Uppgradera bränlesystem

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Uppgradera bränlesystem

Post by Oskar.G »

Hej

Vad kör ni med för uppgraderingar ni som åker med mer effekt än original?

Jag har just nu Facet bränslepump som sitter monterad bak och orginal bränsle ledningar som matar mina Webrar och det räcker inte till på högre varv.

Det jag funderar främst på i steg 1 är att flytta pumpen så den sitter fram eftersom pumpar är bättre på att trycka än att suga, (på trimmade bubblor sitter den fram har jag sett) och att uppgradera bränsledening ifrån 6mm till 8mm.

Steg 2 blir att montera en annan bränslepump typ insprutningspump och köra med annan regulator med returledning, då får man fördelar med ett bättre konstant bränsletryck plus att man får cirkulation på bränslet och bättre kylning av bränsle eftersom det retuneras och inte står still i ledningen.

Vad tror ni, hur har ni gjort?

Mvh Oskar
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
9:59
Posts: 370
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by 9:59 »

Hej, sett pumpen i fram bakom tanken och provkör.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by MagnusW »

Hur gjorde Porsche på de värre motorerna med förgasare?
6mm ledning borde väl räcka rätt långt, pumpen fram låter vettigt. Borde väl finnas bättre förgasarpumpar som kan leverera mer bränsle än den vassaste 911 motor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by JMB »

Jag har två pumpar i serie; en fram, en bak. Sen har jag två filter med inbyggd tryckregulator, ett framför varje förgasare

Det du är ute efter med förgasare är högre flöde och inte högre tryck, så jag hade inte valt en insprutningspump

Fabriken satte två pumpar fram på tex 2,8 RSR. Iofs MFI. Vet inte om dom var parallella eller i serie
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by JMB »

Kollade efter vad jag har;

2st Facet redtopp gold flo elektrisk bränslepump för förgasare lågflöde

2st Malpasi bränsletrycksregulator V8 med filter
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by Homegrown »

Finns mängder med högvolyms jänkepumpar nya och begagnade.
En sån här i fram och en tryckreducering innan fuggarna så har du bränsle till +500hk

https://badassparts.se/holley-rod-brans ... 66lph.html

Bara ett exempel i mängden, jänkarna plockar ut mycket effekt med fuggar.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by Oskar.G »

Tack för tips! Nackdelen med att sätta en värsting pump är att dom ofta cirkulerar bränslet som inte behövs via en intern bypass som sitter i pumpen och på så vis så värms bränslet upp. Men ja bättre för mycket soppa än för lite Men bäst är nog något mellan ting. Går ju att räkna på hur mycket soppa som behövs
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by MagnusW »

Jag tror inte uppvärmning av bränsle är en effekt man ska överdriva.... För lite bränsle är MYCKET värre.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by Johannes »

Din pump kanske börjar bli sliten…

Carrera six / R hade Dubbla Bendixpumpar bak. Bendix döpte om den delen av verksamheten till nåt i stil med Fuel Automotive Components och nåt mer men det är inte så särkilt viktigt i sig. Facet med andra ord. Men 210 hk i sig är respekt.

De finns i Retroutförande. Gulkrom.

Pierburg har förgasarpump för montage bak.

Pump för sprut är nog att betrakta som fel väg. Förgasare är känsliga för trycket och en bra reducering hör till även med rätt pump. Flödande flottör är absolut nåt att undvika.

För mycket bränsle slaggar stiften och så står man där.

Seriekopplade pumpar, matar och tryckpump är nog för insprutning. Varför reducera så kraftigt?

De system du ser på tävlingsbilar har ibland en pump fram. Ibland 2 fram.

Oftast kanske den ena går tills den pajar och nästa kopplas in. Separata elkretsar. Typ långlopp rally. Men även två parallellt inkopplade samtidigt.

Har sett bilar med en till varje bank dessutom.

Men tävlingsbilar har ju andra tankar med fler anslutningar dessutom.

Sen kan man ju ha i bakhuvudet - är förgasarna av rätt typ, de skiljer sig åt och så ska de bestyckas. Tex IDA, IDTP IDS finns i olika varianter tex.
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by JMB »

Jag tittade på några bilder av 911R och där ser pumparna ut att vara kopplade i serie. Om dom sen går samtidigt låter jag vara osagt
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by MagnusW »

Koppla pumpar i serie var ju vanligt för porsche, både 911 turbo och 924 hade det så, för det meste helt i onödan.

Moderna modifierade bIlar med mycket hästkrafter har i bland 2 eller 3 parallella pumpar för att förse motorn med tillräckligt mycket bränsle, ofta så körs de med en pump normalt och de extra kopplas in och ur vid behov (laddtryck typ).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by Homegrown »

MagnusW wrote: Wed Sep 27, 2023 8:33 am Koppla pumpar i serie var ju vanligt för porsche, både 911 turbo och 924 hade det så, för det meste helt i onödan.

Moderna modifierade bIlar med mycket hästkrafter har i bland 2 eller 3 parallella pumpar för att förse motorn med tillräckligt mycket bränsle, ofta så körs de med en pump normalt och de extra kopplas in och ur vid behov (laddtryck typ).
K- jet kräver högt (5bar) jämfört med modern insprutning (3bar). Pumparnas flödeskurva vissnar ganska snabbt vid högt tryck varför porsche valde seriekopplade pumpar på med K-jet (vardera pump ser 2,5bar mottryck och då flödar dom väl).

Tror många racebilar med laddtryck på 2-3 bar (5-7bar i soppatryck) skulle må bra av seriekopplade pumpar istället för flera parallellt kopplade.

På en förgasarinstallation är bara parallellkopplade av intresse då man önskar flöde och lågt tryck.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Uppgradera bränlesystem

Post by Johannes »

En del K jet går på 6 bar och har själv haft pump som gett 8 på nån bil

Till en weber kan det handla om 0,25 - 0,45
Post Reply