911T ’68

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
Roadrunner
Posts: 91
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

911T ’68

Post by Roadrunner »

Jag brottas med tanken på att släppa min 911 från 1968. Tror att det är hög igenkänningsfaktor här, för när jag köpte den skulle det bli ett rullande projekt. Så blev det förstås inte… Nu tre år senare står den i garaget fullt rostlagad och nylackad. Egentligen återstår ”bara” att byta lite packningar i motor, montera in den och växellådan samt allt annat smått och gott som plockades av inför lackering.

Många skulle säga att det bara är det roliga kvar nu och att bita ihop men just nu finns varken motivation eller tid. Kanske finns det någon här som drömmer om just en swb från ’68 och som älskar att meka bil? Eller kanske någon här som har en färdig bil de tröttnat på som vill byta?

Prisläge är jättesvårt men tas tacksamt tillsammans med andra detaljer via PM.
Roadrunner
Posts: 91
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: 911T ’68

Post by Roadrunner »

Lyfter denna tråd. Går fortfarande i säljtankar.
Trenoll
Posts: 45
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Re: 911T ’68

Post by Trenoll »

Hej

Intressant. Är det en tom kaross med alla delar löst?

Mvh

Mats
Roadrunner
Posts: 91
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: 911T ’68

Post by Roadrunner »

Hej Mats,

Det är egentligen bara motor och växellåda som är urplockade ur bilen. Kabelstam, växellänkage, kopplingsvire, bränslerör och allt som går igenom tunneln sitter fortfarande kvar. Och rutorna som plockades ut inför lackeringen förstås.

Allt gott//Fredrik
Roadrunner
Posts: 91
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: 911T ’68

Post by Roadrunner »

Jag har fått till mig att det nog är klokt att ge lite mer detaljer kring bil och pris, svårt annars att veta vad man som ev. spekulant har att ställning till. Här kommer väsentligheterna.

Pris: 550'ish

Det är en svensksåld bil som levererades i bahama gul. Den är från andra hälften av 68, så de nyare mätarna. Den har figurerat på forumet tidigare och det finns en gammal byggtråd som inte är så lång men den innehåller lite bilder från innan bilen byggdes tillbaka till early. Som så många andra 911’or hade denna plastikopererats under 80-talet. I samma veva (tror jag) förlorade bilen både sin ursprungsväxellåda och motor. Så inte en matching numbers bil. Dock korrekt 901-låda.

När jag köpte bilen satt det en 2.2 T motor i, som behövde en del jobb. Dock dök det upp ett tillfälle att ta över en annan motor, som en kompis som också finns på forumet plockade fullt körbar ur sin bil. Denna motor kändes mer korrekt för bilen eftersom det är en 2.0T med webrar (magnesiumblock).

Jag har plockat ner motorn delvis för att byta de flesta packningarna. Jag visste att en del gjorts med motorn innan jag köpte den, t.ex. att det sitter E-kammar i. Kamloberna ser jättefina ut och har en bra blånad på sig. Vid närmare inspektion såg jag att det även sitter casesavers både på insug och avgassidan. När jag öppnade kedjeboxen såg jag att det sitter turbospännare också, så jag gissar att det gjorts i samband med att man monterat i kammarna. Om kedjor och glidskenor bytts vet jag inte riktigt. Massvis med nya delar har köpts till motorn, bl.a packningar, turboventilkåpor, uppdaterade sträckare osv.

Karossen är fullt rostlagad (som jag kan se) och lackad i light ivory. Ordentligt gjort med glas ur. Bakskärmarna var uppkapade när jag köpte bilen men originalplåt från Porsche har svetsats i. Det är lwb-skärmar fram och bak men svärden är fortfarande swb och avståndet till hålen i karossen för torsionsstavarna från skärmkanterna är samma så fortfarande en swb i allt väsentligt. Detta stor inte mig då tanken var att göra en T/R ”tribute”. Bilen har headers, så ingen värme.

Det är egentligen bara motor och växellåda som är urplockade ur bilen samt glas och inredning. Kabelstam, växellänkage, kopplingsvire, bränslerör och allt som går igenom tunneln sitter fortfarande kvar.

Så vitt jag vet så är det stora som saknas för att ha en komplett bil mattsats samt bälten.
Post Reply