Oljebyte
Oljebyte
Hej,
Efter ett års ägande ska jag ska byta olja på min 911-targa från 75 för första gången. Har ni lite tips och saker jag ska tänka på?
Ny packning till oljepluggarna, nytt oljefilter (vilket), varmkörd olja?!, oljetråg på 10l, vilken olja (mineral antar jag) ska i igen och hur mycket?
På vilken hemsida brukar ni köpa dessa delar? Klarar man sig utan billyft?
Tacksam för svar!
Hälsningar,
John
Efter ett års ägande ska jag ska byta olja på min 911-targa från 75 för första gången. Har ni lite tips och saker jag ska tänka på?
Ny packning till oljepluggarna, nytt oljefilter (vilket), varmkörd olja?!, oljetråg på 10l, vilken olja (mineral antar jag) ska i igen och hur mycket?
På vilken hemsida brukar ni köpa dessa delar? Klarar man sig utan billyft?
Tacksam för svar!
Hälsningar,
John
Re: Oljebyte
Jag kör med Castrol Classic 20W50 och Mann filter efter rekommendation från Dick (Perrys motor).
Du behöver inte ens hissa upp bilen, jag brukar göra bytet liggandes på golvet. Varmkörd motor, tappa ur oljan, mät hur mycket som åkte ur och fyll på lika mycket igen (under förutsättning att nivån var lagom när du började).
Packningarna brukar inte läcka, så dem byter jag bara någon gång emellanåt.
Du behöver inte ens hissa upp bilen, jag brukar göra bytet liggandes på golvet. Varmkörd motor, tappa ur oljan, mät hur mycket som åkte ur och fyll på lika mycket igen (under förutsättning att nivån var lagom när du började).
Packningarna brukar inte läcka, så dem byter jag bara någon gång emellanåt.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljebyte
Mann eller Mahle filter brukar jag använda, det är vad de har på Mekonomen. Använd ett öpper olljetråg eller med stort hål i när du tömmer ur oljan, för det kommer mycket olja fort.
Biltemas enkla öppna funkar bra, de är tillräckligt låga för att trycka under motorn utan att behöva lyfta bilen.
En tratt med lång flexibel hals för att kunna fylla på enkelt.
Töm, fyll på med 8 liter, sen varmkör du och ser hur mycket de behöver fylla på (använd stickan). Det är enklare att fylla på än att tömma ur... Håll nivån runt mitten av min och max. När oljan blir riktigt varm så ökar nivån än mer.
Biltemas enkla öppna funkar bra, de är tillräckligt låga för att trycka under motorn utan att behöva lyfta bilen.
En tratt med lång flexibel hals för att kunna fylla på enkelt.
Töm, fyll på med 8 liter, sen varmkör du och ser hur mycket de behöver fylla på (använd stickan). Det är enklare att fylla på än att tömma ur... Håll nivån runt mitten av min och max. När oljan blir riktigt varm så ökar nivån än mer.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljebyte
Mann und Hummel är bra filter. Porsches original tillverkas i något lågprisland.
Mann kommer från Markelkofen. Har sett deras maskin och den formligen sprutar ut filter i nästan ofattbar mängd på en dag. De kallar filtren för spinnfilter.
Hur som det är bra att ha dubbel uppsättning av pluggarna. För att leta efter en plugg som hamnat i varm olja är tråkigt…
En iskall plug till hands är mitt val.
Köper man filtret hos Porsche så får man tänka på att även köpa de två kopparbrickorna separat.
Mann kommer från Markelkofen. Har sett deras maskin och den formligen sprutar ut filter i nästan ofattbar mängd på en dag. De kallar filtren för spinnfilter.
Hur som det är bra att ha dubbel uppsättning av pluggarna. För att leta efter en plugg som hamnat i varm olja är tråkigt…
En iskall plug till hands är mitt val.
Köper man filtret hos Porsche så får man tänka på att även köpa de två kopparbrickorna separat.
Re: Oljebyte
Inte för att det påverkar ett oljebyte, men tex wix och purolator ägs av Mann Hummel.
Italienska Ufi har väldigt gott rykte. De uppfann det veckade pappret i filtret. Det är väldigt speciella papperskvaliteter som används. Ofta ingår eukalyptus.
OEM för en del vattenkylda Porsche, kanske alla, kommer från Hengst med huvudkontor och utveckling i Münster men även tillverkning i Berlin. Men det är ju kunnande för eventuell frågesport..,
Italienska Ufi har väldigt gott rykte. De uppfann det veckade pappret i filtret. Det är väldigt speciella papperskvaliteter som används. Ofta ingår eukalyptus.
OEM för en del vattenkylda Porsche, kanske alla, kommer från Hengst med huvudkontor och utveckling i Münster men även tillverkning i Berlin. Men det är ju kunnande för eventuell frågesport..,
Re: Oljebyte
Hej
Kanske lite onödigt påpekade men jag missade detta vid mitt 1a oljebyte för 20 år sedan. Öppna båda pluggarna ”vevhuset/sumpen” och på oljetanken
Att oljenivån kollas på varm motor med tomgång vet du nog redan efter 1års ägande
Kanske lite onödigt påpekade men jag missade detta vid mitt 1a oljebyte för 20 år sedan. Öppna båda pluggarna ”vevhuset/sumpen” och på oljetanken
Att oljenivån kollas på varm motor med tomgång vet du nog redan efter 1års ägande
Re: Oljebyte
Hur mycket olja finns kvar i ledningarna fram plus kylaren?
Re: Oljebyte
Vilket år blev gängan på oljefiltret större? 1974?
Re: Oljebyte
Det är skillnad mellan 65-71 & 72—>
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Oljebyte
Kapar tråden lite, någon som vet hur hårt man ska dra oljepluggen i nwm? Har en 84:a Carrera.
Re: Oljebyte
42 Nm vill jag minnas.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljebyte
Låter rätt mycket, men har dock aldrig använt momentnyckel på pluggen. Man känner när packningen "sätter sig".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljebyte
Oj, 70 Nm på sumppluggen låter som sagt mycket! Använder inte heller momentnyckel utan kör på känsla och hittills har det funkat bra.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljebyte
Nja, är det verkligen så mycket?
Angivna moment är ju i samma härad som för M10/12. Stål 8.8.
Förr i tiden var det ju standard att ha klenare mutter men sen ändrades det till klenare skruv. Fast applikationen styr ju i slutändan.
Här är det ju inte riktigt samma material och gängan kan jag inte på rak arm.
Angivna moment är ju i samma härad som för M10/12. Stål 8.8.
Förr i tiden var det ju standard att ha klenare mutter men sen ändrades det till klenare skruv. Fast applikationen styr ju i slutändan.
Här är det ju inte riktigt samma material och gängan kan jag inte på rak arm.
Re: Oljebyte
Min erfarenhet är att de sitter mycket hårdare än man drog dom. Speciellt tanken vill man vara lite varsam med, den sitter inte så stadigt och jag har sett att de kan spricka runt pluggen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljebyte
I tanken är den väl slaglödd så man ska nog vara försiktig
- scarlet9elf
- Posts: 88
- Joined: Thu Oct 15, 2015 12:22 pm
Re: Oljebyte
Mitt enda tips är att om du kör med en sån där oljetrågsdunk med ett mindre hål för att fånga upp olja, håll hårt i pluggen. En gång tappade jag den så den satte igen hålet och många liter varm olja flöt ut över golvet
Jacob
---------------------------------------
Porsche 911S-motor 1967 - 960287 letar matching bil
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 964 Cabriolet Werks Turbo Look 1992
Porsche 968 ClubSport 1993 - Såld!
---------------------------------------
Porsche 911S-motor 1967 - 960287 letar matching bil
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 964 Cabriolet Werks Turbo Look 1992
Porsche 968 ClubSport 1993 - Såld!
Re: Oljebyte
Rekomenderar en sån här:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000050318
Öppet tråg, bara 8 liter så man får troligen tömma det mellan motor och tank. Men det går in under motorn utan att lyfta bilen, ofta i alla fall.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000050318
Öppet tråg, bara 8 liter så man får troligen tömma det mellan motor och tank. Men det går in under motorn utan att lyfta bilen, ofta i alla fall.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljebyte
Biltemas stängda för 179 kr funkar inte. Den hinner inte svälja undan. 10 liter.
Vet inte riktigt hur jag länkar från luren…
Hur som blir det trist på tippen med 10 liters behållare. Vid tillfälle blev jag hårt åtgången för man fick bara lämna 5 liter.
Nästa gång går det i grannens vedpanna.
Vet inte riktigt hur jag länkar från luren…
Hur som blir det trist på tippen med 10 liters behållare. Vid tillfälle blev jag hårt åtgången för man fick bara lämna 5 liter.
Nästa gång går det i grannens vedpanna.
Re: Oljebyte
Biltema har en öppen bunke på 17 liter som jag tänker köpa till vårens oljebyte.
//Lasse
//Lasse
911 SC Targa -81
Re: Oljebyte
Johannes, tänker du på denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000024001
Jag har en äldre version av den, där tråget är större. Deb klarar det alldeles utmärkt, så länge man kommer ihåg att skruva ur båda pluggarna . Dock krävs två, en till motorn och en till tanken