Mått
Re: Mått
Det blir nog lite av hur långt är ett snöre. Och de där mätarna är en sak, de möter ju ända ner till stålet. Betydligt dyrare modeller kan mäta multipla lager.
Bland annat
Årsmodell
Kulör
Fabrikat på färg
Position på karossen
Typ av färg påverkar
Vid nylack läggs olika tjocklek på olika positioner för att spara pengar.
Vissa kulörers pigment står emot stenskott bättre än andra kulörer men kan ha andra svagheter och det påverkar tjockleken
Typ av färg ger också olika tjocklek oftast till exempel Pearl liknande lacker kan ha en annan typ av grundlack,
Solid med klarlack på topp ör en annan variant
Metallic i olika varianter.
Apelsinskal
Det är ju en ca halvdussinet lager ovanpå plåten.
Samtidigt så bygger väl inte lacken så bra på ett hörne som vid en dörrspringa.
300 my på mätaren vid omlackerad bil är nog inget att förvånas över. Primer, slipgrund och vem vet kanske rent av sprutspackel för att nämna något. Det läggs ibland på ganska tjockt för att kanske rent av ha något våtslipa hela lacken och sedan polera upp.
En ny kaross som kanske fått ett litet damm som slipats kan ju ha lackerats om på fabrik. Det brukar gå att göra några gånger innan kittet anses för torrt och karossen måste kasseras.
Det sprutas ju med robotar i dag och varje sekund räknas. Det kan lackas en svart bil, sen rengöring i sprutan och omedelbart lackas det med vitt och det går verkligen fort däremellan
Bland annat
Årsmodell
Kulör
Fabrikat på färg
Position på karossen
Typ av färg påverkar
Vid nylack läggs olika tjocklek på olika positioner för att spara pengar.
Vissa kulörers pigment står emot stenskott bättre än andra kulörer men kan ha andra svagheter och det påverkar tjockleken
Typ av färg ger också olika tjocklek oftast till exempel Pearl liknande lacker kan ha en annan typ av grundlack,
Solid med klarlack på topp ör en annan variant
Metallic i olika varianter.
Apelsinskal
Det är ju en ca halvdussinet lager ovanpå plåten.
Samtidigt så bygger väl inte lacken så bra på ett hörne som vid en dörrspringa.
300 my på mätaren vid omlackerad bil är nog inget att förvånas över. Primer, slipgrund och vem vet kanske rent av sprutspackel för att nämna något. Det läggs ibland på ganska tjockt för att kanske rent av ha något våtslipa hela lacken och sedan polera upp.
En ny kaross som kanske fått ett litet damm som slipats kan ju ha lackerats om på fabrik. Det brukar gå att göra några gånger innan kittet anses för torrt och karossen måste kasseras.
Det sprutas ju med robotar i dag och varje sekund räknas. Det kan lackas en svart bil, sen rengöring i sprutan och omedelbart lackas det med vitt och det går verkligen fort däremellan
Re: Mått
Mitt inlägg avsåg att mäter man upp emot 0,15 så är den säkerligen omlackad i något skede. Dock har inte denna parameter någon inverkan när det gäller dörrspringor. Torde hamna under ”mätfel”. Min 83 Cab är aldrig omlackad och där har vi mätt 0,10 - 0,15
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Mått
Ju äldre bilar dessto bättre passningar, på de senare G modellerna har de förenklat en hel del och det började med att det kom stora lister över trösklarna, motorluckan / vattenrännan ett. Likaså så visar rep handboken ett sätt för tröskelbyte på de tidigaste på ett annat sätt än hur det såg ut från fabrik. Har bara sett en med tröskel så som det lämnade fabrik och det är nog inte bästa sättet att få dit sparklådan om än snyggt.
Hur som så komme bilder från tidig rep handbok, vill minnas att de ökade spelen åtminstone under dörren mot tröskel på senare men om du har bakskärmen kvar så får det ju styras på dörrens överkant...
Hur som så komme bilder från tidig rep handbok, vill minnas att de ökade spelen åtminstone under dörren mot tröskel på senare men om du har bakskärmen kvar så får det ju styras på dörrens överkant...
- Attachments
-
- 11.jpeg (1.6 MiB) Viewed 15633 times
Re: Mått
Det är lurigt uppe vid spacklingshyllan för tennet. Likaså om man gått på niten med piratplåt, den är blöt och trösklarna är alldeles för breda i regel, men de kan kapas i radien och svetsas och lödas till rätt bredd. Porsches trösklar var ju med pressning på utsidan att döljas av stora listen. Men hårda och med rätt mått. Likaså är domkraftsfästena reservdel och inte med originallook för de äldsta. Men nu handlade det ju om dörrar...
På lackade karosser bör man använda en kontrollbit av plast.
När dörrar väl är inpassade så kan det nog vara en god ide att stifta dem så som man slaglöder stiften i skärmarna. Tappar man läget så blir det omständigt.
Minns att Opel var tidigt ute med svetsade gångjärn och det är toppen så länge det sitter rätt.
På lackade karosser bör man använda en kontrollbit av plast.
När dörrar väl är inpassade så kan det nog vara en god ide att stifta dem så som man slaglöder stiften i skärmarna. Tappar man läget så blir det omständigt.
Minns att Opel var tidigt ute med svetsade gångjärn och det är toppen så länge det sitter rätt.
Re: Mått
Apropå karossinpassning...
https://www.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A
Jag misstänker att med de små medel de justerar karossen så är allt tokigt igen efter första potthålet...
https://www.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A
Jag misstänker att med de små medel de justerar karossen så är allt tokigt igen efter första potthålet...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Mått
Kul film. Kapar tråden lite. Var i Östberlin på skolresa 1975. Det var 35 grader varmt. Det första alla Trabbiförarna gjorde när de stannat var att rusa ut och öppna motorhuven. Efter lite studerande så upptäckte vi att motorerna inte verkade överhettade. Till slut blev vi så nyfikna att vi var tvungna att fråga. ”Men det vet väl alla? Öppnar man inte huven så smälter den” blev svaret.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken