Åtdragningsmoment 930 ok?
Åtdragningsmoment 930 ok?
930 Turbo ok - Någon som har uppgifter på hur hårt skruvarna ska dras när man sätter ihop själva oken (4 skruv per ok)?
Johan
Johan
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
hittar du inget specifikt så skulle jag bara dra dem som en 12.9 M12, borde vara i princip samma.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Skruven har samma dimension som dom man använder mellan ok och fjäderben. Skillnaden är att gängan i oket är aluminium. Osäker hur eller om det påverkar vilket moment man ska använda?
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Stål eller aluminium borde inte spela någon roll, men det kräverju längre gängor i alumnium. Är gängorna längre än en vanlig mutter så "borde" det vara designatför rätt moment.
Det är väl 12.9 skruvar i oken? Man hade ju inte behövt använda 12-9 skruvar om man inte hade gängor som klarar det momentet.
Det är väl 12.9 skruvar i oken? Man hade ju inte behövt använda 12-9 skruvar om man inte hade gängor som klarar det momentet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Det är 8.8 stål
Uppskattningsvis 15mm gänga
Uppskattningsvis 15mm gänga
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Ah, 8.8 då är det ju betydligt mindre moment! Har för mig mina ok hade 12.9....men jag kan ha fel, det var länge sedan jag skruvade med dem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
De äldre mindre oken hade M6 och M7 och tunna liv bla med 11.9 och det är verkligen special. Det fanns skruv och packningar för byte. Men det var då det.
Men de här grövre tror jag inte har varken packningar eller skruv som reservdel och antagligen inte kända moment. Det är sannolikt ett förband som kan betraktas som kvalificerat. Om en skruv med 12.9 dras fullt ut så håller inte stål som underlag med den skruvskalle som normalt används. Då brukar 12.9 vara för slitage av skallen och det är det ju inte frågan om här. Men det är sannolikt hårt draget. Dessutom är det ju ganska korta skruvar så det år ju i sig inte så mycket att dra. Min gissning är att originalskruvarna har bättre yta på gånger och kanske rent av slipade anläggningsytor under skallen för att bättre kontrollera momentet och därmed hur hårt halvorna sitter ihop. Det är ju tämligen stora krafter vid full broms. Varmt och kallt dessutom.
Utbytesok är ju aldrig kluvna såvitt jag vet. Det finns nog en anledning.
Frågan är då hur hårt man vågar dra när det sitter i aluminium. Hur lång är den gängade delen som sitter i aluminium? Kan det röra sig om 1,5 X diametern? Hur som så tror jag att det blir ett moment betydligt lägre an det som en 12.9 skruv har.
Mutter i stål har jag för mig är 0,7 X dimensionen efter ändrad standard i slutet på 70 talet. Skallarna bli även mindre för att spara stål! Då var även muttern det klenare i förbandet. Sen gjordes det om generellt sett så skruven blev klenare. Givetvis ska gängan vara klenast där det är enklast/billigast att byta en om det havererar.
Men de här grövre tror jag inte har varken packningar eller skruv som reservdel och antagligen inte kända moment. Det är sannolikt ett förband som kan betraktas som kvalificerat. Om en skruv med 12.9 dras fullt ut så håller inte stål som underlag med den skruvskalle som normalt används. Då brukar 12.9 vara för slitage av skallen och det är det ju inte frågan om här. Men det är sannolikt hårt draget. Dessutom är det ju ganska korta skruvar så det år ju i sig inte så mycket att dra. Min gissning är att originalskruvarna har bättre yta på gånger och kanske rent av slipade anläggningsytor under skallen för att bättre kontrollera momentet och därmed hur hårt halvorna sitter ihop. Det är ju tämligen stora krafter vid full broms. Varmt och kallt dessutom.
Utbytesok är ju aldrig kluvna såvitt jag vet. Det finns nog en anledning.
Frågan är då hur hårt man vågar dra när det sitter i aluminium. Hur lång är den gängade delen som sitter i aluminium? Kan det röra sig om 1,5 X diametern? Hur som så tror jag att det blir ett moment betydligt lägre an det som en 12.9 skruv har.
Mutter i stål har jag för mig är 0,7 X dimensionen efter ändrad standard i slutet på 70 talet. Skallarna bli även mindre för att spara stål! Då var även muttern det klenare i förbandet. Sen gjordes det om generellt sett så skruven blev klenare. Givetvis ska gängan vara klenast där det är enklast/billigast att byta en om det havererar.
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Hej Johan!
Skruvarna (8.8 M12*1,5) skall dras med 60Nm. Kan skicka mer "info" på mail om du vill ha det.
/Krister
Skruvarna (8.8 M12*1,5) skall dras med 60Nm. Kan skicka mer "info" på mail om du vill ha det.
/Krister
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Tack Krister. Skickar ett PM
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Kan det vara helt korrekt?
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Här har vi två data men det beror ju såklart på många faktorer.
61 (45) nere till höger
61 (45) nere till höger
- Attachments
-
- IMG_7177.PNG (364.99 KiB) Viewed 2401 times
- scarlet9elf
- Posts: 88
- Joined: Thu Oct 15, 2015 12:22 pm
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Jag har använt denna när jag har renoverat ok, vet inte om Turbo-okens skruvar finns med.
https://pmbperformance.com/pages/the-ul ... tion-guide
https://pmbperformance.com/pages/the-ul ... tion-guide
Jacob
---------------------------------------
Porsche 911S-motor 1967 - 960287 letar matching bil
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 964 Cabriolet Werks Turbo Look 1992
Porsche 968 ClubSport 1993 - Såld!
---------------------------------------
Porsche 911S-motor 1967 - 960287 letar matching bil
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 964 Cabriolet Werks Turbo Look 1992
Porsche 968 ClubSport 1993 - Såld!
Re: Åtdragningsmoment 930 ok?
Det verkar vara korrekt.
Har du även data för Carrera oken från teves under samma period? Der har ju klenare skruv med mutter.
Scarlett har ju lagt in en länk som kan vara intressant att jämföra med Porsches bok
Har du även data för Carrera oken från teves under samma period? Der har ju klenare skruv med mutter.
Scarlett har ju lagt in en länk som kan vara intressant att jämföra med Porsches bok