars blir det skrot och man behöver köpa nytt hjul och skruv. åRäkna tänderna och spara pengar.
- Attachments
-
- IMG_0262.jpeg (1.64 MiB) Viewed 18732 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
resten av specen.
Ölsammelbehälter är den platta spolarvätrskebehållaren som sitter på torpeden som tar oljerök från vevhusventilationen. Är försedd med en livaktig plugg i toppen som jag hört ryktas om att den har kommit som reservdel. Har varit exceptionellt svår för idiotrenoveringar. Även behållaren som gammal skitig med patina brukar kosta flera tusen!
Ölsammelbehälter är den platta spolarvätrskebehållaren som sitter på torpeden som tar oljerök från vevhusventilationen. Är försedd med en livaktig plugg i toppen som jag hört ryktas om att den har kommit som reservdel. Har varit exceptionellt svår för idiotrenoveringar. Även behållaren som gammal skitig med patina brukar kosta flera tusen!
- Attachments
-
- IMG_0263.jpeg (1.28 MiB) Viewed 18730 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Rallymotorer
För rally är det nästan lämpligare med en motor som har bättre bottendrag än toppeffekt.
En rallymotor ska användas under vitt skilda förhållanden Dålig väg till betongbana, kunna köras över bergspass och klara höjdskillnaden, varmt , kallt fuktig torrt.
En racingmotor kan inte helt eller delvis klara av dessa förhållanden
Så kommer det uppslitsat vad som kan göras att det står 911T. Det står inte här varför men förklaringen är enkel, det var en homologeringsprocess, den vagnen hade lägre vikt. Mindre elgrejor, ingen bensinvärmare som en S för att nämna något. med andra ord var vikten lägre!
sportkoppling med lättat hjul och höger tryck
Insugsrör anpassade och polerade
Polerad kanal i toppen
Ventiler sätts lägre( går till så att man fräser sätena så att ventilen flyttas en aning i sin längsled)
komp förhållande blir 9,8:1
Monterar sportkit 1
Monterar tävlingsljuddämpare
så harangen om vad man får och inte får köra i vanlig trafik. För transportsträckorna.
För rally är det nästan lämpligare med en motor som har bättre bottendrag än toppeffekt.
En rallymotor ska användas under vitt skilda förhållanden Dålig väg till betongbana, kunna köras över bergspass och klara höjdskillnaden, varmt , kallt fuktig torrt.
En racingmotor kan inte helt eller delvis klara av dessa förhållanden
Så kommer det uppslitsat vad som kan göras att det står 911T. Det står inte här varför men förklaringen är enkel, det var en homologeringsprocess, den vagnen hade lägre vikt. Mindre elgrejor, ingen bensinvärmare som en S för att nämna något. med andra ord var vikten lägre!
sportkoppling med lättat hjul och höger tryck
Insugsrör anpassade och polerade
Polerad kanal i toppen
Ventiler sätts lägre( går till så att man fräser sätena så att ventilen flyttas en aning i sin längsled)
komp förhållande blir 9,8:1
Monterar sportkit 1
Monterar tävlingsljuddämpare
så harangen om vad man får och inte får köra i vanlig trafik. För transportsträckorna.
- Attachments
-
- IMG_0264.jpeg (1.6 MiB) Viewed 18728 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Racingmotor
Den här motorn är huvudsakligen för maxeffekt och kan bara används för racing. Allt är för FIA högeffekt eller om man så vill för användas i det övre varvtalsregistret.
Följande motordetaljer till en högeffektsmotor baserad på 2000S ( motorn från 911S 901/02 och /08 sportomatic med andra ord)
911S och T i Gruppe 3
Webrar 46 (normalt är det 40 mm) i kombination med följande:
insugningsrör med större tvärsnitt ( det finns i olika höjd)
kammar från Carrera 6 de har skarpare ventiltider - större duration om man så vill. på engelska Wild cams...kräver andra kåpor över kedjehusen eftersom de har centralsmörjning. Går att bygga om.
Lättare Stakar av Titan ger lägre masskrafter på veven. Endast homologiserat(godkänt på 911T) ej S.
Står inte här med det är mycket som i grund och botton påverkas av förändrade vikter - inte minst var vikten är borttagen på en stake. Inte bara totalt vis exakt samma form på stakarna men det är en helt annan story.
Den här motorn är huvudsakligen för maxeffekt och kan bara används för racing. Allt är för FIA högeffekt eller om man så vill för användas i det övre varvtalsregistret.
Följande motordetaljer till en högeffektsmotor baserad på 2000S ( motorn från 911S 901/02 och /08 sportomatic med andra ord)
911S och T i Gruppe 3
Webrar 46 (normalt är det 40 mm) i kombination med följande:
insugningsrör med större tvärsnitt ( det finns i olika höjd)
kammar från Carrera 6 de har skarpare ventiltider - större duration om man så vill. på engelska Wild cams...kräver andra kåpor över kedjehusen eftersom de har centralsmörjning. Går att bygga om.
Lättare Stakar av Titan ger lägre masskrafter på veven. Endast homologiserat(godkänt på 911T) ej S.
Står inte här med det är mycket som i grund och botton påverkas av förändrade vikter - inte minst var vikten är borttagen på en stake. Inte bara totalt vis exakt samma form på stakarna men det är en helt annan story.
- Attachments
-
- IMG_0265.jpeg (1.69 MiB) Viewed 18724 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
kolvar från Carrera 6 ger högre kompressionförhållande och har större urgröpningar i kolvtoppen som erfodras för att kunna använda kammar från Carrera 6. De ska bara användas tillsammans med alucylindrar och som reservdels säljs de tillsammans.
Ljuddämpare kommer från 911R. det är de där med grenrör utan värmekammare, korta megafoner och en dämpare som har en banan med genomgående pipor och lock.
stift som nämnts tidigare Bosch platina 265 och det är stenhårda grejor.
ölsammelbehälter- oljefälla en spolarvätskebehållare av plast... tidigare omvänd
Koppling för sportbrun enl tidigare
topplock, portar anpassas och även avgasflänsen på grenrören. För att få största möjliga inlopps area så fräser man sätena så att ventilen flyttas i längsled. Komp når 10,4 i kombination med att toppar eller cylindrar bearbetas max 0,8 mm.( då får man såklart hålla koll på kedjehusen också) annars så kan ventilerna slå i kolvarna.
Varning. Modifierade detaljer tas ej utbyte
Ljuddämpare kommer från 911R. det är de där med grenrör utan värmekammare, korta megafoner och en dämpare som har en banan med genomgående pipor och lock.
stift som nämnts tidigare Bosch platina 265 och det är stenhårda grejor.
ölsammelbehälter- oljefälla en spolarvätskebehållare av plast... tidigare omvänd
Koppling för sportbrun enl tidigare
topplock, portar anpassas och även avgasflänsen på grenrören. För att få största möjliga inlopps area så fräser man sätena så att ventilen flyttas i längsled. Komp når 10,4 i kombination med att toppar eller cylindrar bearbetas max 0,8 mm.( då får man såklart hålla koll på kedjehusen också) annars så kan ventilerna slå i kolvarna.
Varning. Modifierade detaljer tas ej utbyte
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
kom bilden med?
- Attachments
-
- IMG_0266.jpeg (1.65 MiB) Viewed 18722 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
911 och 911L Grundmotor 2000R
Här har man använt förgasaren från 911S med modifierad bestyckning
I stället för luftfilterburken så användes täckplåt för förgasare. ( om det är de kåpor som används med inoljade KN filter eller bara de plana som används utan filter framgår inte!
Insugningsrör anpassas
S kammar
Och anpassning av kanaler med portning som tidigare
Här kan toppar svarvas ner max 1,00 mm eller motsvarande på cylindern och ger då komp 10,2:1
Ljuddämpare här är kan man använda trattar - det är de som kallas walthorn ibland. Om jag minns rätt så fanns de i tre längder och sticker ut närmare 60 cm
samma stift som tidigare
Här har man använt förgasaren från 911S med modifierad bestyckning
I stället för luftfilterburken så användes täckplåt för förgasare. ( om det är de kåpor som används med inoljade KN filter eller bara de plana som används utan filter framgår inte!
Insugningsrör anpassas
S kammar
Och anpassning av kanaler med portning som tidigare
Här kan toppar svarvas ner max 1,00 mm eller motsvarande på cylindern och ger då komp 10,2:1
Ljuddämpare här är kan man använda trattar - det är de som kallas walthorn ibland. Om jag minns rätt så fanns de i tre längder och sticker ut närmare 60 cm
samma stift som tidigare
- Attachments
-
- IMG_0267.jpeg (1.56 MiB) Viewed 18722 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
och så samma koppling och behållare för vevhusventilationen.
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Nåväl, det blir ju ganska enahanda kanske skulle jag ha översatt mer noggrant. Det finns en del i övrigt att håll i huvudet.
Mellan de olika motorerna så skiljer det i utgångsläget på bland annat ventilstorlekar och kanalernas/portarnas dimensioner hit och dit och vid första anblicken en smula virrigt men jag antar att det på ett tidigt stadie var genomtänkt för att få till klassningarna av motorerna.
Vad gäller förgasare så är det viktigt vilken benämning de har för det går så att säga inte att bara bestycka med andra munstycken och tro att man får en tex IDA att bli en IDS. det finns lite olika benämningar på dem.
Mellan de olika motorerna så skiljer det i utgångsläget på bland annat ventilstorlekar och kanalernas/portarnas dimensioner hit och dit och vid första anblicken en smula virrigt men jag antar att det på ett tidigt stadie var genomtänkt för att få till klassningarna av motorerna.
Vad gäller förgasare så är det viktigt vilken benämning de har för det går så att säga inte att bara bestycka med andra munstycken och tro att man får en tex IDA att bli en IDS. det finns lite olika benämningar på dem.
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
En bild som visar en av förgasarvarianterna. Det är hålens positioner i hålet där det är 3 mindre hål som är avgörande. Hålen har olika storlek och position och påverkad övergången till olika lastfall kring spjället. Olika hålbild för tex IDA, IDT, IDTP, IDS etc dessutom har IDS efter ett visst motornummer en extra anrikninsanordning för att feta upp vid pådrag. Om am så vill så kan förgasarna ses som en hobby i hobbyn vad gäller funktion och utseende med olika muttrar, ytbehandling axlar etc.
Med andra ord det går inte att ta en IDT och bestycka som en IDS som satt på en 911S vagn med 901/02 S motor och tro att de blir lika.
Det finns förgasarartister som borrar upp det stora hålet, sätter i en plugg och borrar nya så by passhål!
Bilden snodde jag på nätet så slapp jag skruva isär nån egen.
Med andra ord det går inte att ta en IDT och bestycka som en IDS som satt på en 911S vagn med 901/02 S motor och tro att de blir lika.
Det finns förgasarartister som borrar upp det stora hålet, sätter i en plugg och borrar nya så by passhål!
Bilden snodde jag på nätet så slapp jag skruva isär nån egen.
- Attachments
-
- 40IDTPR1348850344.jpg (96.74 KiB) Viewed 18648 times
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Min gissning, baserat på det jag kunnat läsa mig till och dom bilder jag sett, är att det rör sig om dom plana där man kör utan filter
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Jag tycker detta är superintressant! Det låter som att du har en hel del erfarenhet från "back in the day", för att inte tala om delarna du har på hyllan...
Får man fråga vad du har för bakgrund?
Får man fråga vad du har för bakgrund?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Bakgrunden är enkel, slösat bort för mycket tid i garagen.
Som pappa sa på för många år sedan när gänget stod under nån huv. När ni kan det här så är det omodernt och visst hade han rätt.
Hur som helst så är skriften på 67 sidor och utgiven 6 mars 1968.
För övrigt så krävde grupp 2 1000 vagnar under en tolvmånadersperiod och det finns en hel del i broschyren men att översätta allt om än snabbt och ganska grovt blir sannolikt alldeles för trist för läsaren.
Vidare anger skriften att man kunde borra cylindrarna 1,2 mm max.
Med lite tur så kan ev något av informationen vara till nytta för nån kalenderbitare i ett fotorally eller så.
Som pappa sa på för många år sedan när gänget stod under nån huv. När ni kan det här så är det omodernt och visst hade han rätt.
Hur som helst så är skriften på 67 sidor och utgiven 6 mars 1968.
För övrigt så krävde grupp 2 1000 vagnar under en tolvmånadersperiod och det finns en hel del i broschyren men att översätta allt om än snabbt och ganska grovt blir sannolikt alldeles för trist för läsaren.
Vidare anger skriften att man kunde borra cylindrarna 1,2 mm max.
Med lite tur så kan ev något av informationen vara till nytta för nån kalenderbitare i ett fotorally eller så.
-
- Posts: 91
- Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
- Location: Nyköping
Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter
Jätteintressant Johannes! Bara att fortsätta lägga ut info i tråden säger jag. Har själv en 68, så kisar man ordentligt och håller för öronen kan man känna släktskapet med dessa bilar. Skämt åsido, så sneglar jag lite på ”sport purpose-manualen” när jag håller på med renoveringen av min egen bil.