Bilbälten till våra bilar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Bilbälten till våra bilar

Post by Parced911 »

Hej, jag försöker forska lite i frågan runt bälten. Min -72 S har rullbälten men de sitter inte bakom en låda, som det var på min förra -72 S. De är tillverkade av ESSEM, ser inget Porschenummer och de är från -76 så de är knappast original. Sedan har jag ett antal REPA med en liten orange lapp med Porsche partnummer. Det som är lite besvärande är att de har VW märken på sidorna! Min -73 E var ju levererad i Japan och har mycket speciella fasta bälten. De känns varken bekväma eller säkra... Brorsan har fasta bälten i sin -72 S men jag vet inte vilken tillverkning. Hans bil såldes ny i Italien.

Jag skall lägga upp bilder sedan.

Vad har ni era bilar?

mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Jag har Repa under låda. Förmodligen eftermonterade då jag tror det bara fanns fasta bälten 71. Tror Repa alltid har VW-märkning... Jonas vet mer.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Henrik
Posts: 32
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:11 am
Location: Stockholm

Post by Henrik »

Jag behöver sätta in nya bälten i Targan men behöver inte nödvändigtvis ha original. Någon som har tips om vilka bälten som passar?

/Henrik
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Samma här! Har hört att tex 944:ans går att få i, och t o m VW Golf. Men det är bara lösa rykten. Är det någon som vet eller rentav har provat?

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag försökte lista ut vad som var orginal på 73:or, man kan säga att jag körde i diket.

Jag köpte dom här grejerna av en kille som sa att det var för en 73:a, jag tror dock att han eventuellt snackade lite i nattmössan.
Image

Här är en länkt till vad som ser ut att vara ganska snygga och nya bälten:
http://www.peparts.com/Search.bok?categ ... %3APorsche
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Dina pryttlar ser ganska OK ut. De såg lite olika ut för olika marknader. På själva bältet finns en orange lapp som det står REPA samt ett Porsche partnummer samt ev år och månad för tillverkning. Jag skulle i alla fall inte skämmas med sådana i en -73:a. Jag dock inte sett Audi märket på några bälten tidigare.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Stämmer, jag råkar ha en bild på den lappen (sedan tidigare identifierings försök ...)

Image

Det som jag tycker verkar skumt är den absurt långa "vajern" till själva "Press"-delen.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Tjena

Tröttnade på mina charmiga men j-vligt krångliga :x fasta bälten och köpte ett par modärna utbytes rullbälten. Satte mig igår kväll i vardagsrummet och pillade isär rullen på de nya bältena så fjädrar och grejjor flög över hela vardagsrummet :shock: . Efter många om och men lyckades jag flytta spännena från mina gamla bälten till det nya och sen sätta ihop allt (betydligt svårare än man trodde). Kollade också under i sidorna bakom sätet och hittade förberedda gängade fästen som man kan dra fast dom i sen. Inte direkt "helt orginal" men kul att spara så mycket som möjligt och samtidigt få det betydligt smidigare.

C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Post by 911Bastard »

Eftersom jag inte har originalstolar i min bil fick jag lite bekymmer att montera "honorna" för mina originalbälten. Åkte därför till närmaste bilskrot och plockade ett par bättre begagnade från en VW Golf. Inte helt original men helt ok utseende och funktion.

/Christian
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har jobbat med killarna på ett svenskt krocklab under en tid.

Begagnade bälten från skroten, hur vet man vad de varit med om. fast man vet ju inte om de bytts efetr en tidigare krock heller.

Tror att man skall satsa på nytt!

/AJ
Post Reply