Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by JMB »

Vad är det för gänga på nipplarna eller rören på bromsoken?

Johan
Last edited by JMB on Thu Dec 28, 2023 9:23 pm, edited 1 time in total.
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Bromsnippel, gänga?

Post by JMB »

Aluminiumok, inte stål
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by sdenzel »

M10*1 är det på bromsrörsnipplarna.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by JMB »

Tack Stephan!
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by Johannes »

Det gäller att se upp med nipplar. Gängan självklart. Men det finns olika utförande.

Asiatiska.
Girling
ISO/DIN

Bubbel flare etc

Har en fusklapp i nån låda. Frågan är om jag är tillräckligt teknisk för att få in en bild via mobilen!
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by Johannes »

Bilden tagen men stor…undrar hur man krymper i luren😂
Attachments
IMG_7083.jpeg
IMG_7083.jpeg (1.22 MiB) Viewed 1294 times
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by JMB »

Johannes wrote: Fri Dec 29, 2023 11:07 am Bilden tagen men stor…undrar hur man krymper i luren😂
Den längst ner till höger ser rätt ut :D
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by MagnusW »

Har ganska länge gjort egna koppar bromsrör med Biltemas billiga (299kr) dubbelkoningsverktyg, https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000046554

Det fungerar helt OK när man förbereder röret och efterbehandlar det med en fil.... Koppar är ganska förlåtande, det anpassar sig och tätar.
Men jag köpte i helgen deras dyra variant (1499kr). Blev riktigt nöjd, superfina symetriska konor, ingen efterbearbetning nödvändig.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020712

Rekomenderas.

Det dyra måste användas i ett skruvstäd, det billiga kan man använda på plats under/vid bilen, vilket kan vara en fördel ibland.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by HenrikL »

MagnusW wrote: Wed Feb 14, 2024 9:17 am Det dyra måste användas i ett skruvstäd, det billiga kan man använda på plats under/vid bilen, vilket kan vara en fördel ibland.
Härliga minnen av hopplösa arbetsställningar, obefintlig sikt, glömd nippel och dåliga konor när man ligger under bilen och använder det billiga verktyget. :D
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by Johannes »

Det är litet kluvet med att fixa dem hemmavid. Biltema hade dessutom en äldre version av dyrare modell som nu är ersatt av det som säljs idag. Har ett själv som bekantskapskretsen använder mest...


Hur som så är det bra att ha liggande grejor hemma för det går ju alltid sönder vid fel tillfälle.

Men är man negativ/erfaren (bara att välja) så vet man att det där med kopparrör har sina begränsningar. Det hjälper i sig inte alltid att det är koppar för nippeln brukar rosta på röret så det går av ändå vid demontage. Dessutom så har ju nipplar gått upp i pris så man kan köpa gott om färdiga rör innan det så att säga går runt. Då får man dessutom raka rör från början. Kommer de från spole så är det tråkigare. Det går att beställa pipor som man får transportera på en planka för att de inte skall krokna.

Säg 40 kr metern för rör och 60 -80 kr för 2 nipplar. Köpte ett 43 cm rör till en Opel för strax över 80 kr häromveckan.

Med en liten snitsig rörbock så kan man ju göra snygga rör.

Ett annat alternativ är att köpa hem raka färdiga rör i olika längder och kapa till rätt längd och kona själv så slipper man spolen.


Dert var väl Citroen som sålde bilar och annonserade att det var kopparrör. I övrigt så har nog produktionsteknikerna hos biltillverkarna sagt blankt nej av lätt insedda skäl.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by MagnusW »

För mig är det att jag har det hemma och kan fixa ett bromsrör när som helst. Det är ju surt att behöva köpa det där bromsröret till Opeln en söndag när bilen står där utan bromsar...
Nipplarna kostar 25 spänn styck, går säkert att hitta billigare på nätet, men oftast så kan man återanvända de gamla. Koppar rör, finns koppar nickelrör också som är lite styvare. Raka kan man få rören om man är lite fåfäng, finns verktyg för det, eller så borrar man ett hål i en träregel och drar röret igenom.
Man kan också kona stålrör om man vill. ;)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?

Post by Johannes »

Det vanliga är såklart koppar nickel och man kan pressa mellan nån planka som med kulokabel.

Och visst är det bra en stängd dag med eget. Men det blir onekligen folkrace över det hela.

En stark anledning till att koppar inte används för fabrilsmontage är att de är så mjuka att de inte håller formen.

Stålrören är ju så kallade Bundyrör som är rullade så de blir dubbelväggiga.

Samtidigt är det intressant att jämföra nån luftnippel från Biltema eller liknande med nån tysk nippel som är orginalmonterad. Grövre på rätt ställe, skarpare kanter på nyckelvidden bättre stål. Man får vad man betalar för.

Är man noga med ventilhattar till de gamla så får man gå till Volvo. De har med rätt stuk till Porsche…Ate på toppen går att läsa! Men ingen märker väl det
Post Reply